فریده لاشایی نقاش، نويسنده و مترجم درگذشت

فریده لاشایی ساعاتی پیش بر بوم هستی خود نقش مرگ زد و رفت.

 

فریده لاشایی
 
به گزارش آکادمی هنر، فریده لاشایی نقاش، نويسنده و مترجم در سال ۱۳۲۳ در رشت متولد شد. در آکادمی هنرهای زیبای شهر وین اتریش تحصیل کرد. درطول عمر پربارخود بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و 75 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران داشته است.او يكي از موسسين گروه «دنا» است که در سال ۱۳۸۰ تشکيل شده است و اعضای اين گروه را نقاشان زن ایرانی از چند نسل مختلف تشكيل مي دهند.
 
 ;">نقاشی‌های فریده لاشایی را می‌توان نمونه‌ای از حضور هنر گذشته در هنر معاصر به شمار آورد. حضور همان سفسطه‌های اندوهناک طبیعت که از اوخر صدهٔ هفدهم در آثار نقاشان شمال اروپا چهره نمایاند.

حضور سنت کارکرد رسانه‌ی نقاشی که از روزگار سزان به این سو بر جسمانیت رنگ تاکید ورزیده‌است. حضور همان سنتی که بر خط و رنگ‌های به هم آمیخته و فرم‌های نامنتظر تاکید دارد و سرانجام، حضور سنت نقاشی خاور دور همه و همه در آثار لاشایی حس شدنی است و با این همه نگاه او به طبیعت نگاهی نو و امروزی است.

سازه‌ی نقاشی‌های لاشایی زمین و درخت و گل و گیاه و در یک کلام عناصر طبیعت است. زبانش نیز کم و بیش سنتی است اما او این توان را دارد که به این زبان لهجه‌ای نو و روزآمد بدهد. نمی‌خواهد با این زبان گزارش و روایتی از جهان و طبیعت به دست دهد. نقاشی‌هایش نه تصویر ظاهری جهانی است که به چشم دیده می‌شود . نه ایماژ جهانی رویایی است. آنچه لاشایی به نمایش می‌گذارد یادگارهای نگاهی گذرا به چشم‌اندازهایی است که تنها با نیروی تصور می‌توان به آن‌ها دست یافته نا با خیال پردازی.

 

 
ترجمه نمایش‌نامه‌های "زن نیک سچوان" ، (۱۳۴۷)، "ارباب پونتیلا و نوكرش ماتی" ، (۱۳۵۵) و "روزهای کُمون"، ( ۱۳۵۷) وچندداستان بلند وکوتاه دیگر یادگارهایی است که از او به جای مانده است.
 
 
 
 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر