10 کتاب برتر برای درک شادی، از آدولف هیتلر تا جلوگیری از پایان جهان - قسمت اول

آدولف هیتلر اسپایک میلیگان

علم شادی پیچیده است و به همین دلیل این مطلب با توجه به مشاوره با روان‌شناسان و متخصصان مغز و اعصابی بر نمونه‌هایی چون آثار اسپیاک میلیگان و تری پرچر جمع آوری و به اشتراک گذاشته شده است.



همه این را می‌دانیم و این را می‌خواهیمُ اما شادی واقعا چیست؟ چه اتفاقی در مغز ما زمانی که در معرض چنین احساسی قرار می‌گیریم در حال رخ دادن است؟ این همان چیزی بود که من می‌خواستم برای نوشتن کتاب جدیدم پیدا کنم. شادی ذهن. چه چیزی پیدا کردم؟ اساسا این بسیار پیچیده است، به طور معمول پیچیدگی در مورد هر چیزی که توسط مغز انجام می‌شود وجود دارد. یکی از تنها نتیجه گیری‌های من در این باره این است که هر کسی که یک راز ساده یا "کلید" یا "پنج نکته اساسی" برای شادی ارائه می دهد که یا برای همه کار می‌کند، یا ناامید کننده و یا گمراه کننده است.


در حقیقت چیزهای زیادی وجود دارد که بر روی خوشبختی ما تاثیر می گذارد، محیط زیست، سن ما، روابط و جامعه ما، مشاغل و جاه طلبی های ما، سلامت، ثروت، گذشته ما، آینده ما و غیره. همه اینها می توانند - و اغلب - در بخشی از خوشبختی ما نقش داشته باشند. کتاب‌های زیر نمونه‌های عالی‌ای از اهمیت، پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی شادی هستند که می‌توان روش‌های متعددی از موارد فوق را با آن‌ها به دست آورد.



1-    آدولف هیتلر و نقش من در سقوط‌ش (اسپایک میلیگان) Adolf Hitler: My Part in his Downfall
وقتی ما در مورد شاد شدن خودمان فکر می‌کنیم، این اغلب به روزهای تجمل گرایی ما مرتبط می‌شود، مثل داشتن چیزهای گران قیمت، سفر کردن، سرگرمی‌ها و .... اما بدون این چیزها، حتی در شرایط دشوار نیز می‌توان خوشحال شد همان طور کاری که خاطرات روزانه اسپایک از یک دوره جنگی این کار را می‌کند. حتی در منطقه جنگی، به نظر می رسد که مغز انسان هنوز می تواند شادی، خنده و لذت را پیدا کند. البته که یک چیز تعیین شده نیست و هر شرایط ناهمواری سرانجام به پایان خواهد رسید. هر چه خاطرات میلیگان پیش می‌رود شگفت انگیزتر و غم انگیزتر می‌شود.

 


2-    قابل احترام (ملیسا دال) Cringeworthy
انسان ها یک گونه اجتماعی باور نکردنی هستند، بنابراین مغز ما اغلب متاثر از تعامل بین فردی است یا به سمت تعامل میل می‌کند. در نتیجه، بسیاری از احساسات و تجربه ما به شدت توسط افراد دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این عواقب برای شادی ما و چگونگی دستیابی به آن است. ملیسا دال از نشریه نیویورک، در اولین کتاب خود بر ماهیت خجالت زده شدن متمرکز می‌شود. حساس اما در جزییات دقیق، ارائه نگاهی دقیق و عمیق به آنچه ادراکات دیگران به ما یک سطح اساسی شکل می‌گیرد.

 


3-    دختری در شبکه؛ چطور دختر بد در عشق گرفتار می‌شود Girl on the Net: How a Bad Girl Fell in Love
مردم از عشق ورزیدن، ازدواج و زندگی شاد پس از آن به راحتی صحبت می‌کنند اما به هیچ وجه ساده به دست نمی‌آید. عشق، رابطه جنسی و روابط انسانی پیچیده است. این اثر نشان می‌دهد چطور دختران برای تأمین میل خود در فضای مجازی می‌گردند و این‌که عشق می‌تواند شادی آور باشد و به آن میل سمت و سو دهد. عشق رابطه توامان با میل جنسی را درازمدت خواهد کرد. این کتاب نویسنده مشخصی ندارد و توسط دختری در فضای مجازی نوشته شده است.

 


4-    چطور بزرگ نشید (ریچارد هرینگ) How Not to Grow Up
چیزی که باعث خوشحالی ما در حال حاضر می‌شود لزوما یک سال بعد ما را خوشحال نخواهد کرد. ما رشد می‌کنیم، بالغ می‌شویم و تغییر می‌کنیم. در اینجا هرینگ این مسئله را درخشان توصیف می‌کند که استند آپ کمدی، اسب بارکش و توصیف خودش از پیر پسری با توصیف اینکه چگونه نیازهای نابالغ خود (در این مورد سه نفره) در تولد 40 سالگی‌اش برطرف کرده است. این نمونه‌ای عالی از آن چیزی است که فکرش را در مورد خوشحالی بکنید. یک نیروی تازه در روح زندگی بخشیدن بر روی خاطرات مرسوم کمدی.

 


5-    چطور جهان را از پایان نجات داد (آرون جایلز) How Not to Grow Up
بیشتر اعمال شادی‌آور ارجاعی از واکنش خوب عصب‌ها یا انتقال دهنده عصبی مانند اندروفین یا سروتونین است. البته این واکنش‌ها آن طور نیستند که ما حس‌شان کنیم که اگر قرار بر این بود در تجربه ترس و استرس واکنش‌ها شدید و این خود تهدیدی برای مغز بود. متأسفانه این مکانیسم می تواند به صورت مضحک فعال شود و منجر به افسردگی و اضطراب مزمن شود. پیدا کردن شادی در چنین سناریویی سخت تر است، اما می توان قابل انجام است، همانطور که این کتاب جدید جایلز این کار را می‌کند.

 

 

درباره نویسنده :
هدیه میرزاده
نام نویسنده: هدیه میرزاده

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر