گوی بلورین جشنواره «کارلووی واری» به کارگردان مجارستانی اهدا شد

 

پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری با معرفی برندگان به کار خود پایان داد.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از ورایتی، شب پیش جشنواره کارلووی واری کشور چک گوی بلورین خود را به سابولچ هایدو کارگردان مجارستانی اهدا کرد. «وقت زندگی من نیست» که به عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شد، یک جایزه ۲۵ هزار دلاری نیز دریافت کرد.

این فیلم درباره دو خانواده است که ناگزیر با یکدیگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنند. هایدو کارگردان فیلم که در فیلم خود بازی هم کرده است، در عین حال جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را نیز از آن خود کرد.

ایوان ای توردوفسکی کارگردان جدید روسیه نیز به عنوان برنده جایزه ویژه داوران انتخاب شد. او که این جایزه را برای «جانورشناسی» برد، یک جایزه نقدی ۱۵ هزار دلاری نیز دریافت کرد. زندگی یک زن میان‌سال نقطه تمرکز این فیلم است. فیلم «تفریحات شبانه» ساخته دامیان کوزوله از اسلوونی نیز جایزه بهترین کارگردان را نصیب کوزوله کرد.

روسودان گلوریدزه کارگردان گرجستانی با «خانه دیگران» جایزه اصلی بخش مسابقه شرق غرب را که به فیلمسازان اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق تعلق می‌گیرد، به خانه برد. او یک جایزه نقدی ۱۵ هزار دلاری نیز دریافت کرد. جایزه ویژه داوران و جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری آن هم به تیرین رومت از استونی با «روزهای سردرگمی» رسید. «کاپیتان شگفت انگیز» ساخته مت راس با بازی ویگو مورتنسن هم جایزه فیلم منتخب تماشاگران را گرفت.

فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش خارج از مسابقه این دوره از جشنواره نمایش داده شد. در این دوره از جشنواره که هم‌زمان با درگذشت عباس کیارستمی کارگردان بزرگ ایرانی برگزار شد، جمعه ۸ ژوئیه (۱۸ تیر) برنامه ادای احترام به وی نیز برگزار و میزی به یادبود وی دایر شد. پنجاه و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری اول تا نهم ژوئیه (۱۱ تا ۱۹ تیر) در جمهوری چک برگزار شد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر