دکتر شالویی: امسال به نگارخانه ها توجه ويژه مي‌شود


نگارخانه ها آيينه تمام نماي عرصه هنرهاي تجسمي كشورند و رونق هنرهاي تجسمي در رونق فعاليت نگارخانه هاست.
 

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ضيافت افطاري مديران نگارخانه ها با بيان اين مطلب گفت: نگارخانه ها كانون توجه علاقه مندان هنر است و چكيده آنچه هنرمندان تصوير مي كنند، در نگارخانه ها نمايش داده مي شود. 

حميد شاه آبادي با تأكيد بر اهميت نگارخانه ها و ضرورت توجه به اين بخش به خبرنگار ایلنا گفت: امسال سال نگارخانه هاست و به نگارخانه ها توجه ويژه مي شود و سعي داريم خدمات بيشتري را به اين حرفه اختصاص دهيم. 
شاه آبادي با اشاره به اهميت اقتصاد هنر افزود: اقتصاد هنر از مسايلي است كه ضرورت دارد به آن توجه ويژه شود و در سالي كه به نام جهاد اقتصادي نامگذاري شده برنامه هايي براي رونق فعاليت هاي نگارخانه ها به عنوان محور همه فعاليت هاي متعدد هنرهاي تجسمي طراحي و تدوين شده است. از جمله اين برنامه ها راه اندازي اكسپوي مجازي است كه در سال جاري اجرايي خواهد شد.
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با قدرداني از اداره كل هنرهاي تجسمي گفت: در اين سال ها اقدامات موثري در حوزه هنرهاي تجسمي طراحي و اجرا شده است و در سال جاري بر رونق اقتصاد هنر و فعاليت نگارخانه ها تأكيد مي شود.
شاه آبادي در پايان گفت: رونق فعاليت نگارخانه ها و اقتصاد هنر بارقه اميد خوبي براي آينده هنرهاي تجسمي خواهد بود.
محمود شالويي؛ مديركل هنرهاي تجسمي نيز در اين مراسم با قدرداني از فعاليت موثر نگارخانه ها در عرصه هنرهاي تجسمي گفت: در مدت اخير در نشست هاي مشتركي با نگارخانه ها نظرات و نيازهاي آنها دريافت شد و مركز هنرهاي تجسمي تلاش مي كند كه با توجه به اين نظرات نيازهاي نگارخانه ها را برطرف كند.
شالويي ادامه داد: مركز هنرهاي تجسمي در نشست با مديران نگارخانه ها وعده داد كه مجوز فعاليت نگارخانه ها را افزايش دهد كه امروز اين وعده محقق شده است و مجوز 25 نگارخانه كه فعاليت مستمر و قابل توجهي داشته اند، به مدت پنج سال تمديد شده است .
مديركل هنرهاي تجسمي افزود : رونوشت اين مجوز ها به همراه مكاتباتي براي دستگاه ها و نهادهاي ذيربط مانند امور مالياتي ، اماكن و شهرداري هاي مناطق ارسال مي شود تا نگارخانه ها به عنوان يك مركز هنري و فرهنگي از معافيت هاي اين بخش استفاده كنند.
شالويي همچنين با اشاره به قانون اختصاص يك دهم درصد از اعتبارات عمراني ساختماني دستگاه هاي وابسته به قواي سه گانه به خريد آثار هنري گفت: اين قانون در نشست هايي با مديران نگارخانه ها براي تدوين آيين نامه اجرايي آن مطرح شد و نگارخانه ها و اكسپوهاي خصوصي و اكسپوهايي كه با حمايت مركز هنرهاي تجسمي برگزار مي شود به عنوان بسترهاي خريد آثار از سوي دستگاه ها تعيين شده است.
مديركل هنرهاي تجسمي با تأكيد بر معرفي نگارخانه ها و فعاليت هاي آن ها به مراكز و دستگاه ها و نهادها گفت: مركز هنرهاي تجسمي كتاب معرفي نگارخانه ها را تدوين و منتشر خواهد كرد و اين كتاب به تمام مراكز و نهادها ارائه شود. 
شالويي با تأكيد بر نقش نگارخانه ها در عرصه هنرهاي تجسمي گفت: نگارخانه ها نقش محوري و تأثيرگذاري در عرصه هنرهاي تجسمي دارند و مركز هنرهاي تجسمي در تعامل با نگارخانه ها حمايت هايي را در راستاي پويايي اين بخش انجام خواهد داد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر