درباره‌‌ی هارورِ علمی-تخیلیِ بی‌شرمِ آمات اسکالانته؛ رام نشده (The Untamed)

 

 

 

عنوان اسپانیایی فیلم جدید آمات اسکالانته، یعنی La región salvaje به منطقه یا قلمرو وحشی ترجمه شده است که می بایستی به مکانی در فضا اشاره داشته باشد، یا به کرانه‌های خطرناک میل انسان، یا به تخیل افسارگسیخته‌ی این نویسنده و کارگردان مکزیکی. فیلم یک مانده به آخر او یعنی هلی (2013) درباره‌ی افراد بی گناهی بود که به صورتی اتفاقی درگیر معاملات کثیف مواد مخدر می‌شوند و می میرند. فیلمی که در مضمون و پایان بندی بسیار تکان دهنده و هولناک بود. 


رام نشده ترکیبی‌ست از سبک کارگردانی دقیق و تخیلاتی که از ذهن خلاق یک نویسنده و کارگردان عصیانگر نشات گرفته است. فیلم درباره‌ی زندگی سه نفر متعلق به طبقه‌ی کارگر است. یک مادر با دو فرزند کوچک، شوهر متعصب‌ او و برادر همجنسگرایش. زندگی این سه نفر با حضور ناگهانی زنی مرموز به نام ورونیکا (که گویا از طرف یک حیوان درنده مورد آسیب واقع شده و برای درمان سر از بیمارستانی که برادر همجنسگرای قصه در آن پرستار است، درآورده است) درهم می آمیزد. درهم‌آمیختنی که با شکنجه و آزار دادن کاراکترها و مخاطب همراه است. اسکالانته در رام نشده یک فیلم هیبریدی ساخته است. یک هارورِ علمی-تخیلی که به موازات یک رئالیسم آشپزخانه‌ای (به همان اندازه خشن و خشک) روایت می شود. همچون ملاقات ناتورآلیسم با وحشت کیهانی اچ. پی لاوکرفت. 

 

این هارورِ بی شرم به طرز معجزه‌آسایی بین این دو جهان موازی در فیلم تناسبی خارق العاده برقرار کرده است و از این نظر چیزی شبیه به زیر پوست جانان گلیزر نیست. در هر صورت اگر فیلم رنگ و لعابی ناتورآلیستی دارد آن را مدیون بازیگری‌اش است. به ویژه بازیگری که نقش ورونیکا را در فیلم بازی می کند. چهره‌ی این بازیگر به گونه‌ای است که گویی با غم و اندوه متولد شده است. همچنین افکت‌های فیلم که فضای رعب‌آور آن را تشدید نموده‌اند، نیز قابل ستایش هستند. اسکالانته همچنین برای اولین بار در این فیلم از تکنیک های کامپیوتری برای بازنمایی هیولای حشری در فیلم استفاده کرده است که مشخصاً در سکانس های طویله‌ی فیلم معرکه از آب درامده است. 

 

اسکالانته با رام نشده می‌گوید که حرف های زیادی درباره‌ی لیبیدو یا میل جنسی، خشونت و مزایا و مشکلات تجاوز دارد. اما این حرف‌ها را به پیش‌بینی‌ناپذیرترین و بی شرمانه‌ترین شیوه‌ی بیانی ممکن به ما نشان می دهد. فیلم همچنین دین بزرگی به فیلم مشهور آندری زولافسکی؛ «تسخیر» (1981) دارد که تماماً بر روی محور سکسوآلیته و خیانت و تجاوز می چرخد . در هر صورت پس از دیدن فیلم بهتر است که عجله ای برای خوردن "کالاماری*" (نوعی از ماهی مرکب خوردنی) نداشته باشید!


* هیولای فیلم رام نشده موجودی‌ست شبیه به ماهی مرکب خوردنی البته خیلی غول‌پیکر. با دو شاخک و هشت بازوی پر زور. در اینجا نویسنده دارد به کنایه به این موضوع اشاره می کند که احتمالاً بعد از دیدن هیولای فیلم کسی برای خوردن ماهی مرکب عجله نخواهد داشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: بهروز صادقی