گزارش تصویری علیرضا اکرمی از نشست خبری جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین + مشروح خبر

 

نشست خبری چهارمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین صبح امروز با حضور هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، محمد حسین استادآقا مشاور وزیر و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی انجمن در سالن کنفرانس انجمن برگزار شد.

 

 

به گزارش آکادمی هنر در ابتدای این نشست یزدان عشیری با اشاره به برنامه های سینمای جوان در حوزه توسعه و اعتلای سینمای کوتاه و تقویت این گونه سینمایی عنوان کرد: این انجمن در سال جشنواره های مختلف منطقه ای ، موضوعی و ملی و بین المللی را برگزار می کند و برگزاری جشنواره نماز و نیایش از جمله آن است که به صورت دوسالانه برگزار می شود.

وی ادامه داد: چهارمین جشنواره نماز و نیایش از 2 تا 5 اسفند با محوریت شهر قم و خمزمان در 30 استان کشور برگزار می شود.

محمد حسین استادآقا دبیر جشنواره به تشریح بخش ها و برنامه های این رویداد معنوی و سینمایی پرداخت و گفت: اولین دوره جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در شهر اراک و در سال 1372 برگزار و پس از آن متاسفانه این جشنواره متوقف شد و پس از هفت سال توقف در سال 1385 به همت و ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و انجمن سینمای جوانان ایران احیاء گردید دومین دوره در دیماه 85 و در دو بخش فیلم و فیلمنامه و همچنین بخشهای جنبی دیگری برگزار شد.

وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه، دبیرخانه دائمی این جشنواره و برگزاری دو سالانه آن به استان قم و اگذار شد. سومین دوره در سال 87 و در سه بخش فیلم،فیلمنامه و عکس و با استقبال هنرمندان سراسر کشور مواجه گردید.و امسال نیز پس از گذشت 2 سال،چهارمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین به همت  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و انجمن سینمای جوانان ایران از 2 تا 5 اسفندماه و در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار خواهد شد.

به گفته وی ستاد برگزاری جشنواره آبان ماه با تشکیل کمیته های مختلف فعالیت خود را آغاز کرد و اواخر آذرماه اطلاع رسانی به هنرمندان سراسر کشور انجام شد.اطلاع رسانی با ارسال پوستر به تمامی مراکز فرهنگی وهنری تمام استان های کشور از جمله دفاتر شصت گانه انجمن سینمای  جوانان ایران،ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،حوزه های هنری،سازمان های جوانان استان ها،مراکز صدا و سیما،فرهنگسراها و دفاتر سینمایی و .... و همچنین با  ارسال پیامک به کلیه فیلمسازان فیلم کوتاه کشور  انجام گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در همین راستا با فعال نمودن سایت جشنواره،اخبار و اطلاعات جشنواره،نیز به فیلمسازان و علاقمندان شرکت در  جشنواره کمک می کرد تا اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.پایان دیماه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بود که در مجموع 875 اثر در بخش فیلم کوتاه،فیلمنامه و عکس به دبیرخانه رسید.

وی اضافه کرد: آثار فیلمسازان در بخش فیلم در پنج قالب داستانی،مستند،پویانمایی،تجربی و نماهنگ تقسیم شده است و هیئت داوران در هر بخش بهترینها را معرفی خواهد کرد.

هیئت انتخاب فیلم متشکل از آقایان:محمدرضا شفا، سعید الهی و سعید مترصد کار بازبینی آنها را به اتمام رسانده و پس از چند روز تماشای کلیه آثار تعداد 72 فیلم را برای نمایش انتخاب نمودند.داوری آثار نیز توسط آقایان: حمید بهمنی،محمدرضا عرب و مصطفی راور انجام گرفت.

استادآقا سپس به تشریح آثار رسیده در بخش های مختلف پرداخت و خاطرنشان ساخت: تعداد کل فیلم های رسیده:400  اثر/ تعداد کارگردان های خانم: 48 نفر/تعداد کارگردان های آقا 352 نفر/تعداد فیلم های داستانی 183 اثر/تعداد فیلم های مستند 133 اثر/تعداد فیلم های تجربی 25 اثر/تعداد فیلمهای پویانمایی (انمیشین) 31 اثر/تعداد نماهنگ 9 اثر. بیشترین آثار از استان تهران با 134 اثر/ کوتاه ترین فیلم 1 دقیقه/ بلندترین فیلم 62 دقیقه و مدت کل فیلمهای رسیده به دبیرخانه 3894 دقیقه .وی با اشاره به تعداد استان های شرکت کننده در بخش فیلم یادآور شد: 24 استان شامل: تهران، قم، گیلان، اصفهان ، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی ، مازندران ، اردبیل ، بوشهر،  آذربایجان غربی ، همدان ، کرمان ، یزد، -البرز، مرکزی، خوزستان ، سمنان ، کردستان ، کرمانشاه، فارس ، ایلام ، چهارمحال و بختیاری، لرستان ، کهکیلویه و بویر احمد در این دوره جشنواره حضور دارند.

وی به بیان اینکه به منظور کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه نویسی و با توجه به اهمیت این حوزه به  عنوان زیر ساخت تولید فیلم در چهارمین دوره جشنواره نماز و نیایش بخش فیلمنامه نویسی بادو موضوع در دو بخش مورد نظر قرار گرفته است.عنوان کرد: بخش اول: موضوعات نماز و نیایش و بخش دوم: (یا بخش ویژه) اقتباس ادبی از متون کهن ایرانی و اسلامی ،قصص قرآن و احادیث و روایات.

دبیر جشنواره فیلم نماز و نیایش اعضای هیئت داوران بخش فیلمنامه به این ترتیب معرفی کرد: سید ناصر هاشم زاده،شهاب ملت خواه و عبد الهادی صورتی که تعداد کل فیلمنامه های ارسالی به دبیرخانه: 155  اثرشامل : خانم ها 49 نفر و آقایان 106 نفراز 22 استان کشور می باشد. 15 اثر برای بخش مسابقه انتخاب شد واز سه فیلمنامه برگزیده تا سقف ده میلیون ریال جهت تولید حمایت خواهد شد و همچنین فیلمنامه های منتخب در یک جلد کتاب به چاب خواهد رسید.

به گفته وی در بخش عکس تعداد کل آثار رسیده 320 قطعه از 70 نفراز 26 استان شامل: تعد52 عکاس مرد و 18 خانم می باشد که توسط هیئت داوران:آقایان رسول اولیازاده،محمد مهدی رحیمیان و محمد حسین حیدری و در این بخش سه  عکاس برگزیده معرفی خواهند شد.

هاشم میرزاخانی با اشاره به اهمیت موضوع نماز و نیایش گفت: موضوع نماز یکی از اولویت های ما در سینمای جوان است و جشنواره هم در این راستا برگزار می شود.

وی از برگزاری چهار جشنواره منطقه ای در سال 90 خبر داد و افزود: ساختارهای فرهنگی و آموزشی سینمای جوان با نیازسنجی اساسی دگرگون شده و علاوه بر برپایی بیش از 80 ورگ شاپ در سطح دفاتر برنامه های متنوعی نیز طراحی شده است.

وی با اشاره به جدول زمان‌بندی برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان عنوان کرد: یازدهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان-فصل1(بهار) "الموت"با حضور استانها:تهران، قم، سمنان، مازندران، قزوین، خوزستان، لرستان و ایلام/ میزبان: استان قزوین از 20 تا 22 اردیبهشت ماه 1390خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: در طول روز های برگزاری جشنواره چندین برنامه جنبی پیش بینی شده است. به گفته وی  بخش گرامیداشت فیلمهای دفاع مقدس با عناوین 1-تولد یک گلوله2-شناسایی 3- عروسک 4-دو خواهر5- راه رفتن روی ریل ها 6-در بهشت قدم بردار، بخش نمایش فیلم های غزه با عناوین 1- میان حقیقت و آتش 2- شاهد 3- القراص ، سه نشست تخصصی با عنوان آسیب شناسی سینمای دینی با حضور کارشناسان و سینماگران مطرح کشور،  نمایش آثار سینمای دینی با عناوین :1- ملک سلیمان 2- طلا و مس 3- عصر روز  دهم،  مرور بر آثار یک فیلمساز دینی آقای عباس صالح مدرسه ای،  یادواره مرحوم امیر عرب پور ( مرور بر چند فیلم ساخته شده توسط ایشان)، تجلیل از یک فیلمساز ملی آقای فرج ا... سلحشور از جمله این برنامه هاست و سینما وتوس بعنوان محل برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین پذیرای هنرمندان و  علاقمندان به سینما می باشد. این سینمای تازه تاسیس از دو سالن مجزا و مجهز به سیستم صدای دالبی و پخش نگاتیو و ویدئو می باشد.

 

یزدان عشیری در ادامه با اشاره به تحولات صورت گرفته در حوزه سینمای جوان و تنوع برنامه های تاثیرگذار و جهش های جدی در برنامه ریزی آموزشی خبر داد: برنامه نمایش فیلم های کوتاه شنبه ها بعد از جشنواره فیلم فجر در سینما سپیده پیگیری می شود.

وی همچنین، از برپایی آزمون سراسری فیلمسازی در سیزدهم اسفندماه خبر داد و افزود: این آزمون به صورت همزمان در دفاتر سراسر کشور به اجرا در می آید.

دبیر چهارمین جشنواره ملی نماز و نیایش در ادامه اظهار داشت: جشنواره میزبان بیش از صد هنرمند فیلمساز ،فیلمنامه نویس و عکاس می باشد.این هنرمندان از تاریخ اول تا ششم اسفند،میهمان جشنواره هستند و در هتل خورشید قم اسکان خواهند داشت.چهارمین جشنواره نماز و نیایش در 30 مرکز استان کشور بصورت همزمان برگزار می شود. این اقدام بی سابقه بوده و نسبت به دوره های قبل که حداکثر در 15 استان همزمانی بوده امسال رشد چشمگیری داشته است.برگزاری کارگاه عکاسی یکی دیگر از برنامه های جنبی جشنواره می باشد .این کارگاه با حضور عکاسان و علاقمندان رشته عکاسی و یکی از اساتید این رشته برگزار خواهد شد. کارگاه عکاسی پیرامون عکاسی دیجیتال و هر روز 4 ساعت تئوری و 4 ساعت نیز به صورت عملی در دو روز سوم و چهارم اسفند در محل برگزاری جشنواره ( سینما وتوس) برپا می شود.

وی ادامه داد:  جلسات و نقدو بررسی فیلم های بخش مسابقه جشنواره هر شب در سالن شماره 2 سینما وتوس و با حضور یکی از منتقدین و فیلمسازان شرکت کننده برگزار می شود. در این جلسات فیلمسازان با نقطه نظرات یکدیگر در مورد فیلم های پخش شده به گفتگو می پردازند. امسال علاوه بر همزمانی 30 مرکز استان در 6 شهر و بخش استان قم نیز آثار منتخب جشنواره نماز و نیایش بصورت همزمان برگزار می شود.علاوه بر این در مراکز مهمی چون پایگاههای بسیج،کانون مساجد،مدارس، دانشگاه ها و ندامتگاه های استان قم نیز پخش آثار منتخب جشنواره را خواهیم داشت. امسال با راه اندازی سایت کلیه اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره روزانه بار گزاری می شد و فیلمسازان در جریان اخبار جشنواره قرار می گرفتند. آدرس سایت www.iycs.ir

وی خبر داد: مراسم اختتامیه جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد ،معاونت سینمایی و همچنین جمعی از مسئولین استان در سالن شهید مطهری در  5 اسفندماه برگزار خواهد شد.امسال بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران نیز معرفی خواهد شد. با توزیع فرمهای نظرسنجی در میان تماشاگران بصورت روزانه فیلم برگزیده تماشاگران در مراسم اختتامیه معرفی می شود.

 

گزارش تصویری:

 

«برای مشاهده تصاویر در اندازه واقعی روی آن ها کلیک کنید» 

  

  

   

  هاشم میرزاخانی   

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر