خاویر باردم: در فیلم فرهادی به مردم اسپانیا باور دارم

 همه می دانند

«خاویر باردم» در یک مصاحبه از همکاری با اصغر فرهادی، «وودی آلن»، زندگی سینمایی با «پنه‌لوپه کروز» و فراز و نشیب در جشنواره کن صحبت کرد.

 

به گزارش بخش سینمایی اکادمی هنر به نقل از ایسنا، این بازیگر اسپانیایی برنده اسکار در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به تصمیم شجاعانه اصغر فرهادی برای ساخت فیلم به زبانی که آن را نمی‌داند گفت: با دیدن فیلم «گذشته» متوجه شدم که او توانایی انجام این کار را به خوبی دارد.

 

«باردم» ۴۹ ساله که همراه همسرش «پنه‌لوپه کروز» برای نهمین‌بار در فیلم «همه می‌دانند» همبازی شده‌اند گفت: فیلم فرهادی با فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» که در اسپانیا بازی کردم متفاوت است. فیلم «وودی آلن» درباره کلیشه‌ها و چیزهایی است که گردشگران خارجی در پی آن هستند و برای آن به بارسلون می‌روند اما فیلم فرهادی چیز متفاوتی است. فرهادی بسیار واقع‌گراست و رنگ و بوی اسپانیا را دارد. در آن به این کشور، شهر و مردمانش باور دارم.

 

او با اشاره به این‌که همراه با «پنه‌لوپه کروز» توضیحاتی درباره زبان و پیچیدگی جمله‌های اسپانیایی به فرهادی داده اظهار کرد: خود او از پیش چیزهای زیادی می‌دانست و این فیلم ۹۹ درصد فیلم او و با تمام عناصر «یک فیلم فرهادی» است.

 

باردم ادامه داد: معمولا داستان‌های فیلم فرهادی درباره افراد بسیار خوب و ساده‌ای است که در شرایط بسیار دشوار و متناقض‌ قرار گرفته‌اند اما در این فیلم جدید وجه هیجانی و تعلیق فیلم است که موجب می‌شود بخواهید بدانید چه چیزی در حال روی دادن است که شما را روی صندلی‌تان میخکوب می‌کند.

 

در خلاصه داستان درام روانشناختی «همه می‌دانند» آمده است: کارولینا برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.»

 

«خاویر باردم» که در دومین فیلم متوالی پس از «اسکوبار» با «پنه‌لوپه کروز» همبازی شده است گفت این همکاری پیاپی اتفاقی بوده است: ما اول فیلم «اسکوبار» را بازی کردیم و بعد در فیلم «همه می‌دانند» و البته این دو فیلم و دو نقش بسیار متفاوت هستند، اما همبازی شدن در سینما، زندگی خانوادگی را برای ما ساده‌تر کرده است. باید تخیل و واقعیت را از هم جدا کنیم. ما با کارگردانان تمرین و درباره فیلم صحبت می‌کنیم اما زمانی که به خانه بازمی‌گردیم دیگر درباره آن بحث نمی‌کنیم.

 

او با وجود این که در سال ۲۰۱۰ برای بازی در فیلم «بیوتیفول» (زیبا) ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن شده معتقد است فراز ونشیب‌های فراوانی در کن داشته است: فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» که با آن برنده اسکار بازیگری شدم با استقبال بسیار خوبی در جشنواره روبه‌رو شد اما در نهایت هیچ جایزه‌ای در کن به دست نیاورد. از سویی دیگر در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ برای بازی در فیلم «آخرین چهره» هو شدم. فیلمی که یکی از بدترین فیلم‌های تاریخ جشنواره کن محسوب می‌شود و من نیز باید بگویم با این نظر مخالف نیستم.

 

«باردم» با اشاره به این‌که فیلم «همه می‌دانند» از بسیاری از فیلم‌هایی که در اسپانیا ساخته می‌شود اسپانیایی‌تر است گفت افتخار بزرگی است که جشنواره کن را با فیلمی از فرهادی افتتاح می‌کنیم اما این در عین حال یک ریسک و مسئولیت نیز هست.

 

هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از فردا ۸ می (۱۸ اردیبهشت) افتتاح می‌شود و تا ۱۹ می ( ۲۹ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر