نمایش «تل ضحاک» بار دیگر در سوییس به صحنه رفت


 نمایش «تل ضحاک» کار مشترک گروه تئاتر «دن کیشوت» و «مس اند فیبر» سوییس برای دومین بار در شهر زوریخ به صحنه رفت.

نسیم احمدپور دراماتورژ بخش «تل» به خبرنگار ایسنا گفت: نمایش «تل ضحاک» 5 اجرای موفق در سالن مدرسه عالی هنری زوریخ داشت که این اجراها روزهای 21 و 22 بهمن(9 و 10 فوریه) و 26، 27 و 28 بهمن(14 تا 16 فوریه) به صحنه رفت.


 

او استقبال تماشاگران را از اجرای این نمایش بسیار خوب توصیف کرد و افزود: در هر پنج اجرای ما سالن کاملا پر شده بود و پیش از شروع اجراها، بلیت نمایش پیش‌فروش و به سرعت تمام شده بود و در این سفر علاوه بر تماشاگران سوییسی، تعدادی تماشاگر ایرانی مقیم سوییس داشتیم که برای ما اتفاق بسیار جالبی بود.

این عضو گروه تئاتر «دن کیشوت» درباره تفاوت اجرای نمایش «تل ضحاک» در سوییس و ایران توضیح داد: تغییر چندانی نداشتیم فقط چون سالن زوریخ قدری متفاوت  بود، تغییراتی در میزانسن داشتیم علاوه بر این نمایش ما شامل سه بخش «تل»،‌«ضحاک» و «باغ قهرمانان» است که در جشنواره تئاتر فجر به دلیل نداشتن فضای مناسب، بخش «باغ» را اجرا نکردیم اما در زوریخ این بخش اجرا شد.

نسیم احمدپور درباره واکنش برخی از تماشاگران ایرانی نسبت به بخش «ضحاک» که توسط گروه سوییسی اجرا شده بود توضیح داد: زمانی که برای اولین بار ما هم بخش «تل» را در سوییس اجرا کردیم تماشاگران سوییسی با اینکه از زیبایی‌شناسی نمایش خوششان آمده بود، اما به لحاظ مضمونی، از نگاه ما نسبت به اسطوره ملی‌شان به شدت عصبانی شدند چون ویلیهم تل در سوییس یک اسطوره واقعی است اما چون تماشاگر ایرانی شناخت کافی از آن ندارند، فکر می‌کند واقعیت این اسطوره، همان نمایش ماست از سوی دیگر آنها هم در بخش «ضحاک» مضامین را بسیار زمینی و نزدیک به زندگی روزمره کردند.

این نمایشنامه‌نویس و دراماتورژ تئاتر خاطرنشان کرد: اصولا رویکرد غربی‌ها چنین است که مضامین آسمانی را به مضامینی زمینی تبدیل می‌کنند.

او با اشاره به چالش دو گروه ایرانی و سوییسی در برخورد با مفهوم «قهرمان» در نمایش «تل ضحاک» تصریح کرد: هر دو گروه قرار گذاشتیم قهرمانان را از مفهوم مطلق و آسمانی دور کنیم و آنها را به زندگی روزمره نزدیکتر کنیم.

احمدپور تاکید کرد: هیچ یک از دو گروه نمی‌خواستیم یکدیگر را تحقیر کنیم بلکه هدف ما زمینی کردن مفهومی مانند قهرمان بود.

او از برخورد تماشاگران با اجرای این نمایش ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: وقتی اثری بتواند مخاطب را درگیر و در ذهن او پرسش کند به معنای آن است که در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بوده است.

نسیم احمدپور تجربه تولید این نمایش را بسیار استثنایی توصیف و در عین حال خاطرنشان کرد: این موضوع به این دلیل نیست که آنها خارجی بودند بلکه تجربه‌ای بسیار عمیق بود چون هر دو گروه با وجود چالش‌هایی که داشتیم توانستیم به هماهنگی برسیم، به ویژه برای ما که در ایران در کار گروهی، تجربه‌های زیادی نداریم، این تجربه بسیار موفقیت‌آمیز است.

نمایش «تل ضحاک» کار مشترک ایران و سوییس است، علی اصغر دشتی به عنوان سرپرست گروه تئاتر «دن کیشوت» کارگردان ایرانی این نمایش است، نسیم احمدپور به عنوان دراماتورژ و فرشاد فزونی به عنوان آهنگساز با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارند.

مینا درودیان، فربد فرهنگ، رامین سیار دشتی، عباس حبیبی و آرش بزرگ‌زاده بازیگران ایرانی این نمایش هستند.

همچنین نیکلاس هلبلینگ کارگردان سوییسی آن است که بخش ضحاک را کارگردانی کرده.

این نمایش در تابستان سال 2012 در سوییس اجرا شد و بهمن ماه امسال در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت که جایزه کارگردانی دریافت کرد و در بخش بازیگری مرد و دراماتورژی مورد تقدیر قرار گرفت.

 


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر