کن ۲۰۱۷؛ دو فیلم با پسزمینه موضوع پناهجویان

 

 

میشائیل هانکه زندگی یک خانواده بورژوا در کاله، شهر اردوگاه معروف پناهجویان را به‌نمایش می‌گذارد و کورنل موندروتسو مجارستانی داستان یک پناهجو را دست‌مایه فیلمی تخیلی ـ اجتماعی خود کرده است.

 

میشائیل هانکه، فیلمساز نامدار اتریشی و کورنل موندروتسو کارگردان مجارستانی دو فیلم متفاوت با پسزمینه‌ای از موضوع پناهجویان را در جشنواره کن به‌نمایش می‌گذارند. فیلم میشائیل هانکه «پایان خوش» نام دارد و فیلم کورنل موندروتسو «قمر مشتری». این دو فیلم در روز دوشنبه ۲۲ مه / یکم خرداد در بخش رقابتی هفتادمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمدند.

 

میشائیل هانکه ۷۵ ساله یکی از نادر فیلمسازانی است که پیش از این دو بار موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شده است. یک بار در سال ۲۰۰۹ برای فیلم «روبان سفید» حکایت روابط خانوادگی کودکان آلمانی در اوایل قرن بیستم میلادی، و یک بار در سال ۲۰۱۲ برای فیلم «عشق». اگر فیلم جدید او «پایان خوش» نخل طلای امسال را تصاحب کند هانکه نخستین فیلمسازی خواهد بود که سه نخل طلا به‌دست آورده است.

 

داستان «پایان خوش» زندگی یک خانواده بورژوا در شهر کاله واقع در شمال فرانسه را به‌نمایش می‌گذارد. این فیلم اگر چه موضوع اصلی‌اش پناهجویان نیست و نقطه مرکزی آن شخصیت ژرژ، سالمندی است که در روزهای پایان زندگی‌اش به گذشته‌اش بازمی‌گردد، اما پناهجویان کاله نیز در آن نقش دارند. این خانواده با موضوع پناهجویان روبه‌رو می‌شود اما چشمان خود را بر آن می‌بندند. در شهر کاله چند هزار پناهجوی بلاتکلیف در اردوگاهی موقت به‌سر می‌بردند که پلیس فرانسه این اردوگاه برچید. در فیلم جدید هانکه، بازیگر محبوب او ایزابل هوپر که پیش از این فیلم سه بار با او همکاری داشته و ژان لوئی ترنتینیان ۸۶ ساله که در آخرین فیلم هانکه، «عشق» نیر ایفای نقش کرده بود به‌همراه متیو کاسوویتز بازی دارند.

 

فیلم مجاری «قمر مشتری» ساخته کورنل موندروتسو در مورد یک پناهجوی سوری از شهر حمص است که هنگام عبور غیرقانونی از مرز مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. او را به اردوگاه پناهندگان منتقل می‌کنند و او متوجه می‌شود که قدرتی ماورایی پیدا کرده است. پزشک اردوگاه پناهجویی به این قدرت او آگاهی می‌یابد و او را خارج می‌کند تا راز قدرت او را بیابد.

 

کورنل موندروتسو در سال ۲۰۱۴ موفق شد جایزه بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را برای فیلم «خدای سفید» به‌دست آورد. او پیش از آن در سال ۲۰۰۵ فیلم «یوهانا» در همین بخش جشنواره کن داشت و در سال ۲۰۰۸ فیلم «دلتا»ی او در بخش اصلی رقابتی کن شرکت و جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) را نیز دریافت کرد. موندروتسو یک بار دیگر در سال ۲۰۱۰ نیز با فیلم «پسر حساس: پروژه فرانکنشتین» در بخش اصلی رقابتی جشنواره کن شرکت کرد. برخی از منتقدان فیلم «قمر مشتری» را پراکنده و دارای داستانی ضعیف دانسته‌اند.

 

هفتادمین دوره جشنواره کن از ۱۷ مه / ۲۷ اردیبهشت با نمایش فیلم «اشباح اسماعیل» به کارگردانی آرنو دپلشین آغاز شد و تا ۲۸ مه / ۷ خرداد ادامه خواد داشت. پدرو آلمادوار، فیلمساز نامدار اسپانیایی ریاست هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر