اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

Thor خدایی از دنیای اسگارد و کامیک

 

فیلم thor

Thor یکی دیگر از محصولات اقتباس شده از کامیک استریپ‎ها است که به نحو احسن وظیفه گرانقدر سینما یعنی سرگرمی را به اجرا درمی‎آورد. او خدای رعد و برق و آسمان‎ها

با پتکی آهنین به دست، سرعتی مافوق نور، مسافر زمان با کمربندی تسخیرناپذیر است که هیچ‎کس را یارای مبارزه با او نیست. ثور از اساطیر آلمان، بریتانیا و اسکاندیناوی محسوب می‎شود خدایی که به غرور و نخوت در بین اساطیر شهره بود. استن لی یکی از خالقین چند کاراکتر ابرقهرمان سال 1962 در دنیای کامیک‎ها این شخصیت را در کتاب کامیک سفر به دنیای اسرارآمیز وارد کرد. اما چیزی نگذشت تا با کامل شدن ویژگی‎های ثور کتابی جداگانه برای او منتشر کردند.

 

کاراکتر ثور از آن دست کاراکترهایی نبود که در طول دهه‎های مختلف کتاب‎هایش مانند دیگر کاراکترها پرفروش شود یا سراسر جهان را تسخیر کند. استن لی پس از خلق هالک در مورد خلق کاراکتری قوی‎تر از او بارها دست به خلاقیت زد تا اینکه تصمیم گرفت به این ابرقهرمان قصه‎ها شخصیت خدایی بدهد و ویژگی‎هایش را از روی اسطوره ثور وام گرفت. عدم استمرار حضور او در داستان‎های مختلف کامیک ویژگی‎های بدی بود که این شخصیت در مقابل دیگر ابرقهرمانان داشت. ثور پر از غرور است و خشونت بیشرتی نسبت به محبت و انسان‎دوستی کاراکترهایی چون سوپرمن، مرد عنکبوتی و بتمن دارد. همین امر سبب می‎شد تا لااقل والدین برای فرزندانشان سراغ دیگر ابرقهرمانان از لباس گرفته تا خود کتاب‎هایشان بروند. اما با این پیش‎درآمد به سراغ قصه و سپس فیلم برویم.

 

فیلم thorاسگارد نام سرزمین اساطیر و خدایان شمالی اروپا بود که اودین خدای خدایان رهبر آن بود. اودین دو پسر داشت –ثور و لوکی- هر دو دارای ویژگی‎های نچندان مطلوب بودند که در طول داستان ثور به قهرمان و لوکی به بدمن داستان تبدیل می‎شود. ثور پر از غرور است و قبل از اعمالش کمتر به تفکر می‎پردازد و در مقابل لوکی جادوگری و متفکری بی‎همتا که منتظر از میان برداشتن برادرش برای رسیدن به جانشینی اودین است. در کنار اسگارد سرزمین یخی به پادشاهی لافی وجود دارد که بین ساکنین صلح خاصی می‎باشد. اودین بسیار بر این صلح و پایبندی به آرامش تأکید دارد تا این‎که چند تن از ساکنین دنیای یخی دست به اعمالی ناپسند در اسگارد می‎زنند و ثور که پر از غرور است برنمی‎تابد و پیمان را نقض و همه را تار و مار می‎کند. لافی علیه اسگارد اعلام جنگ می‎کند و اودین پسرش ثور را به زمین تبعید می‎کند و اغلب نیروهایش را از او می‎گیرد. حال ثور دیگر چیزی ندارد که به آن ببالد. اما چیزی که تمام مردان مرموز جلوی آن ضعف نشان داده‎اند اسارت دل در گرو دیگری است. ثور به جین فاستر دل می‎بندد و آن هم یک عشق زمینی. دیگر از آن غرور ثور خبری نیست و ثور در زمین به یاری انسان‎ها می‎آید. تازه می‎توان گفت ثور تبدیل به ابرقهرمانی برای زمین می‎شود. این چیزی است که ثور را تبدیل به پروتاگونیست و برادرش لوکی که سعی بر نابودی زمین دارد را تبدیل به آنتاگونیست می‎کند.

 

کمپانی پارامونت ساخت پروژه عظیم 150 میلیون دلاری Thor را به کنت برانگ یکی از طرفداران ویلیام شکسپیر سپرده است. برانگ سازنده هنری پنجم و هملت می‎باشد که در هر دو اقتباس از شکسپیر موفق عمل کرده بود. در وهله اول انتخاب برانگ به مذاق دوستداران سینمای ابرقهرمانانه خوش نیامد اما پارامونت و تهیه کنندگان فیلم یعنی استن لی (خالق کامیک ثور) و کوینم فیگ به دنبال شخصی بودند که فضای اساطیر را درک کند. ثور قرار نبود فقط به ابرقهرمانی بپردازد که پتکش را به در و دیوار می‎زند یا مدام بر آسمان شهر ایالات متحده در پرواز باشد بلکه در فیلم درکی از دنیای اساطیر باید در کنار چنین مضامینی به عنوان شاخص مطرح می‎شد. در کل برانگ سعی کرده یک ابرقهرمان قابل قبول را به تصویر کشد. او برای نقش ابرقهرمانش به سراغ یک استرالیایی خوش قیافه و هیکل به نام کریس همورث رفته که همانند هموطنش هیوجکمن از فیزیک قابل قبولی برای ایفای چنین نقشی برخور دار است. در مقابل او نقش جین فاستر را ناتالی پورتمن ایفا می‎کند که تماشاگران کم‎کم باید عادت کنند او را در مقابل مردانی ببینند که یک سر و گردن از او بلند قامت‎تر هستند. در No String Attached در اوایل همین سال میلادی در مقابل اشتون کاچر قرار گرفت که خودش هم در فیلم به این مسئله اذعان داشت که من نصف تو نیستم و این بار شاید بتوان گفت این بازیگر اسکار برده که در هر نوع فیلمی دیده می‎شود یک سوم کریس همورث باشد.

 

یکی از نکاتی که در سینمای ابرقهرمانان حائز اهمیت است. طراحی هنری و جلوه‎های ویژه می‎باشد که به نظرم هر چقدر جلوه‎های ویژه در اسگارد چشم‎نواز است طراحی اسگارد بیش از حد دارای زرق و برق است. شاید برانگ در فکر این بوده که جایگاه خدایان هم باید دکور اغراق شده‎ای را داشته باشد. اما آخرین نقطه قوت فیلم پرداختن به ابرقهرمانی خارج از ایالات متحده است. این امر سبب شد این‎قدر شاهد این نباشیم که حتما یک ابرقهرمان از دل آمریکا برای مردم امریکا به پا می‎خیزد بلکه یک اسطوره اروپایی در امریکا به نجات دیگران هم می‎تواند بشتابد. این مسئله زیرکی خاصی را هم می‎تواند داشته باشد که ثور با این امر ظرف سه روز در آمریکا 66 میلیون و در سایرنقاط دنیا که یک هفته اکران شده 176 میلیون دلار فروخته است که سهم اعظم آن به فروش در اروپا اختصاص داشته است. با وجود ضعف‎هایی که از دیالوگ‎های همورث تا دکور فیلم دیده می شود، می‎توان گفت برانگ از پس اقتباس از داستانی کامیک Thor برآمده و یک فیلم سرگرم کننده را با انبوهی از جلوه‎های ویژه بصری خصوصا در سرزمین اسگارد راهی سینماها کرده است.

 

امتیاز (7) از 10

 


درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


دیدگاه‌ها  

+2 #1 Guest 1390-02-20 21:35
اطلاعات خوبی دادید آقای میرقادری. این جور فیلم ها همیشه برای سرگرمی هستند و تماشای آن ها لذت خاصی دارد فیلم رو خیلی زود نقد کردید حتما اگه به دستم برسه تماشا می کنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما