این اثر یک استاد است؛ یادداشت گیرمو دل تورو بر ایرلندی مارتین اسکورسیزی

گیرمو دل تورو ایرلندی



دل تورو کارگردان مطرح مکزیکی و برنده اسکار یادداشت کوتاهی در مورد تازه‌ترین فیلم مارتین اسکورسیزی نوشته است که در زیر می‌خوانیمش:



این روزها در فیلمسازی نیاز به دانش و فراست شدیداً حس‌ می‌شود چون می‌توان با فیلم زیاد ساختن، انرژی و هیجان کسب کرد، اما دانش چیزی است که سخت‌تر می‌توان به آن دست یافت. و فیلمسازی نادر هست که با مهارت، تجربه و ارتباطش با روح زمانه، بتواند این دانش را به تصویر بکشد.



با نگاه به گذشته می‌توان چنین دانشی را در آثار رنوار، برسون، برگمن، الیویرا یا کوروساوای فقید دید، اما با رسیدن به سینمای فعلی آمریکایی این لیست کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود چون فرهنگ جوان‌محور آن، دارد دانش را به خاطر هیجان کنار می‌گذارد. اما به باور او، اسکورسیزی هر دو کیفیت را دارد.



اسکورسیزی مدت‌هاست که نمایش‌دهنده اصلی خشونت و طمع در آمریکا بوده چون مشخصاً درک می‌کند که یکی از آن‌ها نمی‌تواند بدون دیگری وجود داشته باشد و هر دوی آن‌ها بنیان یک سبک زندگی و احتمالاً خود کشور هستند. به طور مثال در سکانسی جیمی هافا از فرانک می‌پرسد «می‌خواهی بخشی از تاریخ باشی» و او می‌گوید «بله» اما هیچ یک از آن دو نمی‌توانند تصور کنند که چطور این تبدیل به واقعیت می‌شود.



این فیلم زاهدانه است. خالص‌سازی چند دهه؛ نتیجه اکتشاف او در موضوعات زمینی و موضوعات عرفانی. ساختار فیلم او حالا به طور خارق‌العاده‌ای در عین عریان بودن، دقیق است.

دوربین او با حرکات موشکافانه پیش می‌رود، موسیقی متن مختصر و دقیق است. این اثر یک استاد است که دوباره به تم‌های موضوعی خود بازگشته، نه که بخواهد تکرار یا ایده‌آل‌سازی کند، بلکه می‌خواهد آن‌ها را کامل کند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر