استیون اسپیلبرگ رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن 2013 شد

استیون اسپیلبرگ یکی از بزرگترین کارگردانان و متولیان سینما رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن 2013 شد.

cann2013

به گزارش آکادمی هنر، ژیل ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن در بیانیه‌ای که ساعاتی پیش در تارنمای جشنواره کن منتشر شد، توضیح داده است که سال‌ها به دنبال این بوده ریاست هیئت داوران یک دوره جشنواره را استیون اسپیلبرگ برعهده بگیرد، اما او همیشه پر مشغله بوده و سال آینده بالاخره در دسترس است.

ژاکوب ادامه داده است: «پس از اولین نمایش جهانی فیلم ئی‌تی در جشنواره کن 1982 ارتباطی فراموش‌نشدنی بین من و اسپیلبرگ شکل گرفت. از آن زمان اغلب از او می‌خواستم رئیس داوران جشنواره شود، اما او همیشه در حال فیلمبرداری بود. برای همین وقتی امسال به من گفتند ئی‌تی با خانه تماس گرفته، فهمیدم و بلافاصله گفتم، بالاخره!»

 


بی‌شک یکی از جذابیت‌های شصت و ششمین جشنواره فیلم کن حضور استیون اسپیلبرگ کارگردان سرشناس آمریکاست که در جایگاه تهیه کننده و چه در جایگاه کارگردان و متولی سینما نقشش در تاریخ سینما بسیار پر رنگ است و تزریق سلیقه‌اش برای انتخاب‌ها جذاب باشد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کن در مقام معتبرترین جشنواره در نوع خودش ، همیشه جایگاه سینما را به مثابه یک رسانه میان‌فرهنگی تثبیت کرده است.»

 

تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن نیز آورده است: «استیون اسپیلبرگ تقریبا دو سال پیش این مسئولیت را پذیرفت و سال آینده سالی است که در دسترس‌تر است. وقتی چند هفته قبل درمورد پذیرفتن ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل با او صحبت کردیم، مشخص شد از انجام این کار هیجان‌زده است. افتخار می‌کنیم او را در میان خود خواهیم داشت.»

 

اسپیلبرگ که 4 اسکار و 12 نامزدی دیگر این جایزه را در کارنامه خود دارد در اوایل فیلمسازی‌اش در جشنواره کن چندین بار حاضر شده است که اولین فیلمش تعقیب در شاهراه که سال 1974 برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد.

 

برگزارکنندگان جشنواره کن هم‌چنین جین کمپیون، کارگردان نیوزیلندی را رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه در این دوره از جشنواره معرفی کردند. کمپیون سازنده فیلم پیانو تنها فیلمساز زن است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن برنده جایزه نخل طلایی شده است.

 


برگزارکنندگان جشنواره کن در عین حال همزمان با 100 سالگی سینمای هند یک بخش ویژه را به این کشور اختصاص داده‌اند. هند پس از مصر (2011) و برزیل (2012) سومین کشوری است که مهمان این جشنواره می‌شود.

 

 


شصت و ششمین دوره‌ی جشنواره فیلم کن 15 تا 26 می در تفریحگاه مدیترانه‌ای فرانسه برگزار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر