نخستین نمایش عکس‌های محمد صیاد پس از پنج دهه فعالیت حرفه‌ای

اقلیم حیرانی محمد صیاد

 

نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد پس از ۴٧ سال فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌ی مطبوعات ایران نخستین‌بار در ایران برگزار می‌شود.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، «اقلیم حیرانی» عنوان نمایشگاه محمد صیاد ـ فتوژورنالیست سرشناس ایرانی ـ است که از جمعه ١١ مردادماه جاری در مرکز نبشی رونمایی می‌شوند. نمایشگاه با بیش از یکصد قاب، روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر کردهای این کشور است.


«اقلیم حیرانی» پیش از آن‌که محوریت سیاسی و قومی داشته باشد، درباره‌ی آن لحظه و آن گوشه‌‌ی زندگی‌‌ست که در آن هر شئ صاحب روایت است و مالک روح و نماینده‌ی هویت صاحبان آن.


محمد صیاد عکاس لحظاتی از تاریخ ایران است که با مفاهیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قومیتی گره خورده‌اند: جنگ، انقلاب، درگیری‌های سیاسی و تاثیرش بر زندگی فردی و جمعی. روایت‌های صیاد همچون دفترچه خاطراتی از تاریخ پرفرازونشیب ایران است که ورق زدنش، سفری به گوشه‌وکنار روزهای سرد و گرمِ ازسرگذشته است.


این نمایشگاه در مرکز نبشی واقع در خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو، پلاک 51 تا هشتم شهریورماه ١٣٩٨ ادامه دارد.


محمد صیاد صبور از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است، در سال 1326 در بندر انزلی متولد شد. از نوجوانی به تهران آمد و در آتلیه‌ی فتوپلازا مشغول به‌کار شد و عکاسی را آموخت. سپس در سال 1348 وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. بین سال‌های 1350-1357 با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد. از سال 1357 و در آستانه¬ی پیروزی انقلاب اسلامی، درحالی¬که هنوز در روزنامه¬ی آیندگان مشغول کار بود، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال 1380 ادامه یافت. صیاد از آغاز جنگ ایران و عراق به صورت مستمر برای تهیه¬ی عکس و ارسال به این خبرگزاری به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب¬های مختلفی نیز به چاپ رسیده، از جمله انقلاب نور، 444 روز: داستان گروگان‌های آمریکایی در تهران، دفاع عاشقانه و جنگ تحمیلی: دفاع در برابر تجاوز. او در سال 1358 به اتفاق کاوه گلستان کتاب شورش را منتشر کرد که گزارشی تصویری از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است. صیاد در سال 1359 به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین عکاس خاورمیانه شد.


آدرس نبشی: خ کریمخان، خ ویلا، کوچه خسرو، پلاک 51



درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر