داستان توکیو: نگاهی به شیوة صورت‌بندی اجتماعی توکیوی معاصر در فیلم «مثل پدر، مثل پسر»

فیلم مثل پدر مثل پسر

 

خلاصۀ داستان
ریوتا نونومیا و همسرش، زوج جوان و نسبتاً مرفهی هستند که پسربچۀ شش ساله‌شان، کیتا، در آستانۀ ورود به مدرسه و شروع تحصیل است. یکی از همین روزها خبردار می‌شوند که کیتا فرزند واقعی‌شان نیست؛ شش سال پیش پرستار بیمارستانی که کیتا در آن متولد شده، او را با ریوسی، فرزند خانوادۀ سایکی جابه‌جا کرده است. به این ترتیب هر دو زوجِ نونومیا و سایکی بر سر دو راهه‌ای قرار می‌گیرند که باید تصمیم بگیرند منوال قبلی را ادامه دهند یا شیوۀ دیگری انتخاب کنند. بنا بر توافق جمعی، قرار می‌شود برای مدتی جای دو پسربچه عوض شود. این در حالی است که خانوادۀ سایکی از نظر اقتصادی چندان مرفه نیستند و سبک زندگی‌شان تفاوت فاحشی با سبک زندگی خانوادۀ نونومیا دارد و درنتیجه یکی از مهم‌ترین چالش‌های کیتا و ریوسی، انطباق و پذیرفتن یک سبک زندگی سراسر تازه و ناآشناست. در پایان، هر دو خانواده به این نتیجه می‌رسند که به‌تر است پسربچه‌ها را به جای اول‌شان برگردانده و وضع سابق را ادامه دهند.

 

 

مقدمه
این مقالهْ خوانشی است از شیوۀ بازنمایی توکیوی معاصر به‌عنوان زمینۀ اجتماعی در فیلم «مثل پدر، مثل پسر» . از آن‌جا که این فیلم متعلق به سینمای داستان‌گوست، واکاوی رویه‌های معنایی روایت در کانون اصلی توجه قرار دارند و ساختار روایت از منظر این رویه‌ها بررسی شده‌اند.
واکاوی روایت این فیلم در این مقاله، بر فرضیه‌ای استوار است که در قسمت اول، مبانی نظری آن اجمالاً مرور شده. پس از پذیرش این فرضیه و اتخاذ آن به‌عنوان روی‌کرد خوانش فیلم، قسمت دوم با برشماری برخی از مهم‌ترین خصیصه‌های روایت این فیلم با چهارچوب نظری مربوطه، سعی در انطباق روایت فیلم با مبانی نظری مذکور دارد. سپس در قسمت سوم که بخش اصلی مقاله است، فراشد معناسازی، روند طرح مسأله و نحوۀ رسیدن به پاسخ و درنهایت تبیین مضمون اصلی فیلم مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

برای خواندن مقاله کامل آن را از زیر دانلود کنید

درباره نویسنده :
فربد رهنما
نام نویسنده: فربد رهنما

سوابق تحصیلی: کارشناسی ارشد سینما
زمینۀ پژوهش: سینما / نشانه‌شناسی فیلم / ساختارگرایی / سینمای جشنواره‌ای / سینمای اروپا