جوابیه خانه سینما به خبرگزاری فارس


در پی درج یادداشت شماره 8912081280 مورخ سه شنبه 10 اسفندماه جاری که با عنوان       " پرسش هایی که محمد مهدی عسکر پور باید به آنها پاسخ بدهد " در سایت خبرگزاری فارس و ارسال جوابیه خانه سینما به این مطلب در مورخ جمعه 13 اسفندماه، انتظار می رفت خبرگزاری محترم فارس حسب وظیفه و رسالت خبری خود و حرمت گذاری به قانون مطبوعات، توضیحات و پاسخ‌های خانه سینما را حداکثر طی دو روز بعد منتشر می‌کرد اما متاسفانه این اقدام علی‌رغم پیگیری به عمل آمده انجام نشده است.

لذا خانه سینما با هدف روشنگری متن سوالات مطروحه از سوی خبرگزاری فارس و پاسخ های مدیر عامل خانه سینما را به اطلاع می رساند:

 

1- در اساسنامه خانه سينما درج شده كه هدف از تشكيل خانه سينما، كمك به بالا بردن كارآيي دست‌اندركاران و گسترش صنعت و هنر سينماي جمهوري اسلامي است اما از طريق ايجاد امنيت شغلي و حرفه‌اي (يعني تقسيم عادلانه كار) و تامين منافع اجتماعي آنها. پرسش اينجاست كه در چند سال اخير رئيس هيئت مديره و مديرعامل خانه سينما در اين خصوص چكار كرده‌اند؟

همانگونه كه به درستي از اساسنامه خانه سينما دريافته ايد پيگيري ايجاد امنيت شغلي و تامين امور اجتماعي از جمله ماموريت و اهداف اين خانه است، جامعه اصناف سينماي ايران طرح امنيت شغلي را در 7 مولفه با سامانه نرم افزاري و سخت افزاري در ارديبهشت ماه سالجاري ، طي نشستي به معاون محترم سينمائي ارائه و تشريح كرد.

پيشتر نيز خانه سينما چشم انداز مديريت كلان سينما را در پيش بيني " لايحه نظام سينمايي  و حمايت از حقوق مادي  و معنوي آثار سينمايي" مورخ 21/11/87 به رياست محترم جمهور و رئيس محترم كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تقديم كرده بود .

بر اين اساس آنچه كه به عنوان يك نهاد مدني (و نه دستگاه اجرائي) انتظار مي رود از سوي خانه سينما به انجام رسيده است.

بر اين اساس نقش شايسته رسانه ها در پيگيري مطالبات مردم و اصناف از دستگاه هاي اجرائي مي تواند به ايجاد جامعه اي عادلانه كمك كند.

از شما بعنوان رسانه با رسالت كوشش براي گسترش احقاق حقوق ملت از دستگاه هاي اجرائي ، انتظار مي رود دستگاه هاي اجرائي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در عمل به وظايف قانوني نظير ماده 116 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي اجتماعي مصوب 11/6/1382 مجلس شوراي اسلامي (تدوين و اجرائي لايحه امنيت شغلي، استقرار نظام صنفي، تامين بيمه بيكاري) با طرح مقاله و پرسش یاری کنید  . لطفا شما نيز بفرماييد در اين زمينه چگونه به مسوليت خطير رسانه اي تان عمل كرده ايد؟؟

2 - با انتخابات اخير در هيئت مديره خانه سينما كه ليستي از افراد كانديدا از قبل منتشر شده بود يك جور يكدستي از تفكرات همگون و مدافع با مديرعامل خانه سينما، به مانند يك حزب سياسي نه به مانند يك تشكل صنفي به چشم مي‌خورد در حالي كه هيئت مديره خانه سينما بايد ديدگاه‌هاي متكثر داشته باشد. اين كار در انتخابات 89.11.30 كانون كارگردانان نيز سعي شد انجام گيرد. اين جهت‌گيري‌هاي مشخص با افراد همدست چه سودي به حال سينما دارد؟

نتايج انتخابات در هر جامعه دمكراتيكي ، تابع برآيند گرايش ها و سليقه هاي موجود در آن جامعه است . نتايج انتخابات هيات مديره جامعه اصناف سينماي ايران نيز مستثنی از ديگر جوامع انساني نيست.

3 - مرجع تائيد تغييرات اساسنامه خانه سينما آيا شوراي فرهنگ عمومي است كه در اساسنامه نام آن برده شده يا ثبت شركت‌ها؟ چرا تغييرات اساسنامه خانه سينما به عنوان يك شركت خصوصي يعني بدون مجوز وزارت ارشاد، به آنجا برده شده و در آنجا به ثبت رسيده است؟

در قوانين موضوعه كنوني انجمن ها و نهادهاي مدني پس از دريافت مجوز فعاليت از دستگاه هاي اجرائي نظير : وزارت علوم و فن آوري ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ وزارت كار و رفاه اجتماعي ، وزارت دادگستري ، وزارت كشور براي رسميت يافتن فعاليت و شناسايي ملزم به ثبت اساسنامه در ثبت شركت ها ( قوه قضائيه) هستند .

اين روند بطور دقيق و كامل در اصلاحيه اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387  مجمع عمومي اصناف سينمائي رعايت شده است . يادآوري مي كند بالاترين ركن يك نهاد مدني مجمع عمومي آن است و نه نيروهاي خارج از مجمع عمومي همچون دستگاه هاي اجرائي مورد نظر نويسنده يادداشت.

4 - در اساسنامه آمده است: كليه تصميمات مجمع عمومي «خانه سينما»، به منظور رسيدگي به عدم مغايرت با اساسنامه (ماده 10) بايد به تاييد وزارت ارشاد اسلامي برسند، آيا تغييرات اساسنامه و ساير مصوبات مجمع عمومي به تاييد وزارت ارشاد رسيده است؟

بلوغ يك تشكيلات و نهاد صنفي مانع از پذيرش نگاه قيموميت مآبانه دستگاه هاي اجرائي است كه اين بلوغ در اصلاح اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومي اصناف سينمائي تبلور يافته و اين مصوبه بالاترين ركن خانه سينما است .

5 - در اساسنامه آمده ناظر مالي خانه سينما با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين مي‌شود و كليه چك‌ها، اسناد و اوراق بهادار (ماده 16 و تبصره آن) و اسناد آن براي خانه سينما مي‌بايست به امضاي ناظر مالي برسد. آيا اين تائيدات بر كارهاي مديريت خانه سينما و امضاي ناظر مالي وجود دارد؟

پاسخ اين سوال درجواب شماره 4 آمده است. همانطور كه آگاهيد اساسنامه خانه سينما در خرداد ماه 1387 به راي مجمع عمومي اصناف تغيير يافته است.

 

6 - در گزارش بازرس خانه سينما آمده است كه براي بررسي اسناد و ترازهاي بازرس درخواست حسابرسي كرده است اما گفته شده است كه مديريت خانه سينما با اين قضيه مخالفت كرده‌ است؟ علت اين امر چيست؟

در گزارش بازرس خانه سينما بعنوان پيشنهاد آمده است " داشتن حسابرس رسمي بايد به الزام آيين نامه اي در مديريت امور مالي خانه سينما تبديل شود" و برخلاف ادعاي يادداشت نويس ، حسابرس رسمي نه از سوي بازرس پيشنهاد شده بود و نه بالطبع مديرعامل با آن مخالفت كرده بود و البته در صورت درخواست كتبي بازرس اين امر توسط هيات مديره واقع مي شد و به انجام مي رسيد.

7 - در گزارش بازرسي خانه سينما آمده است كه خانه سينما سه بار از شهردار تهران كمك مالي گرفته است و اخيرا هم وام‌هايي را قرار است شهرداري به اعضا خانه سينما بدهد، اين كار آيا اهداف سياسي و انتخاباتي دارد؟ از طرفي اگر وضع مالي خانه سينما خراب است، چرا سال گذشته حداقل 15 نفر به مجامع خارجي فرستاده شده‌اند؟

در اساسنامه خانه سينما آمده است كه خانه سينما مي تواند به شرط حفظ استقلال از هدايا و كمك هاي اشخاص حقيقي و حقوقي برخوردار شود . شهرداري تهران برآمده از شوراي اسلامي منتخب شهروندان تهراني است و جذب منابع مالي از سوي شهرداري براي خانه سينما مغايرتي بااساسنامه ندارد.

خانه سينماي ايران در راستاي ماموريت مندرج در اساسنامه خويش برگزاري كارگاه هاي آموزش كوتاه مدت با حضور مربيان خارجي و حضور در مجامع و جشنواره هاي سينمايي جهاني را از برنامه هاي خويش مي داند و در دوره هيات مديره پيشين امكان حضور جمعاً 44 نفر از سينماگران  را در كارگاه هاي آموزشي خارجي و مجامع سينمائي بين المللي فراهم كرده است. سوگمندانه اين روند در پي حصر مالي ناشي از عدم تعهدات مالي معاونت سينمائي از آذر ماه 1388 به كندي گرائيد.

8 - در گزارش مالي خانه سينما، تراز مالي و صورت ريز مخارج به خصوص در مورد دستمزدهاي مقامات خانه سينما در گزارش يكجا و در يك رقم ارائه شده است آيا اين كار بنا بر مصالحي انجام شده است؟

به آگاهي مي رساند براساس اساسنامه خانه سينما، مرجع صاحب صلاحيت بررسي و تاييد تراز مالي خانه سينما گزارش بازرس و تاييد نهايي اعضاي مجمع عمومي بعنوان بالاترين ركن  تشكيلات خانه سينما ست و نه اراده و منويات نيروهاي خارج از خانه سينما.

9 - با توجه به آن كه احراز مسئوليت در مسند مديرعامل يك موسسه «شغل» محسوب مي‌شود و با توجه به آن كه مديرعامل خانه سينما، كارمند صدا و سيما نيز هست، آيا او مرتكب تخلف شده است؟

آنچه در ممنوعيت تصدي دو شغل آمده است مربوط به تصدي و اشتغال همزمان در نهادهاي دولتي و عمومي است و نه نهادها و تشكيلات مدني.

10 - چرا مديريت خانه سينما اجازه نداده براي عضويت در هيئت مديره خانه سينما، كانون كارگردانان نماينده‌اي را معرفي كند كه برخلاف نظر وي باشد؟

مديريت عامل خانه سينما يكي از اعضاي كانون كارگردانان است و نقش وي بعنوان مدير عامل  مانع و رافع ايفاي نقش وي بعنوان عضوي از كانون كارگردانان نيست.

11- آيا مديريت خانه سينما صحبت‌ها و گزارشات سيروس الوند در جلسه مجمع عمومي اخير كارگردانان را قبول دارد؟

دوران نيت خواني و تفتيش عقايد ديري است به سرآمده قبول يا رد باورها ،‌ نقطه نظرات از حوزه حقوق و اختيارات شخصي افراد بشمار مي رود و در شرع اسلام و در ميثاق ملي جمهوري اسلامي از پرداختن به آن منع شده ايم.

12- فلان سينماگر كه محكوميت قضايي دارد، دو سال پيش كتبا و ضمن اعلان عمومي از عضويت در خانه سينما و از عضويت در كانون كارگردانان استعفا داد (يعني حق حضور در هيچ مجمع عمومي انتخاباتي را ندارد) اما گويا پاي وي به مجمع عمومي باز شده، چرا مديريت خانه سينما كه در مجمع عمومي كانون كارگردانان در روز 89.11.30 حضور داشت، از اين تخلف جلوگيري نكرد؟

متهمان پس از محكوميت قطعي قضائي مجرم به حساب مي آيند و صرفا براساس حكم دادگاه مي توان انتظار ايجاد ممنوعيت براي فعاليت هاي حرفه اي و صنفي آنان قائل شد. ضمناً وظيفه نظارتي صنوف براساس اساسنامه خودشان نخست با بازرس صنف و آنگاه با هيات مديره خانه سينما است.

لازم به يادآوري است که دعوتنامه شرکت در نشست خبري مدير عامل خانه سينما توسط روابط عمومي خانه سينما برای تمامی خبرنگاران و خبرگزاري‌ها ارسال شده و با توجه به حضور خبرنگار این خبرگزاری در جلسه مورد نظر، امكان پرسش براي وي نیز مانند ساير حاضران در آن نشست رسانه‌اي  ميسر بوده است.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر