پاسداشت تئاتر ملی با مراسم تولد تالار سنگلج


جشن چهل و پنجمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج با شعار "45 سال پویایی در عرصه تئاتر ملی و ایرانی" با حضور جمع کثیری از اهالی و علاقمندان هنر دیشب(18مهر) در این تالار برگزار شد.


در ابتدای این مراسم که هادی عامل؛ کارگردانی آن را به عهده داشت، محمد مطیع ضمن سخنانی به سابقه‌ي ساخته شدن این تالار اشاره کرد و گفت: زمانی که این تالار ساخته می‌شد، آدم‌هایی که عشقشان تئاتر بود، چشمشان برق می‌زد و خوشحال بودند که قرار است یک سالن تئاتر واقعی با امکانات خاص ساخته شود.


این بازیگر پیشکسوت افزود: این تالار ساخته شد و هنرمندانی روی این صحنه جوانی‌شان را گذاشتند و با عشق آمدند چراکه اینجا خانه‌ي عشق است، خانه‌ي هنر است، خانه‌ي هنرمندان است؛ و من آرزو می‌کنم که بازهم از این سالن‌ها ساخته شود و هنرمندان جوان بتوانند در آن فعالیت کنند و امیدوارم آنها هم این گنجینه را به دست آیندگان بسپارند.


در ادامه‌ي این مراسم؛ نمایش طنزی از شرایطی که جامعه تئاتر با آن درگیر است، اجرا شد و در آن با طنز به مسائلی ازجمله عدم ثبت روز ملی تئاتر، قرارداد گیشه، تاخیر در پرداخت دستمزد گروه‌ها و هدفمند شدن تئاتر پرداخته شده بود که حمید شاه‌آبادی در همین زمان سالن را ترک کرد و به دنبال وی؛ مشاوران او محمد دشت گلی، حیدری خلیلی و سیدصادق موسوی(مدیر تالار وحدت) نیز مراسم را ترک کردند.


با این حال اتابک نادری، مدیریت تماشاخانه سنگلج، در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، علت ترک این مجلس ازسوی شاه‌آبادی را پیش آمدن جلسه کاری برای وی توصیف کرد.


نادری در سخنانی به گزارش فعالیت تالار سنگلج در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: پس از جشن 44 سالگی این تالار، 12 اثر تاکنون روی صحنه رفته است و بیست هزار تماشاگر از این نمایش‌ها بازدید کرده‌اند.


وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آثار اجرایی در این سالن نیاز به به‌روز شدن سالن داشت که در طول این یک سال با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه 12 تهران، 41 پروژکتئر خریداری شد، سیستم صدا عوض شد و سیستم دیجیتالی نوری جدیدی هم به مجموعه اضافه شد که در اکثر سالن‌های حرفه‌ای جهان وجود دارد.


نادری در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم همیشه برای تئاتر ایرانی ارزش قائل باشیم و سنگینی زندگی روزمره، گذشته‌ها را از ما نگیرد زیرا باید در صدد حفظ آن بربیاییم.


همچنین کلیپی با عنوان "بردی از یادم" به کارگردانی علی عابدی پخش شد که عکس نمایش‌هایی را که از قدیم‌الایام در تالار سنگلج به روی صحنه رفته بود، نشان داد.


در ادامه برنامه و در بخش تقدیر، از "محمد ورشوچی" بازیگر باسابقه تئاتر ، سینما و تلویزیون به پاس یک عمر فعالیت هنری درعرصه تئاتر ملی ایران قدردانی شد که به دلیل اینکه وی به علت کسالت و بیماری در بیمارستان به سر می‌برد، حضور نداشت.


سپس ایرج راد، اسماعیل خلج، محمد مطیع، احمد مسجدجامعی، محیط طباطبایی، اتابک نادری بر روی صحنه حاضر شدند و از کتابی حاوی مجموعه عکس‌هایی از تئاترهای ایرانی که در دهه چهل به روی صحنه رفته بودند، رونمایی کردند.


این مجموعه با بیش از بیست عکس، توسط شهرداری تهران به چاپ رسیده است. این گروه همچنین با ارزیابی فعالیت هنرمندان و گروه‌های نمایشی، از هادی مرزبان برای کارگردانی نمایش "هاملت با سالاد فصل"، رضا شفیعیان و شهاب الدین حسین پور برای کارگردانی نمایش "پیشنهاد سرآشپز" و مجید فروغی برای بازی در پنج نمایش این سالن تقدیر کردند. 

 
مرزبان پس از دریافت جایزه خود به گفته‌ای از بهرام بیضایی اشاره کرد که می‌گوید :"ما از تیره آن مرغ جانوریم که در عروسی و عزا سر می‌برند."
همچنین از فروغ سجادی، امید بی‌نیاز، مانی لطفی‌زاده در بخش عکس و رسانه تقدیر به عمل آمد.
در پایان این مراسم به حضار بسته‌ای شامل عکس‌های تئاترهای قدیمی با عنوان "صحنه‌های ماندگار" داده شد.
در این مراسم همچنین امیر دژاکام، کاظم هژیر آزاد، علی پویان، محمد ابراهیمیان، داریوش مودبیان، چیستا یثربی، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، هرمز سیرتی، سعدی افشار، فرهاد بشارتی، مجید رحمتی و دیگر هنرمندان حضور داشتند.

 

منبع: ایلنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر