روسیه نمایش یک فیلم کمدی در مورد مرگ استالین را ممنوع کرد

 

 

به دنبال اعتراض کمونیست‌ها و سایرین در روسیه که می‌گویند یک فیلم کمدی در مورد مرگ ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، توهین‌آمیز است وزارت فرهنگ روسیه نمایش این فيلم محصول مشترک بریتانیا و فرانسه را ممنوع کرد.


به گزارش آکادمی هنر و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت فرهنگ روسیه اعلام کرد اجازه قبلی نمایش این فیلم در سینماهای روسیه را لغو می‌کند. این فیلم با عنوان «مرگ استالین» ساخته آرماندو لانوچی فیلمساز اسکاتلندی است. فیلم یاد شده نخستین بار در جشنواره برلین روی پرده رفت و قرار بود از روز پنجشنبه در روسیه اکران شود.

 

این تصمیم وزارت فرهنگ روسیه منعکس کننده میزان محبوبیت ژوزف استالین در روسیه است، دیکتاتوری که سیاست‌های خشونت‌بار او در تضعیف جامعه و حزب کمونیست میلیون‌ها قربانی گرفت. در عین حال این تصمیم نشان دهنده ضعف و حساسیت‌های دولت فعلی روسیه در برخورد با تاریخ این کشور است. منع نمایش این فیلم، واکنش وزارت فرهنگ روسیه به اعتراض‌های تعدادی از نمایندگان پارلمان و چهره‌های فرهنگی این کشور است.

 

تعدادی از چهره‌های فرهنگی روسیه در نامه‌ای خطاب به وزارت فرهنگ این کشور نوشتند: «این فیلم یک تصویر خصمانه و کاملا نامناسب و به اصطلاح کمدی از خاطرات مردم ماست که نازیسم را شکست دادند. اکران این فیلم در آستانه ۷۵ امین سالگرد نبرد استالینگراد تف انداختن به صورت کسانی است که در آن جنگ جان باختند».

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی در فاصله سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۵۳، هنوز مورد احترام بسیاری است. بسیاری او را رهبر جنگ و پیروزی بر آلمان نازی و معمار تبدیل اتحاد شوروی به یک ابرقدرت می‌دانند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و کارمند سابق «کاگ‌ب»، در برخورد با نقش استالین در تاریخ روسیه موضع محتاطانه‌ای داشته است. او از یک سو تصفیه‌های وسیع دوران استالین را محکوم کرده و از سوی دیگر، دستاوردهای اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های حکومت استالین را ستوده است.

 

بسیاری از روس‌ها از تغییرات اخیر در کتاب‌های تاریخ مدارس که چهره مثبتی از استالین ارائه می‌دهد ناراضی هستند. انجمن تاریخ نیروهای مسلح روسیه، نهادی که ولادیمیر پوتین آن را تاسیس کرده است، پارسال در همکاری با وزارت فرهنگ روسیه مجسمه نیم تنه استالین را در فضای سبز اطراف این ساختمان در شهر مسکو نصب کرد.

 

منتقدان دولت روسیه این اقدامات را محکوم کرده و می‌گویند که این بخشی از تلاش‌های حکومت برای مشروعیت دادن به استالین و محدود کردن دمکراسی در کشور است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر