هوشنگ آزادی‌ور از مترجمان مهم سینما و تئاتر درگذشت

هوشنگ آزادی ور

هوشنگ آزادی‌ور سینماگر، مستندساز، مترجم، نظریه‌پرداز تئاتر و شاعر ساعتی پیش به دلیل مشکلات قلبی و ریوی درگذشت.

 

به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر، آزادی ور که پیش از این مشکل قلبی و ریوی داشت چند روز پیش در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و چند ساعت پیش دار فانی را وداع گفت.

 

هوشنگ آزادی ور فارغ التحصیل مدرسه عالی سینما و بازنشسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. از او کتاب ها و ترجمه های معتبری در ضمینه تاریخ سینما و تئاتر جهان به چاپ رسیده است‌ که می‌توان به تاریخ جامع سینما (دیوید اُ کوک) و تاریخ سه جلدی مرجع تاریخ تئاتر جهان (اسکار براکت) اشاره داشت. معروفترین اثر مستند او نیز "گل قالی" نام دارد.

 

هوشنگ آزادی‌ور متولد 1321 در شهر تهران بود. او در دهه ۴۰ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و از دانشکده صداو سیما مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی را دریافت کرد. چند سالی به تهیه و کارگردانی فیلم مستند پرداخت و سپس و چند سالی هم در تئاتر فعالیت کرد. او در مستند سازی به فیلم های مردم شناسانه و آموزشی گرایش داشت و عمده فیلم‌های خود را در این زمینه ساخت. از سال 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و چندین جلد کتاب ترجمه و کتابی درباره هنر سنتی ایران تألیف کرد. او همواره در کنار ساختن فیلم و ترجمه کتب ، مقالاتی را در زمینه سینما و تئاتر در مجلات هنری منتشر کرده است.

 


آزادی‌ور هنرمندی جامع‌الاطراف در حوزه‌های گوناگون از شعر و ادبیات گرفته تا سینما و تئاتر بود که در اغلب جریان‌های مهم ادبی و هنری معاصرش، حضوری موثر و فعال داشته است. آکادمی هنر این ضایعه هنری را به خانواده ایشان، علاقه‌مندان هنر و خانم رعنا آزادی‌ور بازیگر خوب سینما تسلیت می‌گوید.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر