اختصاصی

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (2 رای)
سیمای زنی در میان جمع / نگاهی به فیلم ماری آنتوانت
  خلاصه داستان: ماری آنتوانت شاهزاده اتریشی برای ازدواج با لوئی شانزدهم باید به فرانسه برود. این آغاز سفری است که باید متعلقات دنیای نوجوانیش و فضای آرام بارگاه اتریش را با فضای پرتنش کاخ سلطنتی ورسای عوض کند. ماری آنتوانت بعدها ملکه فرانسه می‌شود. ملکه‌ای که به دلیل افراط در خوشگذرانی، درک درستی از اوضاع و اجتماع پیرامونش نمی‌یابد و همین باعث می‌شود تا تاریخ قضاوتی دو گانه را در مورد او صورت دهد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.50 (2 رای)
خوشی زدن زیر دل! / گمگشته در ترجمه
  در مطلبی می‎خواندم که وودی آلن تمایل داشته نام شاهکارش؛ آنی هال را ابتدا Anhedonia بگذارد. یعنی نام یک بیماری! آن‎چه که روانشناسان آن را عدم لذت بردن از زندگی نامیده‎اند. مثل شخصیت خود آلن در آنی هال؛ آلوی سینگر. یا خیلی از شخصیت‎های محوری فیلم‎هایش که اغلب هم خود ایفایشان کرده است. یک روشنفکر شکاک و بدبین که بی‎مناسبت وراجی می­کند و مدام در باب مسائل بشری نظریه صادر می­کند. تا جایی‎که طرف مقاب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.93 (15 رای)
خاطره‎ی دلبرکان غمگین من...؛نگاهی به فیلم خودکشی باکره‎ها
  نوزادی که در پدرخوانده یک غسل تعمید دید و سال‎ها بعد مری دختر مایکل کورلئونه در آخرین قسمت این سه گانه  مافیایی شد کسی نبود جز سوفیا فورد کاپولا، دختر فرانسیس فورد کاپولای بزرگ. این تنها آغازی بود برای او تا رسیدن به جایگاهی که امروزبه عنوان کارگردانی صاحب سبک دارد. میشیگان در دهه 70، سیسیلیا، لاکس، بانی، مری و تریس پنج دختر آقا و خانم لیزبون هستند. خانواده‎ای با اصول خاص خود که فرزندانشان را د
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
نژادپرستی در آمریکا و چالشی برای گذار از مدرنیسم / نگاهی به فیلم «خدمتکار»
    فیلم خدمتکار The Helpما را با آمریکای عجیبی مواجه می‎کند که شاید در کم‎تر فیلمی نظیرش را دیده بودیم. در این فیلم تاریخی از آمریکا پیش روی ما قرار گرفته که بسیار تعجب برانگیز است. ادامه مطلب: نژادپرستی در آمریکا و چالشی برای گذار از مدرنیسم / نگاهی به فیلم «خدمتکار» (4) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
زیبایی شناسی گرسنگی یا زیبایی شناسی خشونت
    پنه‎لوپه هیوستون منتقد «سایت‎اندساند»در مقاله ای راجع به نئورئالیسم ایتالیا نوشت: «نئورئالیسم؛ سینمایی انقلابی در جامعه‎ای غیرانقلابی بود.» گویا او دریافته بود که نئورئالیسم، مطابق آرمان چزاره زاواتینی که معتقد بود فیلم در اصل آرمانی است که در طول 90 دقیقه آن هیچ اتفاقی نیفتاد، وجود خارجی نداشته است. این سینما صرفا  به شرایط فقر زده و سیاهی تعلق داشت که حاصل ویرانی‎های جنگ جهانی دوم بود.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
یک جدال ایدئولوژیک.../ نگاهی به فیلم 127 ساعت
    "فیلم اکشنی که قهرمان در آن ساکن است." بویل 127ساعت 127hours))را این‎گونه توصیف کرده است. قهرمانی که برخلاف نمونه‎های یک فیلم کلاسیک، تیپیک نیست. او برای بقایش می‎جنگد و این بار در مقابلش نه عواملی انسانی بل طبیعت خشنی است که در طول فیلم به مرتبه یک آنتاگونیست دراماتیزه شده ارتقا می‎یابد. آرون رالستون (جیمز فرانکو) کوهنوردی است که در اثر سهل انگاری از بالای صخره‎ای در گراند کانیون سقوط می‎کن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
میلیونر زاغه‌نشین، سینما و طبقه‌ی فرودست
  بسیاری از کشورها، بنا به یک رسمِ بین‌المللی یک شعارِ ملّی دارند. این شعار، رسمی یا غیررسمی، روی پیشانیِ اکثرِ کشورها پیدا می‌شود. فرانسوی‌ها می‌گویند: آزادی، برابری، برادری. آلمان‌ها می‌گویند: اتحاد، عدالت، آزادی. امریکایی‌ها می‌گویند: «به خدا اعتماد می‌کنیم.» در ایران شعار رسمی «الله اکبر» است به معنی خدا بزرگتر است. شعار غیررسمی هم: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. در هند اما، شعار این است:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (2 رای)
آفتاب Sunshine؛ اسطوره‌ي ناموفق قهرمان ناجي
    خورشید مرده‌بود و هیچ‌کس نمی‌دانست که نام آن کبوتر غمگین کز قلب‌ها گریخته، ایمان است   فروغ من برگردان فارسي نام فيلم را با توجه به مضمون به «آفتاب» مناسب‌تر از ساير نام‌هاي بديل مي‌دانم. آفتاب Sunshine، روايت هشت فضانورد متخصص است كه با سفينه‌اي به نام ايكاروس ٢ راهيِ خورشيد شده‌اند تا افول اين سياره‌ي نوراني را با بمبي كه به دوش مي‌كشند، به تولدي ديگر بدل كنند و زمين را از اين سردي و فق

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما