مروری بر آثار جانا یولر در موزه‌ی Stedelijk

 

کار هنرمند جوان آلمانی، جانا یولر، سرشار از انرژی است. تجربیات هنری یولر بر تاثیر متقابل نقاشی، مجسمه‌سازی، و واژه و تصویر تمرکز دارد. کار او هویت معاصر، و تاثیر و نقش تحولات فرهنگی، اجتماعی و پیشرفت‌‌های فن‌آوری در شکل‌گیری آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد.


نمایشگاه «بالا در امستردام، آسمان امستردام» در موزه‌ی Stedelijk منتخبی از کارهای ارائه شده در نمایشگاه‌های انفرادی یولر تا کنون را گرد هم می‌آورد، و آثاری هم که اختصاصا برای موزه خلق شده‌اند در کنار آنها قرار می‌گیرند. یولر در نقاشی، مجسمه‌ و نوشته‌هایش امکانات بالقوه‌ی تصاویر دیجیتال و آنالوگ را مورد بررسی قرار داده، به روزگار معاصر واکنش نشان می‌دهد و ما را به تفکر وا می‌دارد. کارهای او بسیار فراتر از محدودیت‌های سبکی هستند، و میان انتزاع و بازنمایی، نوشته و شکل، و تصاویر واضح و موقعیت‌های مبتنی بر فضا در حرکتند. یک تعامل زنده _که از بازنمایی و انتزاع تا سوررئال متغیر است_ ادراک ما و تعریف واقعیت و تصویر را به چالش می‌کشد.

 

یولر در کارش، هنرمند و فرآیند نقاشی کردن را مورد تمسخر قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۵، موزه Stedelijk دو اثر «تجزیه هیولا» و «انرژی از کجا می‌آید» را خریداری نمود. در هر دو کار، یولر معانی و تضادهایی که بواسطه‌ی واژگان و تصاویر برانگیخته و تداعی می‌شوند را به بازی می‌گیرد. در «تجزیه هیولا» عناصری از نمودارهای بدن انسان که عموما در طب جایگزین دیده می‌شوند در کنار هم قرار گرفته‌اند، که در آنها هر بخش بدن به نسبت اهمیت درمانی‌اش نشان داده می‌شود. یولر همچنین نمونه‌ای از نیمکت‌های مورد استفاده در موزه‌ها را برای نمایشگاه ساخته که تقریبا ۲۰ متر طول دارد و در سراسر عرض فضای گالری نصب شده است.

 

این نیمکت ترکیبی از قسمت‌های تحتانی صندلی‌های اداری است. این قسمت‌ها به نحوی به هم متصل شده‌اند که به صورت یک کل واحد کاربرد دارند و هر صندلی به تنهایی انعطاف پذیری‌اش را از دست داده است. جانا یولر(متولد ۱۹۸۲، فریدبرگ، آلمان) در فرانکفورت و بروکسل زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر