اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مارتین اسکورسیزی از تاثیرپذیری از سینمای ایتالیا در مراسم تجلیل‌اش گفت

مارتین اسکورسیزی

خالق «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» از تاثیر آثار سینمای ایتالیا بر زندگی و کارش سخن گفت. مارتین اسکورسیزی روز دوشنبه ۲۲ اکتبر جایزه یک عمر دستاورد کارگردانی را در جشنواره فیلم رم در مراسمی پراحساس دریافت کرد.



پائولو تاویانی کارگردان نامدار ایتالیایی که برادر و همراه همیشگیش ویتوریو اوایل امسال درگذشت این جایزه را به مارتین اسکورسیزی که در حال اشک ریختن بود اهدا کرد و گفت: تو همیشه برای من و برادرم یک دوست بوده ای.



تاویانی درباره این کارگردان گفت: اسکورسیزی جزء دسته معدود مولفانی است که با فیلم های خود به ما کمک می کنند متوجه شویم که ما چه کسی هستیم.



در این مراسم مونتاژی از فیلم های اسکورسیزی به همراه یک گفت‌وگوی ویژه با این کارگردان درباره فیلم های ایتالیایی که زندگیش را تغییر دادند به نمایش درآمد که البته فدریکو فلینی در فهرست اسکورسیزی وجود داشت. اسکورسیزی از فیلم «شب‌های کابیریا» فلینی به عنوان یک تجدید حیات معنوی یاد کرد.



کارگردان «گاو خشمگین» در این گفت‌وگوی ضبط شده درباره پروژه ای که قرار بود با فلینی بسازد صحبت کرد و گفت: در اوایل دهه ۹۰ متاسفانه قبل از اینکه ما بتوانیم کار را آغاز کنیم فلینی درگذشت.



مارتین اسکورسیزی در ادامه درباره «آکاتونه» (۱۹۶۱) اثر پازولینی صحبت کرد و گفت: من در محله خشنی در نیویورک بزرگ شدم و برای اولین بار در فیلم «در بارانداز» (۱۹۵۴) الیا کازان که یک فیلم استودیویی بود مردمی را دیدم که با آن‌ها بزرگ شدم بود، اما در فیلم «آکاتونه» پازولینی چون استودیویی نبود بیشتر با مردمی که در آن بودند ارتباط برقرار کردم.



او افزود: من چیزهای زیادی درباره موسیقی از فیلم های پازولینی آموختم.



اسکورسیزی از چگونگی تاثیرپذیری خود از پازولینی در فیلم «کازینو» اینگونه سخن گفت: در «کازینو» آنها بهشتی می سازند و سپس از آن اخراج می شوند.



این نویسنده و کارگردان گفت وقتی که تلویزیون در سال ۱۹۴۸  به خانه آنها آمد زمانی که او پنج سال داشت، فیلم های نئورالیسم ایتالیایی دائما پخش می شدند. او توضیح داد: آن فیلم ها ایده دیگری از سینما  به من دادند. برای ما آنها زندگی واقعی بودند نه یک فیلم.



کارگردان «خیابان های پایین شهر» به تمجید فیلم «فرمانروایی لویی چهاردهم» ساخته روبرتو روسلینی پرداخت و از تاثیر و نفوذ فیلم بر «دوران معصومیت» گفت. او همچنین به ستایش فیلم «یوزپلنگ» ساخته ویسکونتی پرداخت.



اسکورسیزی از تاثیر شیوه هجوآمیز و بذله گویانه «ازدواج به سبک ایتالیایی» ساخته دسیکا در فیلم «رفقای خوب» ساخته خودش گفت و در ادامه به تحسین فیلم «سالواتوره جولیانو» ساخته فرانچسکو رزی پرداخت و گفت: رزی به شما حقیقت را نشان می دهد؛ حقایقی که به گونه ای واقعی نیستند. ریشه های فساد عمیق و عمیق تر می شوند تراژدی جنوب ایتالیا که مردم آن جا سال هاست از آن رنج می برد.



در ادامه اسکورسیزی درباره ارتباط فیلم «سالواتوره جولیانو» با خانواده پدربزرگش که در سال ۱۹۱۰ از سیسیل به آمریکا مهاجرت کردند چنین گفت: من هرگز چیزی شبیه این فیلم ندیده ام.


اسکورسیزی همچنین به تمجید «امبرتو د» ویتوریو دسیکا پرداخت و از آن به عنوان قله نئورالیسم یاد کرد. خالق «راننده تاکسی» در ادامه گفت که چگونه از دیزالوهای فیلم «شغل» ساخته ارمانو المی کارگردان تازه درگذشته ایتالیایی در فیلم خود «گاو خشمگین» استفاده کرد.



اسکورسیزی درباره فیلم «کسوف» ساخته آنتونیونی نیز بیان کرد این فیلم زبان سینمایی را دوباره بازتعریف کرد.



روز چهارشنبه ۲۴ اکتبر قرار است اسکورسیزی در مراسم ویژه نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «سن میکله یک خروس داشت» ساخته برادران تاویانی که درباره یک آنارشیست زندانی است حضور یابد و با دانشجویان سینما در رم دیدار کند.


جشنواره فیلم رم تا روز یکشنبه ۲۸ اکتبر ادامه دارد.

 

منبع: مهرنیوز نقل از هالیوود ریپورتر

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما