گروه «راگا» خيمه‌شب بازي و نقالي را در کوآلالامپور اجرا مي‌كند


همزمان با هفته‌ي فرهنگي ايران در مالزي، گوشه‌اي از نمايش‌هاي سنتي ايران در کوآلالامپور به اجرا در خواهد آمد.

 به گزارش ایسنا مجيد گياه‌چي - سرپرست گروه اعزامي درباره اين اجراها توضيح داد:تا كنون موفق شده‌ايم نمايش‌هاي سنتي ايران را در شهرها و کشورهاي متعددي به اجرا در آورده و معرفي كنيم. اين‌بار نيز در کوآلالامپور پايتخت کشور مالزي دريچه‌اي به اين گونه از نمايش‌ها باز خواهد شد و اين شهر ميزبان خيمه‌شب بازي و نقالي ايراني خواهد بود.

 

او ادامه داد: در اين برنامه که با حمايت پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار مي‌شود، گروه نمايش «راگا» که تا کنون در کشورهاي چين، امارات متحده عربي، آلمان، ايتاليا، انگلستان، پرتغال، جمهوري چک، روسيه و بلاروس به اجراي خيمه‌شب بازي پرداخته و از جمله در آخرين حضور بين‌المللي‌ در بلاروس، به‌عنوان گروه منتخب مردم بلاروس در هفته‌ي فرهنگي ايران، جايزه‌ي ويژه‌اي دريافت کرده است، به اجراي برنامه خواهد پرداخت و نمايش سنتي خيمه‌شب بازي را با قدمتي نزديک به هزار سال به مردم مالزي معرفي خواهد كرد.

 

به گفته گياهچي در اين اجرا حسين و حسن ربيعي و شهرام صارمي حضور دارند.

 

او همچنين از اجراي نقالي در اين برنامه خبر داد و افزود: نقالي و خنياگري که پيشينه‌اي کهن‌تر از خيمه‌شب بازي دارد ،مادر تمامي هنرهاي نمايشي در ايران است که نه تنها نشانه‌هايي از وجود آن از همان آغاز شکل‌گيري ايران و پادشاهي هخامنشيان وجود دارد، که اشاراتي به آن در تاريخ مادها و اقوامي که پيش‌ از تشکيل حکومت هخامنشي در ايران ساکن بودند و هم‌چنين در تاريخ اساطيري ايران نيز ديده مي‌شود. اجراي نقالي را در اين برنامه مرشد مهدي چاياني با قريب چهل سال سابقه در اين هنر بر عهده دارد.

 

او تصريح كرد: مرشد چاياني که در مقام نقالي صاحب سبک و چيره‌دست است تا کنون جوايز متعدد و بسياري را دريافت كرده و پيش از اين نيز معرف اين هنر کهن ايران در کشورهاي تاجيکستان و عربستان بوده است.

 

برنامه‌هاي هفته‌ي فرهنگي ايران در کوآلالامپور از چهارم آذر و مقارن با عيد غدير خم، آغاز خواهد شد.

 


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر