اختصاصی

جامعه شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (3 رای)
«خانه‌ای رویِ آب»: تحلیلی از منظر دوگانه‌های ارزشی
چکیدهمتن حاضر، سعی دارد تا با روش نشانه‌شناسیِ انتقادی، به تحلیل رمزگانِ موجود در فیلم خانه‌ای روی آب بپردازد. این فیلم در سال 1380 و به کارگردانیِ «بهمن فرمان‌آرا» ساخته شد. در این نوشتار نشان داده می‌شود که این اثر چگونه تناقض‌های فرهنگی-اجتماعیِ موجود در جامعه‌ای که شاهد اولین تجربه‌های پویشِ جامعه‌ی مدنی است را با قرار دادنِ رمزگانِ معرفِ ارزش‌ها و ساختارهایِ سنتیِ جامعه در مقابل رمزگانِ معر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
بالا افتادن؛ نگاهی بر مقوله‌ی تمایز در  فیلم «جاسمین غمگین»
مقدمهجاسمین غمگین  فیلمی به نویسندگی و کارگردانی وودی آلن است. این فیلم که در سال ۲۰۱۳ در آمریکا اکران شد، داستان زندگی جاسمین (کیت بلانشت) زن مُرفه نیویورکی است که بعد از این‌که زندگی و ازدواج‌اش با تاجر ثروتمند یعنی هال (الک بالدوین) تباه می‌شود، به آپارتمان خواهرش می‌رود تا دوباره زندگی‌اش را سروسامان دهد و به زندگی بازگردد. فیلم روایت چند روز از این همراهی و هم‌کناری جاسمین و جینجر است که به
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (6 رای)
جامعۀ نمایش:  نگاهی به بازنمایی مفهوم "نمایش"  در فیلم «کلاهبرداری آمریکایی»
مقدمه کلاهبرداری آمریکایی  علی‌رغم خلاصۀ داستان سرراست و آشنای‌اش، فیلمی خلاقانه با روایتی پیچیده و به لحاظ معنایی چندلایه است. از جملۀ مضامینی که به‌خوبی در تار و پود فیلم تنیده شده، مسئلۀ «نمایش» و هم‌بستگی آن با جعل و دروغ جاری در زیست اجتماعی آمریکا در دوران مورد اشارۀ فیلم است. این مفهوم علاوه بر شخصیت‌ها و ماجراهای فیلم، به تمامی اجزا و ساختار فیلم تسری پیدا کرده و چنان توجه مخاطب را به خو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (24 رای)
حقیقت و روایت کلاسیک
      مقدمه:این مقاله (Classic Narrative and Truth) به شیوه‌ای که نظریه‌ اجتماعی و سینمای جهان مدرن را به نمایش می‌گذارد، می‌پردازد. در این بررسی به دنبال نظریه‌ اجتماعی و کنش اجتماعی هستیم. کنش اجتماعی مستقل (مستقل از ساختار) ایده‌ای است که افراد در درون موقعیت‌های اجتماعی محدود (تحت فشار) دست به انتخاب آزاد می‌زنند. ما به سینما به مثابه‌ی یک روایت کلاسیک نگاه می‌کنیم و هم‌چنین به اهمیت کنش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
آبیِ کیشلوفسکی و آبی‌ترِ شوپنهاور
      "البته که عواطف را بر می‌انگیزم. جز عواطف چه چیز دیگری هست؟ فقط همین است!"کریستف کیشلوفسکی (به نقل از مونیکا مارر)"نزد من ارادة بی‌شناخت بنیان واقعیت امور است"آرتور شوپنهاور ادامه مطلب: آبیِ کیشلوفسکی و آبی‌ترِ شوپنهاور اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)
مخملِ آبیِ عشق / نقد جامعه شناختی فیلم Her
    او Her  روایت آشنای ارتباط گریزپای انسان معاصر با تکنولوژی است. تکنولوژی‌ای که با وسعت روزافزونش بر تنهایی و انزواگرایی و جامعه‌گریزی بشر امروز دامن می‌زند. انسان سرگردان و الکن از ابراز عشقی که حتی نمی‌تواند با هم­نوعش ارتباط برقرار کند. اسپایک جونز (کارگردان اثر) در لحظات نفس‌گیر و تکان دهنده‌ای عمق این تنهایی و ناتوانی را به تصویر می‌کشد. تئودور(خواکین فونیکس)، شخصیت اصلی فیلم، متصدی یک ش

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما