نمایش نقاشی‌های استفن کرتن

 

 

 

پاریس، فرانسه: اغلب کارهای استفن کِرتِن(متولد ۱۹۶۳) ساختمان‌هایی تک افتاده را در میان باغ‌های به دقت طراحی شده و یا طبیعت وحشی نمایش می‌دهند و نگاه ما را به سمت آن هدایت می‌کنند.


با اجتناب همیشگی از بازنمایی افرادی که درون خانه‌ها یا اطراف آن سکونت دارند، او به سوژه‌هایش حالت خنثی بودن می‌دهد، که روش زیرکانه‌ای برای جلب توجه ما به فضاهای تصویری‌اش، همانگونه که هستند، است.

 

او نمی‌کوشد تا داستانی را بازگو کند، بلکه مخاطبان را آزاد می‌گذارد تا قصه‌های خودشان را بواسطه‌ی پیش بردن رابطه‌ی میان ایده‌ها خلق کنند. از اینرو نیت او تصویر کردن واقعیت نیست، بلکه برانگیختن تصویری از واقعیت است که به هر کدام از بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا خود را در میان تصویر تصور کند، تا در آن گم شود. چه هنرمند کارش را با استفاده از عکس‌های شخصی‌اش و چه با تصاویری از میان کتاب‌ها و مجلات آغاز کند، نقاشی‌هایش به شکل ساختگی ساختاربندی و به دقت ترکیب شده‌اند؛ حتی با وجود اینکه این مکان‌ها حسی از آشنایی را بر می‌انگیزند، اما آنها به همین صورت در واقعیت وجود ندارند. از بُعد فنی، هنرمند همیشه نقاشی‌هایش روی بوم یا کاغذ را با لایه‌ای از رنگ طلایی آغاز می‌کند و کار را با لایه‌های بعدی ادامه می‌دهد؛ روی این لایه‌ی اولیه، او سوژه‌هایش را به شکل پرجزییاتی با جوهر سپیا طراحی می‌کند و سپس با ضربات قلم ظریف و متوالی به استفاده از اکریلیک باز می‌گردد.

 

بنابراین پس‌زمینه‌ی طلایی به رنگ‌هایی که روی آن را می‌پوشاند حالت رنگ باختگی می‌دهد، یک نور توصیف نشدنی و اسرارآمیز. استفن کرتن در دوسلدورف کار و زندگی می‌کند. وی در آکادمی هنر دوسلدورف در رشته‌ی نقاشی و بعدها هم در موسسه‌ی هنر سن فرانسیسکو تحصیل کرده است. از سال ۲۰۱۴ کرتن به تدریس در آکادمی‌ها و موسسات هنری مشغول بوده است. کارهای او برای بیش از سی سال نمایش داده شده است و در مجموعه‌های مهم جهان نگهداری می‌شوند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر