اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مجتبی شاکری: مراجع تقلید سینما را وارد "درس خارج" کنند

 

مسوول بخش پژوهش و اقتباس سیما فیلم با بیان اینکه احکام و حدود شرعی مسایل سینما روشن نیست، خواستار ورود علما و مراجع به مباحث شرعی سینما شد.

 

 

مجتبی شاکری مسوول بخش پژوهش و اقتباس سیما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران با اشاره به دیدار اخیر سینماگران و هنرمندان رسانه ملی با رهبر معظم انقلاب، گفت: من به دلیل موقعیت کاری ام تقریباً اکثر دیدارهای رهبر انقلاب با هنرمندان اعم از نویسندگان داستانی، شاعران و سینماگران را تجربه کرده ام و تاثیر بسیار زیاد این نوع دیدارها را دیده ام.

وی ادامه داد: به دلیل حضور مسئولان و تصمیم گیران عرصه رسانه و همچنین بیان دغدغه های صنفی هنرمندان، این جلسه در مجموع ملاقات قابل توجهی بود و تاثیرش در عمق پژوهشی کارها و پرداخت مناسب ژانرهای مختلف قابل مشاهده خواهد بود.

شاکری با تاکید بر اینکه سطح تولیدات در صدا و سیما قابل مقایسه با سینما نیست، اظهار داشت: سینمای ما در سال کمتر از صد فیلم تولید می کند در حالیکه صدا و سیما در سال گذشته 2 هزار ساعت تولید در بخش نمایشی داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش نمایشی کشور برقرار نبودن اتصال مجموعه های نمایشی اعم از صدا و سیما و سینما با ادبیات داستانی است، گفت: ما در سیما فیلم وقتی 25 هزار داستانی داخلی و خارجی را با نگاه اقتباس برای تله فیلم بررسی کردیم تنها 200 اثر را مناسب دیدیم در حالیکه در دیگر کشورها قبل از اینکه نویسنده، داستان اثر را بنویسید آنها را برای پرداخت سینمایی خریداری می کنند.

مسوول بخش پژوهش و اقتباس سیما فیلم افزود: در سالهای قبل از انقلاب 500 رمان تولید شده اما پس از انقلاب 12هزار اثر داستانی بزرگسال و 8 هزار داستان کودک به مخاطبان عرضه شده است، البته به دلیل اینکه ارتباط موثری بین سینما و تلویزیون و ادبیات برقرار نکرده و عناصر مشترک اثر را احصا نکرده ایم هنوز با خلاء مواجه ایم.

شاکری با اشاره به اینکه برای تامین دغدغه های رهبر باید به خط قرمزهای موجود در رسانه توجه کرد، ادامه داد: از شکل گیری متن فیلم نامه تا اقتباس و کارگردانی، مراحل مختلفی طی می شود که باید با دقت نظر بیشتری عمل کرد.

وی افزود: ارزیابی بعد از نمایش که هم اکنون اجرا می شود خیلی معقول و منطقی نیست، زیرا پس از تولید دیگر امکان اصلاح وجود ندارد.

شاکری ضمن یادآوری تلاش های 30 سال اخیر در اصلاح بسیاری از مسایل، گفت: اما بعضی مسایل مانند اینکه فیلم های ما اکثراً شهری هستند و زندگی اقشار متوسط به بالا و زندگی های اشرافی را نمایش می دهند و به مخروط جمعیتی ما که اکثراً از اقشار متوسط به پایین هستند توجهی ندارد، باعث نوعی سرخوردگی اجتماعی و مسابقه برای تجمل گرایی می شود.

مسوول بخش پژوهش و اقتباس سیما فیلم درباره توان رقابتی صدا و سیما با رسانه های خارجی نیز، تصریح کرد: ما باید به اندازه توانی که داریم کار خوب تولید کنیم، البته در این رقابتی که شکل گرفته است ما با فاصله چند ساله شروع کرده ایم و آنها صد سال از ما جلوتر هستند.

وی ادامه داد: همانطور که ما در چند سال اخیر جهش هایی را در عرصه هسته ای، نظامی و پژوهشی و ... داشته ایم حتماً در این عرصه هم پیشرفت خواهیم کرد البته در این راه نباید به بهانه افزایش مخاطب خط قرمزی هایمان را بشکنیم و از اصول و ارزشهای مان بتراشیم.

شاکری تاکید کرد: برای تولید بیشتر باید به دانشکده صدا و سیما، حوزه هنری، انرژی های فعال و جوان و پدیده نویسندگان داستان توجه بیشتری کرد.

وی همچنین درباره اینکه چگونه می توان دغدغه های رهبر انقلاب را در عرصه عمل پیگیری کرد و مانع از به فراموش سپرده شده آنها شد، گفت: کتابی 400 صفحه ای به نام "منشور رسانه" منتشر شده است که مجموعه مطالب بیان شده توسط حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است و در آن این مطالبات به صورت دسته بندی شده موجود است.

شاکری افزود : البته باید به این نکته مهم هم توجه کرد که ما با مجموعه ای مواجهیم که تئوری های آن از جای دیگری آمده است و مشکلی که ما در علوم انسانی داریم در این عرصه نیز وجود دارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند در علوم انسانی باید تولید علم کنیم در اینجا نیز باید تئوری های مطابق با اسلام را ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه علوم انسانی تفکر اومانیستی حاکم است، اظهار داشت: در سینمای منبعث از این تفکر شاهدیم که گذشته انسان یعنی اتصال به خدا و آینده او یعنی معاد حذف می شود و در عمل یک انسان معلق باقی می ماند و قدرت تشخیص هنجار و نا هجار که از اصول دین برآمده است از بین می رود.

شاکری ادامه داد: باید همانطور که در تولید علم و هنر تلاش می کنیم، مدیریت هنری و فرایند تولید و نظارت را هم اصلاح کنیم.

وی با اشاره موارد مطرح شده در حکم رهبر معظم انقلاب به رییس سازمان صدا و سیما و تاکید بر اینکه خروجی کارها باید ایمان افزا، اخلاق گرا، آگاهی بخش و امید آفرین باشد، گفت: دستیابی به این مسایل نیازمند بازبینی در تجربیات و تئوری های رایج است.

مسوول بخش پژوهش و اقتباس سیما فیلم تاکید کرد: علمای دینی ما در مباحث مختلف مانند ارث، معاملات و ... وارد شده اند و فتوی صادر کرده اند اما فقدان بحث تئوریک دینی در سینما مشهود است.

شاکری در پایان افزود: تذکرات و توجه هایی از سوی علما مطرح می شود ولی اگر یکی از مراجع تقلید در درس خارج خود به مسئله سینما بپردازد و آن را به خوبی بشکافد و فتوی صادر کند این مسئله باعث می شود تا بتوانیم در دنیا از این منبر بلند بهتر استفاده کنیم.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما