فیلم عبدالرضا کاهانی درباره زندگی سه زن ایرانی پروانه نمایش نگرفت

 

ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا

عبدالرضا کاهانی سینماگر پرکاری‌ست که با امکانات کم، فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی می‌سازد. تازه‌ترین ساخته او «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» نام دارد. این فیلم درباره سه زن ایرانی و ماجراهای زندگی روزانه آن‌هاست که در یک دور باطل اتفاق می‌افتد. ‌


سعید خانی، تهیه‌کننده تازه‌ترین فیلم عبدالرضا کاهاتی، ۳۰ اردیبهشت به رسانه‌های داخلی گفته بود که این فیلم برای دریافت پروانه نمایش به وزارت ارشاد اسلامی فرستاده شده است. تهیه‌کننده فیلم امیدوار بود که «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» در عید فطر اکران شود. بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، این فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است.

 

 شورای پروانه نمایش با کل محتوای فیلم مخالفت کرده، چنانکه احتمال می‌رود این فیلم به طور کامل رد شود. مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی بازیگران اصلی «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» هستند و مهران غفوریان نیز نقش مرد داستان را ایفا می‌کند. پیش از این از عبدالرضا کاهانی فیلم «استراحت مطلق» در سینماهای ایران به نمایش درآمده بود. پس از خودداری صدا و سیما از پخش تیزر «استراحت مطلق» دست‌اندرکاران این فیلم از طریق شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند با انتشار عکس‌هایی با مضمون «استراحت مطلق تبلیغات تلویزیونی ندارد» به تلویزیون دولتی ایران اعتراض کنند. هم‌زمان شبکه «جم تی وی» تیزر این فیلم را در پرببینده‌ترین ساعت روز، در بین سریال ترکی «فاطما گل» پخش کرد. سپس وزارت ارشاد اسلامی با صدور بخش‌نامه‌ای پخش پیش‌پرده فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور را ممنوع اعلام کرد.

 

فیلم‌های «هیچ»، «بیست»، «بی‌خود و بی‌جهت» و «اسب حیوان نجیبی است» از دیگر آثار عبدالرضا کاهانی است. «بی‌خود و بی‌جهت» یکی از شش فیلمی بود که در سال ۱۳۹۱ از سوی حوزه هنری تحریم شده بود. کاهانی در اعتراض به این سیاست‌های تبعیض‌آمیز ابتدا از اکران فیلمش انصراف داد، اما پس از مدتی با اکران آن در سینما عصر جدید موافقت کرد.

 

عبدالرضا کاهانی در فرانسه فیلم «وقت داریم حالا» را ساخته است. این فیلم که قرار بود «قبل از بلوغ» نامیده شود، در شهر بزانسن، زادگاه ویکتور هوگو اتفاق می‌افتد و رابطه بین یک جوان سرکش افغان به نام جواد را با یک دختر نوبالغ فرانسوی روایت می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر