نگاهی به برندگان شب نهایی کن 2017

 

 

پدرو آلمودووار، بزرگترین کارگردانان سینمای معاصر اسپانیا و رییس هیات داوران هفتادمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن برنده نخل طلای بهترین فیلم را اعلام کرد.


نخل طلا برای سوئد


فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلوند، فیلمساز سوئدی جایزه نخل طلای بهترین فیلم هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را با خود به خانه برد. شخصیت اصلی فیلم مسئول یک موزه هنرهای مدرن است و مضامین اصلی فیلم، هنر، سیاست، اقتصاد و هویت ملی است.

 

«مربع» فیلمی در ژانر کمدی درام است روبن اوستلوند می گوید که موضوع فیلم را ازتجارب شخصی اش الهام گرفته است. وی می افزاید: «می خواستیم فیلمی بسازیم که هم طنز باشد و هم به مسائل و پرسشهای مهم بپردازد. از اینکه این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم کن شد، خیلی خوشحالم.»

 

جایزه بزرگ هیات داروان جشنواره کن


فیلم «۱۲۰ تپش در دقیقه» ساخته روبین کامپیلو جایزه بزرگ هیات داوران هفتادمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن را به خود اختصاص داد. این فیلم این فیلم که در بخش مسابقه هفتادمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن نمایش داده شده، یکی از بخت های اصلی دریافت نخل طلا بود.فیلم درباره همجنسگرایی و ایدز است و داستان آن در اوایل دهه نود میلادی در پاریس می گذرد. گروهی از فعالان اجتماعی درتلاشند تا درمانی برای این بیماری کشنده و واگیردار پیدا کنند.

 

این فیلم چهار جایزه دیگر را هم در جشنواره امسال، از جمله جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم را از آن خود کرد.

 

بهترین هنرپیشه نقش زن


دایان کروگر، هنرپیشه آلمانی-آمریکایی برای ایفای نقش در فیلم «در محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین موفق به کسب جایزه بهترین هنرپیشه زن شد. دایان کروگر در این فیلم نقش زنی به نام کاتیا را بازی می کند که بدنبال مرگ شوهرش در یک بمبگذاری تروریسیتی می خواهد انتقام بگیرد. کاتیا همه چیزش را از دست داده است، اما باید به زندگی اش ادامه بدهد.

 

دایان کروگر درباره ایفای این نقش می گوید: «کاتیا، شخصیتی قوی است و راستش را بخواهید مطمئن نبودم از پس اجرای این نقش بربیایم. اما فاتح به من کمک کرد او دست من را گرفت و مرا در این مسیر همراهی کرد.»

 

بهترین هنرپیشه نقش مرد


خوآکین فینیکس برای نقش آفرینی در فیلم «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» جایزه بهترین هنرپیشه مرد را در این دوره از فستیوال فیلم کن، از آن خود کرد. فیلم «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» فیلمی در سبک درام به کارگردانی لین رمزی است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. لین رمزی مشترکا با یورگوس لانتیموس همچنین برنده جایزه بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره فیلم کن شد. این جایزه نیز سال گذشته به اصغر فرهادی رسیده بود.

 

خوآکین فینیکس در این فیلم نقش یک عضو سابق نیروی دریایی به نام جو را بازی می کند که تصمیم می گیرد تجارت جنسی را در شهر خود از میان بردارد. منتقدان بازی واکین فینیکس را یکی از بهترین نقش آفرینی های او دانستند. امسال ۱۹ فیلم از سینماگرانی در بخش رقابتی جشنواره کن، برای کسب نخل طلا با هم رقابت کردند.

 

«ویل اسمیت»، «جسیکا چستین»، «فن بینگ بینگ»، «ماردن اِده»، «پائولو سورنتینو»، «پارک چان-ووک»، «آنیس ژوئی» و «گابریل یارد»، هشت عضو هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن، به ریاست «پدرو آلمادوار» کارگردان نامدار اسپانیایی بودند.

 

هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ روز ۲۸ می (هفتم خرداد) در کن به کار خود پایان داد. «مونیکا بلوچی»، بازگیر ایتالیایی مجری مراسم افتتاحیه و اختامیه هفتادمکین دور جشنواره فیلم کن بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر