جایزه‌ی موزه‌ی رایکس آمستردام به مخاطبانش؛ یک شب ماندن در جوار رامبراند!

 

 

موزه‌ی مشهور رایکس آمستردام این هفته به دهمین میلیون بازدید کننده‌اش با اهدای یک جایزه‌ی ویژه‌ی رویایی خوش آمد گفت، که شاید تنها یک بار در زندگی بخت بردنش وجود داشته باشد؛ این جایزه سپری کردن یک شب به تنهایی در جوار شاهکار رامبراند، «نگهبان شب» است.


استفان کسپر، هنرمند و معلم مدرسه‌ی هلندی که خریدار بلیط شانس بود می‌گوید: «من در فاصله دو متری نگهبان شب خوابیده‌ام. این یک جادوست. هنوز هم نمی‌توانم باور کنم.» تاکو دیبیتس، مدیر موزه، می‌گوید که از شمار بالای بازدیدکنندگان خشنود است. موزه در پی یک دوره‌ی مرمت و نوسازی، که یک دهه به طول کشید، در نهایت در سال ۲۰۱۳ دوباره به روی عموم گشوده شد. اما این نخستین بار بود که کسی اجازه یافته است شبی را فقط تحت حفاظت گروهی از نظامیان هلندی قرن هفدهمیِ تصویر شده در نقاشی مشهور رامبراند بگذراند.

 

کسپر بلیط طلایی‌اش را روز پنجشنبه برنده شد؛ زمانی که به همراه دانش آموزانش از کالج مونتسوری شهر آردن هات مشغول گردش بودند. کسپر هیجان‌زده در گفتگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که او کاملا در طول شب تنها بوده و موزه برای او سنگ تمام گذاشته است: «هیچ نگهبانی نبود، یا خیلی خوب پنهان شده بودند.» کسپر می‌افزاید وی از فرصت استفاده کرد تا «چند سلفی بگیرد و با شلوار و جوراب گشتی در تالارهای کاملا خالی بزند»، پیش از آنکه از سوپ پاسپاچو و ران گوساله‌ای که توسط سرآشپز رستوران رایکس تهیه شده بود لذت ببرد. کسپر اقرار می‌کند که به صورت خاص طرفدار کارهای رامبراند نبوده، اما می‌پذیرد که از زاویه‌ی جدیدی به نقاشی رامبراند نگاه کرده است؛ «شخصیت‌هایی را در کار کشف کردم که پیشتر هرگز ندیده بودمشان. آنها در مقابل من جان گرفتند. این تجربه‌ای است که برای همیشه در حافظه‌ی من حک خواهد شد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر