جليل امجدي: جشنواره خاطره‌نويسي مي‌تواند خاطره‌نويسي دفاع مقدس را از يكنواختي خارج كند


جليل امجدي گفت: مشكل عمده در ارائه و نشر تاريخ شفاهي و خاطرات دفاع مقدس يك‌نواختي در نقل و تنظيم آثار است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

 

امجدي -نويسنده و پژوهش‌گر- به ستاد خبري اولين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس گفت: يك‌‌نواختي در روايت و نوشتن خاطرات از جذابيت واقعي دفاع مقدس به دور است و انتظار مي‌رود اين جشنواره به آن سر و ساماني بدهد.

 

وي تاريخ شفاهي و خاطره را دو ژانر نزديك به هم برشمرد و خاطرنشان كرد: خاطره واگويه‌ فراز و نشيب‌هاي زندگي فرد است، يعني وقايعي را شامل مي‌شود كه در يك برهه زماني بر فرد گذشته است، اما تفاوت آن با تاريخ شفاهي اين است كه در تاريخ شفاهي ما همواره سؤالي را طرح كرده و به دنبال پاسخ آن هستيم.

 

وي وجه استنادپذيري تاريخ شفاهي را بالا دانست و اشاره كرد: در اين قالب، مصاحبه‌كننده صاحب خاطره را به چالش مي‌كشد و از زواياي مختلف به زندگي و تجربيات شخص وارد مي‌شود؛ اين شكل كار با خاطرات «ديگر نوشت» شباهت فراوان دارد.

 

امجدي تاريخ شفاهي را ژانري نوپا دانست و تصريح كرد: سابقه تاريخ شفاهي در ايران به پيروزي انقلاب اسلامي باز مي‌گردد كه طي آن بسياري از مسئولان رژيم پهلوي به خارج رفتند و خاطرات خود را نوشتند، در حالي كه خاطره‌نويسي در ايران سابقه‌اي طولاني نداشته است.

وي برپايي جشنواره خاطره‌نويسي را كمك به ادبيات و تاريخ خواند و اضافه كرد: چون در مسايل تاريخ‌ شفاهي و خاطرات شك و ترديدهاي بسياري پيش مي‌آيد، خوب است كه چنين جشنواره‌اي به عنوان متولي اين حوزه زمينه‌اي را براي سهم مشترك و حقيقي فراهم كند.

 

امجدي در پايان با اشاره به شكل رايج آثار خاطره‌نويسي تاكيد كرد: بيشتر آثار خاطره‌نويسي ما فاقد اعلام و بخش منابع و استنادات است كه به وجه علمي آثار لطمه مي‌زند و انتظار مي‌رود كه اين جشنواره آثار بدون استناد را به گردونه داوري‌هايش راه ندهد.

 

علاقه‌مندان مي‌توانند براي ارسال اينترنتي خاطرات خود از دفاع مقدس، آن را به آدرس الكترونيكي این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال كنند.

 

همچنين براي شرکت در این جشنواره می‌توان آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره واقع در خیابان شهید بهشتی- خیابان شهید سرافراز-کوچه شهید حق پرست- پلاک 18- طبقه چهارم ارسال كرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر