نقد فیلم خریدار شخصی Personal Shopper ساخته الیویه آسایا / فیلم اسلش به سبک آسایا

 

 

فیلم «خریدار شخصی» (Personal Shopper) دومین بازی کریستن استیوارت در ساخته های الیویه آسایا، (Olivier Assayas) کارگردان و فیلمساز فرانسوی است. کریتسن استوارت ستاره مجموعه «گرگ و میش» بازیگر اصلی این درام روانشناسی است که به گفته کارگردان ژانرهای مختلف از فیلم دلهره آور تا فانتزی را تلفیق کرده است.



الیویه آسایا، کارگردان فرانسوی می گوید: «می خواستم داستان کسی را بازگو کنم که خودش را دوباره می سازد، پس از داغداری دوباره ساخته می شود. احساس می کنم نقاش هستم که با رنگهایی که اینجا و آنجا بکار می برند چیزی را بیان می کند. برای من مانند کولاژ بود من معتقدم برای بیان آنچه که می خواهی بگویی و انتقال احساس مورد نظر به مخاطب، کاربرد همه ابزارها خوب است.»


داستان بر محور مورین، یک دستیار شخصی خرید برای برندهای معروف در پاریس دور می زند، برادرش آنجا مرده است. مورین در جستجوی نشانه ای از برادرش است که از دور دست ارسال شده است.


راستش دارم به این فکر می کنم که چقدر خوب می‌شد اگر در جلسه‌ای كه آسایاس ایده اصلی این فیلم خود را مطرح كرد حضور داشتیم. «درسته، او یک خریدار است، اما همین‌طور یک مدیوم، خب؟ او منتظر است كه از برادر مرده‌اش بشنود. و بعد یک معمای جنایی وسط می آید. و یک سلسله ماجرا با آیفون ها. پس این اساسا یه فیلم بوتیك فشن/خانه طلسم‌شده/اسلشر است كه داستانش بیشتر در پاریس و لندن می‌گذرد.

 

نتیجه یكی از عجیب‌ترین فیلمهایی است كه از زمان (Surf Nazis Must Die (1987 روبه‌روی چشمان سینمادوستان قرار گرفته است. شما می‌بایست به زمان «پولترگایست» ( (1982) و تصویر دختركی نشسته مقابل تلویزیون برفكی و خیره به آن بازگردید تا چیزی را به اندازه سكانس‌های تلفن همراه در «خریدار شخصی» برانگیزاننده و عجیب و غریب بیابید. آن‌ها شما را با خیالاتی ناراحت‌كننده تنها می‌گذارند: آیا می‌‍شود یك نفر از دنیای آنسوی گورها هك شود؟ شرارت این بدخواه دقیقا تا چه اندازه است؟

 

در هر صورت فیلم جدید الیویه آسایا آن فریاد جنون آمیز خالصی را كه مدت‌ها در كن منتظرش بودیم با خود به همراه آورد، اگرچه در اولین نمایش آن عده‌ای تماشاگر حوصله‌سربر سنت «هو» كردن فیلم‌های بسیار خوب در این فستیوال را ادامه دادند.

 

«خریدار شخصی» آن نیروی حیات‌بخش برانگیزاننده غیرقابل‌توصیفی را برای من با خود داشت كه پیش از آن با تماشای «شكستن امواج» لارس فون تریه تجربه‌اش كرده بودم. این درواقع بهترین فیلم آسایا پس از مدتی طولانی است، و بهترین اجرای استوارت تا به حال. فیلم به ژانر بخصوصی تعلق نمی‌گیرد و همین كلید شدت ترسناك بودن آن است.

 

استوارت در نقش مورین ظاهر شده، یك آمریكایی جوان در پاریس كه به عنوان یك خریدار شخصی و دستیار كایرا، یك طراح و سوپرمدل آلمانی شدیدا پرمطالبه به كار گماشته شده است. اما همه داستان این نیست، مورین همینطور یك مدیوم است كه سعی دارد با برادر دوقلوی از دنیا رفته‌اش، لوئیس ارتباط برقرار كند. اجرای كریستن استوارت پر از نكات و جزئیات جالب است: او خونسردی و اعتماد به نفس فردی بسیار باكفایت، تیز و جوان را دارد، با این حال در بروز احساسات خود به راستی باورپذیر و تكان‌دهنده رفتار می‌كند. آسایا با «خریدار شخصی» بی‌پروای خود، هیجان را به سینمای فرانسه هدیه داد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: بهروز صادقی