میهن دوست، متولیان و تصمیم گیران اکران اسفند را به مناظره دعوت کرد


میهن دوست: «گفتند اگر فیلمتان امسال زمستان اکران نشود هیچ تضمینی برای اکران سال آینده نیست.»

اسماعیل میهن دوست

به گزارش آکادمی هنر، اسماعیل میهن دوست کارگردان فیلم برخورد خیلی نزدیک  در پاسخ سوال «از اکران  اسفند ماه راضی هستید»  گفت  :  به نظر شما هیچ کارگردانی می تواند از این فصل مرده اکران فیلمش راضی باشد؟ 

فیلم بر خورد خیلی نزدیک دو سال است  ساخته شده و در صف اکران باقی مانده است و شورای صنفی نمایش، اداره نظارت و ارزشیابی و متولیان اکران فیلم ها با بی مهری نسبت به این فیلم ، آنرا در این فصل روانه اکران کردند.

او افزود علی‌رغم اینکه داستان برخورد خیلی نزدیک جذاب است و فرم روایی بدیعی دارد و امکان جذب مخاطب گسترده را داشت، اما مسئولان شرائط اکران مناسب را برای این فیلم فراهم نکردند و ما را در تنگنا قرار دادند که اگر امسال این فیلم را اکران نکنید سال آینده هیچ تضمینی برای اکران این فیلم وجود نخواهد داشت. به همین دلیل ما اجبارا تن به این کار دادیم ولی اصلا فکر نمی کردیم که در این فصل مرده 16 فیلم هم زمان اکران شود ، اگر مقایسه ای بین اکران این فصل در این زمان را با سال گذشته  صورت دهید ، درخواهید یافت که سال گذشته در این زمان تنها یک فیلم شاخص -به رنگ ارغوان- به اکران درآمده بود .

میهن دوست در قسمت دیگری از سخنانش گفت، متاسفانه بحث همه رسانه ها، نشریات و سایت‌ها هم این روز ها اختصاص به اکران نوروز دارد و تازه بحث بر سر این است که آیا اکران 4  فیلم بهتر است یا  5 فیلم. چرا که به نظر آنها فصل بهار بهترین زمان اکران است.

من به هیچ عنوان نمی‌توانم این مسئله را هضم کنم که چطور آقایان اکران این فصل را بین 12 تا 16 فیلم تقسیم کردند و چگونه وجدان و منطقشان قبول می‌کند که فصل پر بارنوروزرا بین 4 یا 5 فیلم تقسیم کنند؟ این بی عدالتی را با چه قاموسی می توان تحلیل و بررسی کرد!! از سوی دیگر واقعا چه معیار و ضابطه ای برای گروه بندی فیلم ها به جز روابط شخصی و پشت پرده وجود دارد؟ در بین فیلمهایی که اخیرا اکران شده با چه معیاری گروه بندی فیلم‌ها مشخص شده است و برخورد خیلی نزدیک گروه اکران نشده است. این که  تعداد سئانس‌های برخی فیلم ها نسبت به برخی دیگر در بعضی سالن های پرفروش، بیشتر است بر چه مبنایی است؟! اختصاص 12 سالن به برخورد خیلی نزدیک  تنها عدد دهان پر کن و گول زننده  است. وقتی در مجموعه سینما آزادی که جزو 3 سینمای تعیین کننده فروش تهران است در کل 5 سالن 6 سئانسه یعنی 30 سئانس برای فیلم من فقط یک  سئانس  در سالن 200 نفره  اختصاص داده شد و در کنارش به فیلمی 6 سئانس در سالن 600 نفره، قطعا امکان دیده شدن فیلم من  در آن سینما برای مخاطبان  در حد صفر است.

میهن دوست افزود ما امروز معدود تماشاگرانی داریم که فیلم‌ها را برای تماشا از اسم کارگردانان فیلم اولی انتخاب  کنند، خیلی از تماشاگران  بویژه روزهای 5شنبه جمعه فیلم مورد نظرشان را مقابل سینما انتخاب می کنند (به جزفیلم‌های کارگردانان شناخته شده) در این صورت  طبیعی است فیلمی که تعداد سئانس‌های بیشتری داشته باشد امکان فروش بیشتر را پیدا می‌کند. با توجه به این موضوع یک بی‌عدالتی در بی‌عدالتی در حق برخورد خیلی نزدیک اتفاق افتاده است. من از مدیریت سینما آزادی گله دارم چرا که در مصاحبه‌اش با برنامه هفت در هفته گذشته به تنها فیلم در حال اکران سینمایش که اشاره نکرد، برخورد خیلی نزدیک بود ، شاید نام نبردن ایشان عمدی نبوده باشد و  ناخودآگاه صورت گرفته ولی تائیدی است بر اینکه برای مدیریت سینما آزادی هم این فیلم مهجور است چه برسد به مخاطب.

میهن دوست درخاتمه صحبت‌هایش گفت حاضرم با مسئولان شورای صنفی نمایش یا هر مسئول دیگری که در مورد اکران فیلم‌ها در این شرایط و به این وضعیت تصمیم گرفته‌اند مناظره کنم تا دلایلم را از این نارضایتی‌ها و بی‌مهری‌ها به بحث بگذارم. البته بعید است که این دوستان حاضر به مناظره شوند ولی  اگر حسن نیتی هست و ادعای عدالت، حداقل می‌توانند چند فیلمی که بعد از جشنواره فجر و در اسفند ماه اکرانشان آغاز شده و اغلبشان هم فیلم‌هایی هستند جذاب، با رویکردی نو در ارتقای سلیقه مخاطب، تا دوهفته اول نوروز ادامه دهند وبا اینکار اثبات کنند که مافیای اکران توهمی بیش نیست!

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر