اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

لطفا توضیحات را الصاق نمایید / کارناوال مرگ

 

کارناوال مرگ می‎توانست یک فیلم خوب از کار درآید ولی افسوس که ایده حرام شده است. قتل‎های سریالی، حضور پلیس امنیتی، حضور وزارت اطلاعات برای پیگیری ترور عروس و دامادها در شب عروسی و در نهایت محک زدن یک افسر نیروی انتظامی از سوی وزارت اطلاعات روی کاغذ ایده‎های جذابی هستند که در کنار هم می‎توانستند فیلمی قابل تحسین را تولید کنند اما حاصل چنین نشده است.

 

کارناوال مرگ

 

سرگرد (فرامرز قریبیان) در پی قاتلی است که با گذاشتن بمب صوتی روی خودروی عروس و داماد در شب عروسی،  کاروان عروسی را به عزا تبدیل می‎کند. در این میان با دو قصه فرعی هم روبرو هستیم. اولی مشکلات سرگرد به دلیل حرفه‎اش با خانواده است که دخترش در حال ازدواج می‎باشد و از سویی دیگر یک فام فاتال (زن اغواگر) که سر راه سرگرد قرار می‎گیرد و روند حل پرونده کندتر می‎شود.

 

با این تفاسیر باید فیلم تماشایی باشد اما اجرای ضعیف و پرداخت‎های سطحی همه چیز را به یک شوخی تبدیل کرده است. هر دو داستان فرعی به جای اینکه به جذاب تر شدن قصه کمک کنند ضربه مهیبی هم بر پیکره آن زده‎اند. مشکلات سرگرد با خانواده‎اش کاملا کلیشه‎ای و از همان دست مشکلات یک مأمور وظیفه شناس و درک نکردن خانواده است. از همه بدتر جایی است که کلیشه امر غالب می‎شود و سرگرد در شب عروسی دخترش حتی حاضر به طعمه قرار دادن دختر خود در مقابل قاتل سریالی است.

 

بهرام رادان در کارناوال مرگ 

 

در سمت دیگر ناهید (الناز شاکردوست) هیجان خاصی را به داستان داده است. حتی آن قدر این قصه فرعی پررنگ می‎شود که تماشاگر ناخودآگاه قصه اصلی را فراموش می‎کند و منتظر است مشاهده کند این سرگرد وظیفه شناس در مقابل این فام فاتال چه می‎کند. اما به شکل عجیبی همه چیز رنگ می‎بازد و به یک شوخی تبدیل می‎شود. به یک باره ناهید از قصه غیب می‎شود. (توجه کنید هیچ نشانه‎ای دال بر غیب شدنش نیست ادامه را دنبال کنید..) هر چه داستان پیش می‎رود و قصه به زندگی قاتل می‎پردازد تماشاگر به دنبال این است که سر در بیاورد ناهید چه شد! موضوع از چه قرار است؟

 

موضوع از این قرار است که فیلم کارناوال مرگ را شخص دیگری کارگردانی کرده است (چون کارگردان علاقه‎ای به بردن نامش در تیتراژ نداشته اینجا هم بدان اشاره‎ای نمی‎کنم.) ولی در ادامه کار بنا به مشکلاتی کناره‎گیری می‎کند. فیلم نیمه کاره را تهیه کننده آن حبیب الله کاسه ساز ادامه می‎دهد و نتیجه فیلم حاضر می‎شود.

 

تهیه کننده هم مثل اینکه از داستان قبلی اطلاع نداشته و یادش رفته به الناز شاکردوست بگوید سر صحنه بیاید و ادامه کارش را تمام کند. اما توضیحات حاشیه متن چنین است که ناهید از سوی وزارت اطلاعات مأمور بوده است سرگرد را برای سلامت کاری آزمایش کند تا بتوان به او اطمینان کرد و پرونده‎ای با این اهمیت را به او سپرد. این جاست که باید گفت آقایان لطفا توضیحاتتان را به فیلم الصاق می‎کردید تا این همه ناهماهنگی را تماشاگر هضم می‎کرد. شاید یک همکاری و برنامه‎ریزی مناسب می‎توانست حاصل را یک فیلم تماشایی کند ولی حیف که ایده بار دیگر در سینمای کشور هدر رفت.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1389-07-04 01:26
شما درست گفتی مخاطب رو سر کار گذاشته بودن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما