ای.آر. رحمان موزیسین شهیر: شنیده شدن برایم مهمتر از جوایز است

ای آر رحمان

ای.آر.رحمان آهنگساز برنده ۲ اسکار بهترین ترانه و بهترین موسیقی متن برای «میلیونر زاغه نشین» تأکید کرد که برای او شنیده شدن موسیقی هایش اهمیت بیشتری از جوایز دارد.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از خبرگزاری مهر، ای.آر.رحمان تهیه‌کننده موسیقی، آهنگساز فیلم، موسیقیدان و خواننده سرشناس هند، متولد ۱۹۶۶ است. آثار رحمان به‌ خاطر تلفیق موسیقی کلاسیک هندی با موسیقی الکترونیک، موسیقی جهان و تنظیمات سنتی ارکستری شهرت دارد. از جمله جوایزی که رحمان تا به حال دریافت کرده می‌توان اشاره کرد به چهار جایزه ملی هند، ۲ جایزه اسکار، ۲ جایزه گرمی، یک جایزه بفتا و یک گلدن گلوب. او چندی پیش جایزه ملی بهترین آهنگساز هند را برای موسیقی متن فیلم «مادر» ساخته راوی اودایوار که آخرین نقش آفرینی سری دوی بود، بدست آورد.

 

ای.آر. رحمان نخستین بار با مجید مجیدی در فیلم «محمد رسول الله (ص)» همکاری کرد. درباره اینکه آیا او فیلم «رسالت» ساخته مصطفی عقاد را دیده و چقدر از موسیقی موریس ژار تاثیر گرفته پاسخ می‌دهد: «من فیلم «رسالت» را دیدم، فیلم خوبی است. موسیقی موریس ژار نیز موسیقی خوبی بود اما من تاثیری از موسیقی ژار نگرفتم. چون ما ترانه هایی به عربی در فیلم داشتیم از سازهایی مانند دودوک و عود استفاده کردیم. کمی هم به سمت استفاده از موسیقی غربی رفتیم. فیلم مجید مجیدی پیامی بین المللی داشت. چون حضرت محمد (ص) مخصوص یک کشور خاص نیست بلکه برای تمام مسلمانان جهان است».


وی فیلمسازان هندی و خارجی زیادی را می‌پسندند، او از فیلمسازان مورد علاقه اش به مجید مجیدی، مانی رتنام، امتیاز علی، کریشتف کیشلوفسکی و ویدهو وینود چوپرا اشاره می‌کند. «در کشور خودم فیلمسازان زیادی هستند که می‌پسندم مانند مانی رتنام، امتیاز علی، کریشتف کیشلوفسکی، ویدهو وینود چوپرا، اما در کشورهای خارجی کریشتف کیشلوفسکی ،مجید مجیدی را دوست دارم».


ای.آر. رحمان در سراسر دنیا جوایز متعددی کسب کرده است، وی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد گرفتن جایزه برایش اهمیت دارد و آیا دوست دارد از ایران هم جایزه ای دریافت کند، می‌گوید: «جایزه یکجور تشویق است. چه کسی را می ‌شناسید از تحسین و تشویق بدش بیایید. اما من دلم می‌خواهد موسیقی فیلم‌هایم شنیده شود. دوست دارم مردم موسیقی «محمد رسول الله (ص)» و «آن سوی ابرها» را بشنوند. بنابراین شنیده شدن موسیقی هایم اهمیت بیشتری از جایزه برای من دارد».


ای. آر. رحمان درباره آشنایی مردم هند با سینمای ایران می‌گوید: «اهالی سینمای هند پیگیر سینمای دنیا از جمله سینمای ایران هستند و به خوبی با سینمای شما آشنایی دارند. همانطور که در ایران ستارگان سینمای هند مانند شاهرخ خان محبوبیت دارد مردم هند نیز با سینمای ایران آشنا هستند».

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر