پایان افسانه تاریکی / مقدمه‎ای بر «خیزش شوالیه تاریکی» The Dark Knight Rises

 

بتمن 3

 در حالی که گاه فیلم‎های ساخته شده از روی کتاب‎های کامیک در برداشت‎های سینمایی آن‎چنان موفق نمی‎شدند و یا توسط منتقدین زیاد از محبوبیت بالایی برخوردار نبودند،

کریستوفر نولان، کارگردان صاحب سبک فیلم‎هایی مثل یادگارMemento، پرستیژ ThePrestigeو بیخوابی Insomnia به سراغ شخصیتی رفت که در سینما شکست‎های زیادی را تجربه کرده است.

 فرق کاری که نولان با بتمن می آغازد Batman Begins انجام داد این بود که کار خود را خیلی جدی گرفت و این موضوع را درک کرد که مشغول ساخت یک فیلم است، نه ساخت یک کمیک متحرک. نتیجه یک فیلم بسیار غنی از نظر شخصیت پردازی و صحنه‎های اکشن بود که در زمان خود واقعا یک پدیده شناخته شد. در حالی که این فیلم تنها یک مقدمه برای کار اصلی نولان بود، بسیاری باور داشتند که وی در دنباله‎ی این فیلم شکست خواهد خورد ولی نتیجه چیزی نبود جز شوالیه تاریکی The Dark Knight فیلمی که در سال 2008 یکی از پدیده‎های هالیوود بود. نولان نه تنها فیلمی ساخته بود که از نظر هنری بسیار زیبا بود، بلکه از دید مخاطبان و طرفداران قدیمی بتمن یک فیلم جذاب و پایبند به همان دنیای تاریک کتاب‎های کمیک آن بود. 

نولان اعلام کرده بود که قصد دارد این فیلم را به یک سه گانه تبدیل کند و در قسمت سوم از این سری به افسانه بتمن پایان دهد. پس از اتمام کار سرآغاز او دوباره دست به کار شد و حالا مشغول ساخت حماسی‎ترین فیلمی است که از روی شخصیت بتمن ساخته شده است.

 

بین

تام هاردی در خیزش شوالیه تاریکیبعد از به تصویر کشیدن شخصیتی افسارگسیخته مثل ژوکر، اگر قرار باشد به شخصیت بتمن و این سری موفق پایانی بدهید مسلما نه تنها سعی نمی‎کنید میزان تنش و عظمت کار را پایین بیاورید، بلکه سعی می‎کنید چیزی فراتر از آن خلق کنید. نولان این موضوع را به خوبی می‎داند و نتیجه شخصیت بین می‎شود، ضدقهرمانی که بر عکس ژوکر نیروی بدنی قوی دارد.

تام هاردی (سرآغاز-جنگجو) نقش بین، دشمن اصلی بتمن را در این نسخه ایفا می‎کند. او آن‎چنان در مورد شخصیت بین و دلایل او برای ایجاد آشوب صحبت نمی‎کند ولی می گوید: "بین خیلی خشن است، حتی ذهن او هم مدام در حال فکر برای انجام یک کار خشن است. او آدم گردن کلفتی است و دوست دارد سریع از دست آدم‎های اطرافش خلاص شود. او یک ماشین تخریب است، دست‎ها و پاهای سنگینی دارد و استخوان‎بندی تمام دشمنانش را تکان می‎دهد و تمام آن‎ها را می‎شکند."

نولان از همان ابتدا تام هاردی را برای نقش بین در نظر گرفته بود. در ابتدا به نظر می‎رسید که او فرصت بازی در این فیلم را نداشته باشد چون کار بازی در بازسازی فیلم مکس دیوانه به کارگردانی جورج میلر را آغاز کرده بود، ولی حالا این فیلم تاخیر خورد و قرار است بعد از اتمام شوالیه تاریکی برمی خیزد فیلمبرداری شود.

 

 

مقدمه ای بر «خیزش شوالیه تاریکی»

همانند شوالیه تاریکی، فیلم جدید هم دارای یک پیش درآمد است که اخیرا قبل از نمایش فیلم ماموریت غیرممکن: پرتوکول روح نمایش داده شد. در حقیقت این پیش درآمد شش دقیقه‎ای ابتدای فیلم است که کمی اطلاعات در مورد شخصیت بین هم می‎دهد. بین در حقیقت در سری کمیک‎های بتمن با ماده‎ای به نام ونوم قدرت خود را دو چندان می‎کند و در کمیک، کمر بتمن را می‎شکند. نولان می‎گوید:" با شخصیت بین می خواستیم یک چالش فیزیکی بزرگ به بتمن بدهیم که تا به حال تجربه نکرده است. از آن‎جایی که می‎خواستیم به فیلم خاتمه دهیم، تصمیم گرفتیم شخصیت نیرومندی را در مقابل او قرار دهیم ." نولان درست بعد از نمایش شوالیه تاریکی به سراغ شخصیت بین رفت. در مورد پیش درآمد فیلم نولان می‎گوید:" چیزی که قصد داشتیم در این پیش درآمد به تماشاگر بگوییم این است که بین با تمام دشمن‎هایی که بتمن با آن‎ها رو‎به‎رو شده است فرق دارد. او یک ضدقهرمان معقول است که هوش بسیار بالایی دارد، به همین خاطر هم هست که هیچ‎گاه دستگیر نشده است."

شایعاتی بود که نولان شخصیت ریدلر را در مقابل بتمن قرار می‎دهد ولی او بعد از ژوکری که هث لجر خلق کرد، علاقه‎ای به نوشتن شخصیتی تقریبا مشابه با او نداشت.

هاردی می‎گوید که یک شب نولان به او زنگ زد و مکالمه آن‎ها این طور پیش رفت:

نولان: تام، تصمیم گرفتم یک بتمن جدید بسازم و یک شخصیت داخل این فیلم هست که فکر میکنم تو بهترین گزینه برای اون هستی. ممکنه زیاد از این نقش خوشت نیاد ... ام م م درخواست بزرگی هست ... ازت می خوام شش ماه ماسک به صورت بزنی که البته راجع به این موضوع باید حسابی صحبت کنیم. راستی، این یک شخصیت منفی هست که خیلی بزرگ هستش، می‎خوایم دیگه تو فیلم آخر، حسابی یک آدم گنده داشته باشیم.

هاردی: منظورت این هست که میتونم تمام صحنه‎های اکشن و بدل کاری رو خودم انجام بدم و کلی هم حرکات رزمی انجام بدم و به تمام اسلحه‎هایی که دوست دارم دست رسی داشته باشم و در مقابل فقط کافیه یک ماسک به صورت بزنم؟

نولان: بله دقیقا

کریستوفر نولان در پشت صحنه the dark knight rises 

هاردی: بدجوری هستم!

 

ماسک اتفاقا مشکل آن‎چنانی برای هاردی نبود، او می‎گوید:" اگر زیاد دستپاچه شوم و نفسم بالا برود مشکل ساز می‎شود ولی اگر آرام باشم مشکلی نیست." اما نولان برای این که احساسات بازیگر در چهره‎ای که نصف آن با ماسک پوشیده شده است نشان داده شود چه کار کرد؟ نولان می‎گوید:" من فکر می‎کردم که اگر بتوانم یک بازیگر عالی، مثل تام را وادار کنم که ماسک به صورت بزند، آن وقت می‎توانم واقعا یک شخصیت فوق العاده خلق کنم. به این شکل تمام حرکات بدن، دست و راه رفتن معنا پیدا می‎کند." نولان به هیچ وجه از بدل کار در هیچ یک از صحنه‎های بین استفاده نکرده است چون فقط یک بازیگر حرفه‎ای می تواند حس و حال شخصیت خودش را در قالب این شخصیت در حین انجام حرکات نشان دهد. نولان در مورد هاردی می‎گوید:" او می‎تواند یک ارتباط خیلی خوب بین حرف زدن و سبک حرکت کردن این شخصیت ایجاد کند. این مسائل وقتی کنار هم قرار میگیرند فوق العاده زیبا می‎شوند، چیزی فراتر از تصور من و این به خاطر کار کردن با یک بازیگر عالی است."

 

بتمن

اما خود شوالیه تاریکی چه می شود؟ نولان می گوید که نمی‎تواند زیاد در مورد او صحبت کند و هم‎چنین اشاره می‎کند که اگر از کریستین بیل هم بپرسید احتمالا در مورد آن صحبت نمی‎کند؛ هرچند نولان به این موضوع طور دیگری اشاره می‎کند :" این فیلم واقعا در مورد پایان دادن به بتمن و بروس وین است. ما در انتهای شوالیه تاریکی او را در موقعیت ویژه‎ای رها کردیم. او اعتبارش را از دست داده است و در حال فرار است و شاید جالب باشد که بدانید داستان این فیلم هشت سال بعد از وقایع فیلم قبل اتفاق می‎افتد و بروس وین پیرتر شده است و در وضعیت آن‎چنان خوبی قرار ندارد." نولان خنده ای می‎کند و ادامه می‎دهد:" البته این بدین معنی نیست که او قبلا در وضعیت خوبی بوده است ولی این‎بار او خیلی شکسته‎تر شده است."

کریستین بیل در ادامه صحبت‎های نولان می‎گوید:" این شخصیت واقعا طوری ساخته شده است که با سختی و رنج رو‎به‎رو باشد ولی سوال این‎جا است که او تا کی می‎خواهد ادامه دهد؟ تا کی می‎خواهد درد و سختی را تحمل کند؟ او باید سعی کند که به این سوال جواب دهد."

پوستر خیزش شوالیه تاریکیشوالیه تاریکی برمی خیزد اولین فیلم نولان است که در آن بتمن در روز هم ظاهر می‎شود. نولان می‎گوید:" فکر می‎کنم ما می‎توانیم این کار را انجام دهیم. در بتمن میآغازد ما سعی کردیم که لباس بتمن و عملکرد آن را در سایه و تاریکی نشان دهیم و این که چطور او با استفاده از این لباس می تواند در تاریکی پنهان شود. در شوالیه تاریکی هم تغییراتی در آن ایجاد کردیم و در شوالیه تاریکی برمی خیزد امکانات بیشتری به این لباس می دهیم. هرچند عملیات های شبانه هم در فیلم وجود دارد. وقتی بتمن در روز در برابر بین قرار بگیرد قدرت آنها با هم برابر می شود." تام هاردی در مورد ظاهر بتمن می گوید:" او خیلی ترسناک شده است. وقتی برای اولین بار او را دیدم به خودم گفتم، خدای من این بتمن هست، این واقعا بتمن هست و می خواهد من را بزند ولی من بتمن را دوست دارم !" هاردی لبخند شیطنت آمیزی می زند و می گوید:" وقتی خودم را در آینه دیدم به بتمن حمله کردم و خیلی محکم تر از او به او ضربه زدم."

داستان از چه قرار است ؟

ماریون کاتیلارد و جوزف گوردون لویت

این دو بازیگر در فیلم هستند و نقش  میراندا تیل (یکی از کارکنان شرکت وین) و جان بلیک (پلیس) را ایفا می کنند، ولی واقعا آنها کی هستند ؟ احتمالا یکی از آنها دوست و دیگری دشمن بتمن است ولی کدام یک ؟

بتمن پرواز خواهد کرد !

بتمن در این فیلم یک وسیله نقلیه جدید داردکه به نظر پرواز هم می کند. البته هنوز تایید نشده است که این وسیله همان "بت وینگ" معروف کمیک است یا نه ولی این وسیله بیشتر شبیه به هلیکوپتر است تا جت.

اسکیر کرو بازخواهد گشت ؟

سیلیان مورفی (سرآغاز- بتمن می آغازد) در لیست بازیگرهای شوالیه تاریکی برمی خیزد است. در این فیلم درهای تیمارستان آرکام باز می شود. آیا اسکیر کرو با آن ماسک ترسناک خود از این تیمارستان فرار می کند  ؟

زن گربه ای

زن گربه ای هم در این فیلم هست و آن هاتاوی نقش او را ایفا می کند ولی نقش او در داستان فیلم هنوز معلوم نیست. آیا او آتش بیار معرکه بین بتمن و بین است ؟

بت موبیل

ماشین بزرگ بتمن را به خاطر دارید ؟ در تصاویری که از فیلم منتشر شده است، تعداد زیادی از آنها (البته نه به رنگ مشکی) دیده می شود که بین از آن ها برای آشوب بزرگ خود استفاده می کند. به نظر، او این بت موبیل ها را از لوسیوس فاکس دزدیده است.

راس الغول

جان پنس (بازیگری که در شبکه اجتماعی صورتش با صورت آرمی همر به صورت دیجیتالی تعویض شد) قرار است نقش جوانی های راس الغول را بازی کند. هرچند لیام نیسون هم در فیلم بازی می کند ولی انتظار زنده شدن او را نداشته باشید چون قرار است گذشته او و رابطه وی با بین (حتی به نظر می رسد بین زمانی عضو لیگ سایه ها بوده است) نشان داده شود. به احتمال زیاد تالیا الغول دختر او هم در این فیلم هست. او در کمیک های بتمن معشوقه بروس وین است و به نظرمی رسد رابطه عاطفی هم بین او و بین وجود داشته باشد.

 

سمفونی هرج و مرج

هانس زیمر آهنگ ساز مشهور فیلم هایی مثل شیرشاه و سرآغاز قطعا یکی از بزرگترین آهنگسازهای تاریخ هالیوود است. او آماده شده است تا همانند کریستوفر نولان پایان حماسی برای بتمن خلق کند. او قصد دارد موسیقی برای این فیلم بسازد که تا به حال هیچ کس نظیرش را ندیده و ایده های بسیار تازه ای برای آن دارد.

او در مورد موسیقی شوالیه تاریکی برمی خیزد می گوید:" قبل از ساخت قطعات شرلوک هلمز به کریس گفتم که اشکالی ندارد اگر یک سمفونی بزرگ را مجبور به ساخت یک سری قطعات افسارگسیخته کنم ؟ صرفا برای امتحان کردن یک ایده." زیمر تصمیم گرفته بود که این ایده را با خرج خودش اجرا کند و اگر بد شد آن را کنار بگذارد. نتیجه یک کار بسیار قوی شد که نولان در جواب او می گوید:" واقعا با همین قطعات نصف فیلم را ساختی."

زیمر با اعتماد به نفس خیلی زیادی قطعات این فیلم را می سازد و می گوید:" شما همیشه می خواهید موسیقی بسازید که هیچ کس تا به حال نظیرش را نشنیده باشد ولی این بار فکر میکنم که ما واقعا چنین کاری را انجام داده ایم." او در مورد تمام کردن این سری می گوید:" ما با دو فیلم قبلی قطعات زیبایی ساختیم ولی این بخش آخر بزرگترین کار ما خواهد بود که می خواهیم یک موسیقی وصف ناپذیر آماده کنیم."

 

آینده شوالیه تاریکی

هرچند اعلام شده بود شوالیه تاریکی برمی خیزد آخرین فیلم از این سه گانه است ولی شرکت برادران وارنر قرار است به تهیه کنندگی کریستوفر نولان و همسر او دوباره بتمن را بازسازی کنند و یک فیلم کاملا جدید (البته بدون بازیگرهای سه گانه اول) بسازند. وارنر قرار است برای سال 2013 فیلم لیگ عدالت را که تشکیل شده از شخصیت بتمن و سوپرمن روی پرده ببرد و آن ها منتظر تمام شدن ساخت سوپرمن: مرد فولادی هستند تا شخصیت این فیلم را وارد لیگ عدالت کنند و به احتمال زیاد شخصیت جدید بتمن را هم وارد آن فیلم کنند. شخصیت بتمن در خیزش مجدد بتمن باز می گردد. در حال حاضر نولان به همراه دیوید اس گویر و باب کین (نویسنده کاراکترها) در حال نگارش داستان جدیدی از بتمن هستند که در سال 2015 قصد آماده سازی آن را دارند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر