جدیدترین آثار مایکل ویوم در گالری آرکن

 

 

جدیدترین آثار میکل کیوم در نمایشگاه بزرگی در گالری آرکن در معرض دید عموم قرار گرفته است. در یک چیدمان عظیم، کیوم حوادث زمانه‌ی ما را در مقابل پس‌زمینه‌ای از چادرهای راه راه سیرک به نمایش درمی‌آورد و مخاطبان را به درون «سیرک اروپا» دعوت می‌کند.


برای دهه‌ها میکل کیوم در کاریکاتورهایش از اعمال انسانی، به پوچی‌های زندگی و بی‌معنایی هستی پرداخته است. دوم سپتامبر آرکن درهایش را در برابر «سیرک اروپا»ی کیوم می‌گشاید؛ نمایشگاهی که در آن بیننده بواسطه‌ی نقاشی‌های جدید، فیلم‌ها، چیدمان‌ها و مجسمه‌ها به سیر و سیاحت در جهان هنرمند برده می‌شود. موضوع اصلی نمایشگاه هم شرایط کنونی جهان است. «سیرک اروپا»، نمایشگاهی تفکربرانگیز در مورد مسیری است که اروپا و خود ما درحال طی کردنش هستیم.

 

در نمایشگاه، کیوم رویدادهایی که معرف دوران ما هستند را در معرض دید قرار می‌دهد و مسائلی نظیر گردشگری، سرگرمی، اخبار، سیل مهاجران، جنگ و تغییرات آب و هوایی را در هم می‌آمیزد. با کنایه‌های نیشدار و شوخ طبعی صریح، گویی دنیای سیاست و زندگی روزمره در یک سیرک بزرگ نمایش داده شده‌اند. در قلب «سیرک اروپا» پرسش‌هایی در مورد هویت و جامعه‌ی اروپایی قرار دارد، در زمانه‌ای که ترس، بیگانه هراسی و عداوت قدرتمندتر می‌شود و ما را از هم دور می‌کند. هنرمند می‌گوید: «قرار نیست یک نمایشگاه پاسخ‌ها را ارائه کند. بلکه باید ما را با پرسش‌هایی روبرو نماید که ما خودمان باید در موردشان بیاندیشیم.» تئاترگونگی عنصر اساسی هنر کیوم و محور نمایشگاه آرکن است. در «سیرک اروپا»، مخاطب بواسطه‌ی دلقک بازی‌ها، ترفندهای جادوگری نمایشی و موقعیت‌های تئاتری، درگیر و سهیم در کار می‌شود.

 

شکل و شمایل نمایشگاه حاکی از جهت‌گیری جدیدی در کار هنرمند است که هرگز پیشتر چیدمان کاملی در این مقیاس خلق نکرده بود. میکل کیوم(متولد ۱۹۵۵) در دهه‌ی ۱۹۸۰ به عنوان یکی از اعضای گروه پرفورمنس Værst پیشرفت چشمگیری در دنیای هنر داشت. از آن پس نقاشی مهمترین رسانه‌ی هنری او بوده است. وی همچنین سابقه‌ی طراحی صحنه را هم در کارنامه دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر