بر خلاف مخالفت رئیس جمهور بلژیک، دانشگاه این کشور به کن لوچ دکتری افتخاری اهدا کرد

کن لوچ دکتری افتخاری

به رغم انتقادهایی که به اهدای جایزه به کن لوچ مطرح شده بود، دیروز پنجشنبه دانشگاه یو ال بی بروکسل به این کارگردان دکترای افتخاری اهدا کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از واشنگتن پست، کن لوچ کارگردان نامدار بریتانیایی از کنفرانس مطبوعاتی پس از اهدای جایزه دکترا استفاده کرد تا باز هم سیاست‌های صهیونیست‌ها را به باد نقد بگیرد.

 

با وجود این که چارلز میشل نخست وزیر بلژیک کن لوچ را به دلیل یهودی‌ستیزی سرزنش کرده و اعلام کرده بود وی شایسته دریافت دکترای افتخاری نیست، دیروز این جایزه به کن لوچ اهدا شد.

 

وی که همواره به عنوان یک حامی حقوق فلسطینی‌ها شناخته می‌شود در کنفرانس مطبوعاتی این جایزه تاکید کرد ضد یهودی نیست اما هرگز مدافع رژیم صهیونیستی نبوده است.

 

این کارگردان گفت: معرفی من به عنوان ضدیهودی بودن، دلیش این است که من همواره از حقوق فلسطین‌ها دفاع کرده ام.

 

لوچ که ۲ بار جایزه نخل طلای کن را دریافت کرده است در بیانیه‌ای در پاسخ به میشل گفت: اول به شواهد نگاهی بیندازید بعد حرف بزنید. آیا شما که وکیل هستید نمی‌دانید اسراییل همیشه قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است؟ هیچوقت برای تصرف سرزمین‌های فلسطینی‌ها پرسشی داشته‌اید؟ هرگز کشتار شهروندان فلسطینی توسط ارتش اسراییل را زیر سوال برده‌اید؟ به آوارگان این ماجراها فکر کرده‌اید؟

 

لوچ افزود: شما به عنوان یک دانش آموخته رشته حقوق باید بهتر از هر کسی بدانید که اسراییل بارها قوانین بین‌الملل را نقض کرده است.

 

میشل که قبلا دانشجوی دانشگاه ULB بوده روز چهارشنبه اهدای جایزه به کن لوچ را غیرقابل قبول خوانده و گفته بود او یک ضد یهود است.

 

رییس کنگره یهودیان اروپا هم به اهدای این جایزه اعتراض کرده و گفته بود او همواره با تاریخ هولوکاست بازی کرده است.

 

لوچ ۸۱ ساله به شدت ضد یهودی بودن را انکار کرد و هنگام دریافت جایزه گفت به خوبی تاریخ هولوکاست را می‌شناسد.

 

این دانشگاه تاکید کرده برای ساختن فیلم‌هایی مبارزه‌جویانه درباره مسایل اجتماعی و تلاش برای کارگران و مهاجران و بهبود بخشیدن به وضعیت آنها این جایزه را به کارگردان بریتانیایی اهدا می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر