اختصاصی

نقد سینمای اروپا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (1 رای)
نقد فیلم جولیتا julieta؛ هم‌چنان درگیر با مفهوم مادرانگی
  پدرو آلمادووار فیلمساز محبوب جشنواره‌های درجه یک جهان، که این اواخر و بعد از رسوایی‌هایی که به خاطر حضور نامش در بین نام‌های سیاستمداران برجسته‌ی جهان در اسناد پاناما، به شدت خبرساز شده بود، بار دیگر با فیلم «جولیتا» به کن بازگشته است.  ادامه مطلب: نقد فیلم جولیتا julieta؛ هم‌چنان درگیر با مفهوم مادرانگی اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (4 رای)
نقد فیلم تونی اردمان Toni Erdman تحسین برانگیز
    فیلم ماریان آده که به واقع بررسی آهسته‌ی افسردگی مشترک است، اندکی طولانی به نظر می‌رسد که البته ضروری می‌نماید. فیلم دقیقاً به اندازه‌ای زمان می‌برد که لازم است تا شخصیت‌های زیاد آن، که با جسارت فوق العاده و نوآوری توسط پیتر سیمونیچک و ساندرا هولر بازی شده‌اند، راه خود را به سمت هم و به درون خویش بیابند. نویسنده‌ای به توانمندی آده، احتمالاً می‌توانست داستانی احساسی و رستگاری‌بخش روایت کند.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
نقد فیلم عمودی ایستادن آلن جیرادی/ موردِ عجیب و غریبِ جیرادی
    آلن جیرادی بعد از سه سال دوباره با فیلم «عمودی ایستادن» به بخش مسابقه‌ی کن بازگشته است. او سه سال پیش فیلم جنجالی «بیگانه‌ای از برکه» را در همین بخش کن داشت. فیلمی که هر چند نتوانست سهمی در جوایز نهایی کن داشته باشد اما در پایان سال 2013 از سوی نویسندگان مجله‌ی کایه‌دوسینما به عنوان بهترین فیلم سال و بالاتر از فیلم برنده‌ی نخل طلای آن سال کن؛ زندگی آدل، انتخاب شد.  ادامه مطلب: نقد فیلم عم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
نقد فیلم من دنیل بلیک ساخته کن لوچ/ فیلمساز متعهد در آستانه‌ی 80 سالگی
    با این فیلم –شاید آخرین‌اش و شایدم نه- کن لوچ خودش را کنار و حتی جلوتر از جان بونیان، به عنوان سینماگر بریتانیایی معاصر تثبیت می‌کند. بر اساس تحقیق و گفت‌وگوهای پُل لاورتی فیلمنامه‌نویس این فیلم داستان دنیل بلیک را روایت می‌کند، نجاری میان‌سال در شمال شرقی بریتانیا کسی که قادر به کار کردن پس از حمله قلبی‌اش نیست و نیاز به حمایت دارد. داستان با لحن خشن و شدیدی بی‌پیرایه، بدون تعارف و بدون پ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.99 (64 رای)
مسخ تدریجی مرد لهستانی / نقد فیلم مستأجر ساختة رومن پولانسکی
  «مستأجر» (The Tenant) تریلری روان‌شناسانه و اقتباسی، به کارگردانی رومن پولانسکی است که آن را سال ۱۹۷۶ براساس رمانی تحت ‌همین عنوان اثر رولان توپور، در فرانسه ساخت. پولانسکی همراه با ژرار براش -همکار فیلمنامه‌نویس‌اش در چند فیلم دیگر- نوشته‌ی توپور را به زبان سینما برگردانده است. «مردی لهستانی به‌نام ترکوفسکی (با بازی رومن پولانسکی) برای اجاره‌ی آپارتمانی به سرایدر ساختمان مراجعه می‌کند. ترکوف
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
نقد فیلم پسر شائول / یک درام هولوکاستی دیگر
 در یک فیلم ممکن است که یک چهره همه چیز باشد. در فیلم «پسر شائول» این همه چیز بازیگر نقش اصلی آن «گژا روهینگ» است. روهینگ در پسر شائول نقش شائول یکی از یهودیانی را بازی می کند که عضو یک گروه ویژه برای دفن اجساد یهودیان است. همه چیز خوب به پیش می رود تا اینکه شائول با جسد پسرک کوچکی مواجه می شود که به گمانش پسر خودش است. فیلم لازلو نمس در ادامه داستان تلاش یک پدر برای دفن رسمی جنازه پسرش است. اد

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما