5 نقل قول مشهور از فرنان لژه به مناسبت سالروز تولدش

 

5

 

ژوزف فرنان هانری لژه  معروف به هانری لژه٬ نقاش٬ مجسمه ساز و فیلم ساز فرانسوی است. (تولد: ۴ فوریهٔ ۱۸۸۱ - مرگ: ۱۷ آگوست ۱۹۵۵) کارهای او را میتوان در سبک های کوبیسم و اورفیسم طبقه بندی کرد. او توانست شیوهٔ مردم پسندی در کارهایش خلق کند که به همین خاطر او را از پیشگامان هنر پاپ می‌دانند.

 

لژه از زمرهٔ ابداع کنندگان کوبیسم است که به سبک خاصی از «واقع گرایی جدید» دست یافت. آثار وی جهان صنعتی نوین و انسان سازندهٔ آن را با زبانی صریح و نگاهی آینده گرا باز میتابانند. وی بر هنرمندان روزگار خویش تأثیری گسترده و متنوع گذارده است. آیا ماشین هرگز توانسته است با چنین کارآمدی و قدرتی در خدمت صلح باشد؟ برای آن که خوش بینی‌ها و امیدوارهای پیش از جنگ بتواند در سال‌های از پاافتادگی، بازسازی لنگ لنگان در بحران اقتصادی بعد از جنگ، هم چون باوری عمیق در ذهن انسان‌ها باقی بمانند، بر هنرمندان بود که با ایمانی مسیحایی، هنر خود را به بیانیه‌هایی درباره پیشرفت مادی و اجتماعی تبدیل کنند. «فرنان لژه» در سال‌های بین 1918و1921 یک مجموعه تابلو کشید که به نحو بسیار شایسته‌ای بیانگر چنین ایمانی بودند. تابلوی «صفحات گرد در شهر» برجسته‌ترین کار در این مجموعه بود. شیوه کار او، ترکیبی (یا سنتتیک) است. او شکل‌هایی را در کنار هم قرار می‌دهد که نماها، بامها، تیرهای حمال، پله‌ها، تابلوهای راهنما، پوسترها، رهگذران و نور لامپ‌های قوسی را القا می‌کنند. آن‌ها در اصل به پوستر شباهت دارند. شکل‌ها به حالت مسطح نموده شده‌اند. ضمن آن که صفحات گرد در میانه تصویر از بیشترین نیروی بصری برخوردارند، قوام کمپوزسیون ناشی از چیدگی عناصر افقی و عمودی است. با این همه نوع تحرکت (بیشتر به علت ناتمام بودن شکل‌ها به گونه‌ای که چشم از یک شکل به شکل دیگر حرکت می‌کند) و فضا در تابلو احساس می‌گردد. شکلها در همه بخش‌های تابلو از تابندگی یکسانی برخوردارند و در نتیجه نوعی برابری میان انسان‌ها را القاء می‌کنند. این نقاشی و مجموعه آن به طور کلی، تصویری مرکب از شهر را، به عنوان مکانی برای کار و تفریح و به عنوان محیط زیست متعارف کنونی انسان ارائه می‌کنند.

 

5 نقل قول مشهور فرنان لژه:

 

1-در باب زندگی مدرن

 

یک انسان مدرن یک زیست بافضیلت دارد. فضیلتی که در یک جهان مکانیکی و صنعتی تعریف می شود.

 

2-در باب رنگ

 

انسان برای زندگی به رنگ نیاز دارد. به همان اندازه ای که آب و آتش وابسته است.

 

3-در باب عشق به هنر

 

در کل باید با هنر زندگی کرد نه اینکه آن را فهمید.

 

4-در باب ساخت کمپوزیسیون

 

من در کارهایم سعی می‌کنم که به تضادی از رنگ ها، خطوط و منحنی ها برسم. من منحنی ها را در تقابل با خطوط راست به کار می برم. و رنگ ها در تقابل با فرم های پلاستیک. و همچنین رنگ های خالص را در تقابل با سایه ها و سایه روشن ها.

 

5-در باب بیان

 

اگر بیان تصویری در هنر تغییر کرده است، به دلیل آن است که زندگی بدان نیاز دارد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر