اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بیانیه مارتین اسکورسیزی در جهت حمایت و زنده نگه داشتن سهام فیلم سازی کداک

بیانیه اسکورسیزی برای سهام کداک 


هفته گذشته کوانتین تارانتینو، کریستوفر نولان، جاد آپاتو و جی جی آبرامز در حمایت از سهام کداک برای تولید فیلم متحد شدند.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، مردی که بیشتر عمر خود را به حفاظت و بالا نگه داشتن قدر و ارزش سینما اختصاص داده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چرا این حمایت آن‌قدر مهم است.


مارتین اسکورسیزی رئیس بنیاد فیلم، هیچ اِبایی از این‌که صدای این صنعت (کداک) باشد، ندارد. (او حتی در سال 1980 پس از پخش فیلم گاو خشمگین  از کداک به دلیل کیفیت فیلم‌هایش به شدت انتفاد کرد).


سخنان او در جشن تصمیم‌گیری کداک به شدت امیدوارکننده است. او هنوز یک هشدار را مطرح می‌کند که آینده بدون فیلم چگونه قابل تصور است. اما همچنان امیدی به تولید فیلم‌هایی نظیر جنگ ستارگاه 7، هشت نفرت انگیز، و میان ستاره‌ای و بسیاری پروژه های دیگر که شکل و گونه‌ای این چنین دارند هست. درحالی که سیستم دیجیتال بسیار رایج شده، به فیلم‌ساز اجازه دهید که خود تعیین کند که می‌خواهد چگونه فیلم بسازد.


در زیر قسمتی از اظهارات اسکورسیزی عینا" بیان شده است:
«ما اسامی گوناگونی برای آن‌چه که می‌خواهیم انجام دهیم داریم. سینما، تصاویر متحرک و...فیلم. ما خطاب می‌کنیم کارگردان، اما اغلب مواقع او را فیلم‌ساز می‌خوانیم. من پیشنهاد نمی‌کنم که از اموری که آشکار و بدیهی است چشم پوشی کنیم، HD در حال آمدن نیست، اینجاست. مزایای آن بی‌شمار است، دوربین سبک‌تر است، برای فیلم‌برداری در شب بسیار راحت عمل می‌کند. ما ابزار بسیاری در اختیار داریم تا تصویرمان را تغییر داده یا تکمیل کنیم. هزینه دوربین‌ها بسیار مقرون به صرفه است، امروزه فیلم با هزینه بسیار کم تولید می‌تواند تولید شود حتی خیلی از همکاران ما فیلم را به صورت HD به پایان می‌رسانند و فیلم‌های ما به صورت HD دیده می‌شود. پس ما می‌توانیم همه اتفاق نظر داشته باشیم که آینده این‌جاست.


آن زمانی که فیلم ها دست و پاگیر بودند و در حمل و نقل آن مشکل داشتیم و خود فیلم‌ها در معرض ساییدگی و پوسیدگی قرار داشت، گذشت و ما گذشته را به فراموشی می‌سپاریم و با آن خداحافظی می‌کنیم. واقعا که این فراموشی به راحتی می‌تواند انجام شود، خیلی راحت
بعد از همه این حرف‌ها به نظر می‌رسد که ما همیشه در حال یادآوری این موضوع هستیم که فیلم، یک تجارت است، اما فیلم هم‌چنان یک هنر است.


جوانانی که می‌خواهند فیلم بسازند باید وسایل و ابزار اولیه لازم برای ساخت را در اختیار داشته باشند تا بتوانند از ریشه و اساس یک اثر هنری خلق کنند.


آیا کسی می تواند به جوانان هنرمند بگوید که نقاشی‌ها و بوم خود را دور بیندازند چون آی پد‌ها خیلی بهتر این کار را انجام می‌دهند؟ البته که نه؛ در تاریخ تصاویر متحرک( فیلم)، تنها درصد کمی از سازندگان فرم هنری را رعایت کردند. هر کاری که ما به صورت HD انجام می‌دهیم تلاشی برای خلق دوباره ظاهر و نگاهی از فیلم است. حتی در حال حاضر یک جعبه رنگی بصری غنی تری از HD ارائه می‌دهند.


ما باید هنوز به یاد داشته باشیم که فیلم هنوز هم بهترین و اثبات شده‌ترین شیوه برای به تصویر کشیدن یک رویداد است. هیچ تضمینی نیست که اطلاعات دیجیتال خواهد آمد اما اگر از فیلم‌ها به خوبی نگهداری شود و به خوبی ذخیره شوند، می‌توانند منابع غنی از اطلاعات گوناگون باشند.


صنعت ما، فیلم‌سازی ما، پشت سر کداک بسیج می‌شوند چون می‌دانند که ما نمی‌توانیم کداک را از دست بدهیم، همان‌گونه که بسیاری از سهام‌های مربوط به فیلم ها را از دست داده‌ایم. این خبر گامی مثبت در جهت حفظ فیلم و گونه هنری که ما عاشقان آن هستیم، است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما