پيام معاون هنري ارشاد به دوسالانه خوشنويسي

حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزارت ارشاد در اين پيام آورده است: «توجه داشته باشيم كه اين مناره‌ها و گنبدهاي بقاع متبركه و مساجد هستند كه صداي هنر و معماري گذشته‌هاي دور را به گوش نسل امروز مي‌رسانند و آخرين خشت‌هاي به جا مانده از مدارس و مساجد و كاروانسراهاي كهن ، ابواب فرهنگ ديرين را پيش روي ما مي‌گشايند،اگر به ديده بصيرت به آنها نظر كنيم در هر يك از خطوط كتيبه‌ها، اثر غير قابل انكار خوشنويسان و هنر بديع خوشنويسي قرون گذشته را در لابلاي اين يادگارهاي فرهنگ و هنر پيشينيان به خوبي مشاهده مي‌كنيم كه در فضاهاي آميخته به روحانيت پرتوئي از ايمان و ارادت بندگاني پارسا با نگاهي ظريف و هنرمندانه و معتقد و متعهد در خطوط زيباي خوشنويسي جلوه خيره كننده‌اي به اين آثار تاريخي بخشيده‌اند. در آنها نگاه دقيق و ظريف هنرمنداني متبحر و چيره دست را مي‌بينيم كه حكايتي شيرين از صبح عالمتاب گذشته اين سرزمين هنرپرور دارد.»

معاون هنري در بخش ديگري از پيام خود آورده است: «بديهي است ما در تولد تازه فرهنگ خويش بايد با بينش متعهد و آگاهانه به شناخت دوباره ميراث‌هاي گذشته بپردازيم، تا در اين برهه از زمان ادامه دهنده نبوغ هنرمندان و خوشنويسان شناخته شده و يا گمنام كشورمان باشيم.مطالعه آثار خوشنويسان و تاريخچه اين هنر بيانگر توجه و عنايت خاص و تشويق و ترغيب پيامبر گرامي اسلام و خاندان عصمت و طهارت صلوات‌الله عليهم اجمعين از كاتبان و خطاطان است. در روايات آمده است كه حضرت علي عليه‌السلام نيز به ترويج اين هنر اهتمام داشته و بنا به قولي 316 تن از خوشنويسان آن زمان را تعليم داده‌اند. از آن‌جمله: ابن‌عباس، خاطربن ابي‌هياج و عبدالله بن ابي رافع را مي‌توان نام برد.

بديهي است هريك از هنرهاي اسلامي به سهم خود پاسدار ميراث پرارزش كهن ماست امّا در اين ميان خط و نقاشي به صورت يكي از اركان اصلي در همه آنها نقشي اساسي برعهده دارند، مخصوصا خط و خوشنويسي كه از اهميتي ويژه برخوردار است. زيرا اين خطاطان و خوشنويسان بودند كه ساليان سال قلم زدند تا پيام «وحي الهي» را به نسل‌هاي امروز برسانند.

بنابراين كاتبان و خوشنويسان با استعانت از منبع فياض نبوّت و امامت و بهره‌گيري از فرمايشات ائمه و به عدد سرانگشتان توانا و هنر آفرينشان گنجينه پربار غني خطوط اسلامي را چنان بارور كرده‌اند كه تا امروز هم چنان ارتباط فرهنگ غني اسلام را با نسل‌هاي حاضر حفظ كرده‌اند و اكنون بارسنگين اين رسالت بردوش شما هنرمندان خوشنويس معاصر است كه اين فرهنگ غني را همچنان بالنده و بارور و پويا به نسل‌هاي آينده منتقل نمائيد.»

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضرورت برگزاري اين دوسالانه را مورد اشاره قرار داده و افزوده است: «اين جايگاه خوشنويسي در فرهنگ و هنر ايراني ـ اسلامي و درخشش آن در عرصه جهاني و بين‌المللي بويژه در دنياي اسلام ، حركتي جريان‌ساز در هنر خوشنويسي را ايجاب مي‌كند.براساس همين ضرورت اولين دوسالانه بين‌المللي خوشنويسي با مشاركت هنرمندان پيشكسوت و جوان اين رشته برگزار مي‌شود. اميد كه گام اول، پايه و اساسي براي تداوم و تقويت اين دوسالانه در دوره‌هاي آتي باشد و از بستر آن تحول و پويايي بيشتري در هنر اصيل خوشنويسي حاصل شود.»

 

منبع: فارس

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر