دیوید پیترسونِ زبان‌شناس در مورد زبان دوتراکی‌ها در سریال «بازی تارج و تخت» می‌گوید

 

بازی تاج و تخت

زبان دوتراکی یک نوع زبان عجیب و غریب است که والرین‌ها و در صدر آن‌ها کالیسی مادر سه اژدها به آن صحبت می‌کنند.

 

به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، زبان‌شناسان بسیاری در مورد کشف زبان‌های محلی، قبیله‌ای و کشف نشده تحقیق می‌کنند و این شاخه به مردم‌شناسی نیز پیوند خورده است، اما این‌بار دیوید جی. پیترسون از مسئله دیگری صحبت می‌کند که می‌تواند خود اساس پژوهش‌های زبان‌شناسی قرار گیرد. در سریال بسیار پرمخاطب بازی تاج و تخت Game of Thrones از شبکه HBO والرین‌ها یکی از اقلیم‌های مجاور هفت اقلیم پادشاهی به زبانی سخن می‌گویند که زبانی خیالی قلمداد می‌شود خود زبان خیالی می‌تواند با توجه به الگوهای مطالعاتی پیش‌رو مطالعه شود.پ

 

 

همه چیز به جرج آر. آر. مارتین نویسندة کتاب ترانه آتش و یخ بازمی‌گردد که سریال مذکور از همین کتاب اقتباس شده است. او از واژه‌های خیالی برای نژاد دوتراکی استفاده می‌کند که این نژاد خیالی الهام‌گرفته شده از جنگجویان اسب‌سوار است. به طور مثال واژه «سلام: ماتچومارون» یا «زمستان می‌شود: آهشکه جادا». دیوید پیترسون زبان‌شناس آمریکایی مخترع این زبان خیالی شناخته می‌شود که سعی داشته به ساختار واژه‌های مارتین وفادار باشد.

 

پیترسون معتقد است زبان‌های خیالی اساس بسیاری از متن‌های حماسی-فانتزی هستند و جی. آر. آر. تالکین٬ خالق «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» یکی از چهره‌های تاثیرگذار در این زمینه است که ابداع زبان خیالی را وارد مرحله جدیدی کرد. او بر همین اساس پیش‌برد زبان در فانتزی و حماسه را ابداع می‌داند. زبانی که شنیده و کشف نشده است. زبان خیالی با ساخت‌واژه‌های خود و قواعد دستوری یکی از بهترین موردهای مطالعاتی امروز زبان‌شناسی می‌تواند باشد که دریچة جدیدی را در این مطالعات به سوی ما باز کند.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر