گزارش کامل نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره فیلم فجر - مسعودشاهي: جشنواره بيست و نهم کامل‌تر از دوره گذشته برگزار مي‌شود

 

آکادمی هنر - دبير جشنواره بيست و نهم فيلم فجر گفت:‌ اميد است جشنواره بيست و نهم نيز بتواند با همکاري اهالي رسانه و هنرمندان، کامل‌تر از سال گذشته برگزار شود.

به گزارش آکادمی هنر نشست رسانه‌اي اين جشنواره صبح امروز با حضور مهدي مسعودشاهي دبير جشنواره بيست و نهم فيلم فجر و جعفر گودرزي مدير روابط عمومي جشنواره در سالن اجتماعات بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

اين مراسم که با حضور پرشور و کم‌سابقه خبرنگاران، عکاسان و تصويربرداران رسانه‌هاي گروهي همراه بود،  با قرائت کلام‌الله مجيد آغاز شد و سپس «جعفر گودرزي» مدير روابط عمومي جشنواره به همکاران رسانه‌اي حاضر در نشست خيرمقدم گفت.

 

مهدي مسعودشاهي در ابتداي اين مراسم، ضمن تشکر از همراهي اهالي رسانه در اطلاع رساني جشنواره، گفت: اميدوارم امسال و در بيست و نهمين دوره بتوانيم در کنار هم جشنواره‌اي در شان جمهوري اسلامي ايران برگزار کنيم.

سپس با حضور وي، هاشم ميرزاخاني قائم مقام جشنواره بيست و نهم، جعفر گودرزي مدير روابط عمومي جشنواره و يکي از خبرنگاران سينمايي، از پوستر بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر رونمايي شد.

*جشنواره بيست و نهم کامل‌تر از دوره گذشته برگزار مي‌شود

مسعودشاهي در ادامه نشست به ارائه توضيحاتي پيرامون جشنواره بيست و نهم پرداخت و گفت: همه شاهد اجزا و ابعاد مختلف جشنواره بيست‌ وهشتم بوده‌ايد و اميد است جشنواره بيست و نهم نيز بتواند با همکاري اهالي رسانه و هنرمندان، کامل‌تر از سال گذشته برگزار شود.

وي افزود: جشنواره امسال، با حضور پيشکسوتان و سه نسل هنرمندان انقلاب اسلامي برگزار خواهد شد. رسانه‌ها اطلاعات خوبي در اين باره منتشر کرده‌اند. البته بعد از طي مراحل انتخاب آثار، آمار دقيقي از آثار شرکت‌کننده ارائه خواهيم کرد.

 

* آثار ويدئويي از سال آينده جشنواره مستقل خواهند داشت

دبير بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در ادامه صحبت‌هاي خود، به بخش‌هاي مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: اين دوره از جشنواره در دو بخش سينماي ايران و بين‌الملل برگزار خواهد شد. با توجه به استقبالي که هنرمندان آثار ويدئويي از جشنواره دارند، احتمالا از سال آينده اين بخش، جشنواره مستقلي خواهد داشت.

وي افزود: امسال و در دوره بيست و نهم سه بخش فيلم‌هاي مستند، کوتاه و انيميشن را در جشنواره نخواهيم داشت چراکه اين سه بخش، هر کدام مستحق حمايت بيشتر و جشنواره‌اي مستقل هستند. همان طور که در جشنواره فيلم کوتاه و فيلم مستند هم ديديم که ظرفيت‌هاي خوبي در اين بخش داريم.

مسعودشاهي سپس به بخش تجلي اراده ملي نيز اشاره کرد و گفت: در اين بخش سازمان‌هاي مختلف‌با توجه به اهداف و برنامه‌هاي خود از آثار هنري به ويژه آثار سينمايي که به ترويج و ابلاغ اهداف‌شان کمک کند، حمايت مي‌کنند تا هنرمندان را با اهداي جوايز ترغيب کنند.

*بيش از 80 کشور در جشنواره بيست و نهم حضور دارند

دبير جشنواره فيلم فجر با بيان اين که امسال بيش از 80 کشور در بزرگترين رويداد سينمايي ايران حضور دارند، اظهار کرد: بيش از يک هزار فيلم از بيش از 80 کشور به دبيرخانه جشنواره رسيده است. هيئت انتخاب اين بخش حدود دو ماه است که فعال بوده است و در نهايت از اين ميان، 35 فيلم براي شرکت در جشنواره و 25 فيلم براي بخش جنبي انتخاب خواهد شد.

وي افزود: همچنين قرار است آثاري از بزرگان سينما جهان در بخش ويژه بين‌الملل به نمايش درآيد.

*پيش فروش بليت جشنواره از ابتداي بهمن

«مهدي مسعودشاهي» با اشاره به عملکرد موفق جشنواره در فروش اينترنتي بليت‌هاي سال گذشته، ابراز کرد:‌ مخاطبان سينماي کشور مستحق اين احترام هستند و سال گذشته فروش اينترنتي به بهترين شکل برگزار شد. امسال نيز از ابتداي بهمن ماه فروش اينترنتي را آغاز خواهيم کرد.

مهدی مسعودشاهی 

وي در ادامه با تاکيد بر اين که جشنواره در محضر اساتيد سينماي ايران برگزار خواهد شد، تصريح کرد: در همين نشست همه اهالي سينما و دست‌اندرکاران را به شرکت و همکاري در برگزاري اين رويداد ملي فرهنگي و هنري دعوت مي‌کنم و دستم را به سوي‌شان دراز مي‌کنم تا دست همديگر را بفشاريم و جشنواره خوبي را شاهد باشيم. مسعودشاهي اظهار اميدواري کرد امسال شاهد برگزاري جشنواره پربرکتي باشيم.

به گزارش آکادمی هنر، مهدي ‌مسعود‌شاهي دبير بيست‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در بخش دوم نشست خبري خود به سوالات متعدد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در  سالن پاسخ داد.

*امسال با تعامل جمعي قدم‌هاي بزرگي برداشته شده است

براساس اين گزارش، در ابتداي اين بخش مسعود‌شاهي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان در خصوص لزوم مردمي‌تر شدن جشنواره در همه سطوح به عنوان يک جشن ملي گفت: امسال خوشبختانه يک همکاري و مشارکتي بين نهاد‌هاي برگزار کننده جشنواره اتفاق افتاد و آن مشارکت شهرداري تهران در تعامل با برگزارکنندگان جشنواره يعني موسسه امور جشنواره‌هاي فيلم، معاونت سينمايي و بنياد سينمايي فارابي  قدم بزرگي برداشته شده است.

وي افزود: امسال قطعا نسبت به سال گذشته موفقيت‌هاي بيشتري نسبت به توسعه فيلم‌ها و کيفيت نمايش خواهيم داشت، سال گذشته نيز اين موضوع وجود داشت اما امسال گسترده‌تر خواهد بود. جشنواره فيلم فجر يک مراسم ملي است و انتظار داريم همه نهاد‌هايي که در توان‌شان کمک به جشنواره است، از اين توان بهره بگيرند و به عنوان پيشگيري در بحث آفت‌هاي اجتماعي به گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي خصوصا جشنواره دامن بزنيم.

* نقش موسسه امور جشنواره‌ها در برپايي جشنواره سال آينده کامل خواهد شد

به گزارش آکادمی هنر، در ادامه اين جلسه خبرنگار فارس از مسعودشاهي در خصوص زمان آغاز مستقل فعاليت‌هاي موسسه و همچنين نحوه تامين بودجه جشنواره بيست‌ونهم سوال کرد که دبير جشنواره در پاسخ اظهار داشت: موسسه امور جشنواره‌هاي فيلم يکي از چند حلقه متصل به هم در زمينه با توليد و توسعه صنعت سينما است و خوشبختانه با نگاه گسترده آقاي شمقدري و توجه به فضاهاي جديد ايشان موافقت خود را با تشکيل موسسه اعلام کردند و فعاليت‌هاي موسسه در سه محور کلي نظارت،حمايت و هدايت قرار دارد که در بحث حمايت، عمده فعاليت موسسه در بعد برگزاري جشنواره‌هاي سينمايي خواهد بود و به همين دليل مؤسسه در کليه جشنواره‌ها دخالت خواهد داشت و نظر و مشاوره مي‌دهد.

وي تصريح کرد: البته تاسيس چنين موسسه‌اي نياز به طي مراحل قانوني دارد که بخش عمده‌اي از آن انجام شده است و با توجه به اين که در سال‌هاي گذشته نياز به وجود يک متولي در ارتباط با برگزاري جشنواره‌ها بوده است و اين زحمت بر عهده بنياد سينمايي فارابي بوده، اگر اين دو وظيفه يعني حمايت در توليد و حمايت در برگزاري جشنواره‌ها از هم تفکيک شوند کارها بهتر پيش خواهد رفت که البته امسال يک قدم در تاسيس موسسه به جلو رفته‌ايم و تا سال آينده کامل‌تر خواهد شد.

مسعود‌شاهي در پاسخ به سوال دوم فارس مبني بر نحوه تامين بودجه جشنواره نيز گفت: طبيعتا براي برگزاري هر جشنواره‌‌اي بودجه‌اي خاص تعيين مي‌شود که در سال‌هاي گذشته اين بودجه در اختيار فارابي قرار مي‌گرفت و امسال نيز به همين ترتيب است اما از سال آينده و با توجه به طي مراحل ثبت موسسه، اين موضوع نيز مستقل خواهد شد.

*بي‌نظمي‌ها ناشي از سيستم گردش توليد در سينماي ما است

براساس اين گزارش، در ادامه اين نشست خبرنگاري از مسعود‌شاهي در خصوص دليل بي‌نظمي در نحوه ارائه ‌فيلم‌هاي جشنواره طي سي‌ سال گذشته سوال کرد که وي در پاسخ اظهار داشت: به هرترتيب اين ناشي از سيستمي است که در زمينه گردش توليد سينما مي‌بينيم و همين پروسه باعث مي‌شود تا بسياري از فيلم‌ها حتي تا آخرين لحظات هم تلاش کنند مراحل فني خود را کامل کنند که البته اگر آن سه حلقه تکميل شوند، قطعا در زمينه نحوه آماده‌سازي فيلم‌ها نيز بسياري از بي‌نظمي‌ها برطرف خواهد شد.

دبير جشنواره فيلم فجر خاطرنشان کرد: البته ما هم خوشحال مي‌شويم تا جشنواره‌ آثار واصله را زودتر دريافت کند، اما داستان نرسيدن فيلم‌ها دلايل مختلفي دارد که برخي هنوز در حال فيلمبرداري هستند و در عين حال فرم نيز پر کرده‌اند که وظيفه ما اعلام نام آثار متقاضي است که اين کار نيز صورت گرفت اما ما تلاش مي‌کنيم امسال براساس آثار رسيده که آماده هستند جدول را ببنديم.

وي همچنين در خصوص تبديل برخي از فيلم‌هاي ويدئويي به نسخه 35 ميليمتري گفت: بسياري از آثار شرکت کننده در بخش ويدئو مترصد تبديل به سينمايي هستند که روال مشخص خود را دارد و اين تغيير تحولات در اين چند روز اخير هم ديده شده است اما آنچه مسلم اين است که ما امسال آثاري را در جدول خواهيم گذاشت که تکميل شده باشند.

*هرکسي فرم پر مي‌کند حتما مايل است در جشنواره شرکت کند

به گزارش آکادمی هنر، در ادامه اين نشست خبرنگاران روزنامه‌هاي شرق و تهران امروز از مسعود‌شاهي در خصوص شائبه‌هايي در زمينه ترس فيلمسازان از عدم اکران فيلم‌هاي‌شان به دليل عدم اکران فيلم‌ها و همچنين دليل مشارکت زياد سيما فيلم در بخش ويدئويي سوال کردند که دبير جشنواره در پاسخ اظهار داشت: اين که برخي از فيلمسازان رغبت ندارند در جشنواره شرکت کنند، من شک دارم چرا که هرکسي فرم پر مي‌کند حتما مايل است در جشنواره شرکت کند و فيلم خود را به نمايش بگذارد.

وي همچنين در خصوص مشارکت زياد سيما‌فيلم نيز بيان داشت: سيما فيلم نيز يک مرکز و با هدف در عرصه توليد آثار ويدئويي است که هر ساله آثار زيادي را در جشنواره شرکت مي‌دهد و امسال نيز به همين ترتيب بوده‌ است.

*امسال هم محدوديت تعداد نمايش فيلم‌ها را داريم

براساس اين گزارش، در ادامه جلسه مسعود‌شاهي در پاسخ به خبرنگار ايلنا در خصوص ميزان تعداد نمايش فيلم‌ها در جشنواره امسال گفت: محدود شدن تعداد نمايش فيلم‌ها موضوعي است که براي اولين بار سال گذشته توسط بنده و تهيه‌کنندگان توافق شد که تعداد نمايش آثار در جشنواره 25 بار باشد و حق و حقوق بيش از اين تعداد را از محل فروش به صاحبان فيلم‌ها پرداخت کنيم که امسال نيز اين پيشنهاد رسيده است و احتياج به برنامه‌ريزي دقيقي در اين زمينه داريم.

وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگر ايلنا مبني  بر معرفي اعضاي هيئت انتخاب و داوران جشنواره پيش از مراسم افتتاحيه گفت: طبيعي الست که خيلي از شرايط ما با کشورهاي ديگر فرق مي‌کند و ما بايد شرايط فرهنگي خودمان را مد نظر بگيريم، اما در اين زمينه دوستاني که در هيات انتخاب و داوري در حال کمک به ما هستند خودشان تقاضا دارند که نام‌شان اعلام نشود و من هم بايد به اين خواسته احترام بگذارم.

مهدي مسعودشاهي دبير بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در پاسخ به سوال خبرنگاران حاضر در نشست خبري، درباره حذف سه بخش فيلم کوتاه، مستند و انيميشن توضيح بيشتري داد و گفت:‌ بيشترين ظرفيت جشنواره براي سينماي اکران هزينه مي‌شود و جايگاه اين سه بخش به موقعيت اصلي‌شان نرسيده است و تا زماني که اين اتفاق نيفتاد ما بخش‌هاي مستند،‌ کوتاه و انيميشن را به جشنواره بازنمي‌گردانيم.

 

به گزارش آکادمی هنر، مهدي مسعودشاهي دبير بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجردر ادامه نشست رسانه‌اي جشنواره بيست و نهم فيلم فجر درباره شيوه اطلاع‌رساني آثار سينمايي، خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: چرا سينماگران هميشه بايد منتظر شنيدن يک خبر منفي درباره اثر خود باشند؟‌ چرا معروف‌شان نمي‌کنيد؟ همين شکل اطلاع‌رساني است که سبب مي‌شود مردم که تماشاچي سينما هستند براي ديدن اين آثار به سينما نيايند.

وي افزود:‌ وقتي هيچ رسانه‌اي به سراغ هنرمندي که سال‌ها است فعاليت نکرده و در گوشه خانه نشسته است، نمي‌رود و از او خبري نمي‌گيرد، طبيعي است که مردم ما هم در بي‌خبري به سر مي‌برند و ازآثار هنري استقبال نمي‌کنند.

 

*دستاورد بازار فيلم را بايد در اکران آثار خارجي ديد

خبرنگار روزنامه جام‌جم در بخش ديگري از نشست رسانه‌اي جشنواره فيلم فجر درباره عملکرد و دستاورد بازار فيلم از مسعودشاهي سوال کرد و او در پاسخ گفت: بازار محلي براي خريد و فروش است و اين مساله در همه دنيا به همين صورت است. اگر شرکت‌کنندگان در بازار آماري از خريد و فروش خود منعکس نمي‌کنند، به دليل نوع کارشان است و نبايد هم توقع داشت که بيايند و آمار خود را ارائه کنند.

 

*هنوز براي داوري با کسي رايزني نکرده‌ايم

دبير جشنواره همچنين در پاسخ به پرسش‌هاي گوناگون خبرنگاران درباره داوري، اعلام کرد که هنوز با هيچ فردي براي داوري جشنواره، رايزني نشده است.

 

*به صلاح نيست که در کار دعوت فيلم‌سازان از مهمانان‌شان دخالت کنيم

سوال خبرنگار روزنامه عصر ايرانيان درباره حضور افرادي غيرمرتبط با جشنواره، در سالن رسانه‌ها بود. مسعودشاهي با اشاره به سهميه هر فيلم‌ساز براي دعوت از مهمانان خاص، اظهار کرد:‌ ما نمي‌توانيم و نه صلاح است که در کار دعوت فيلم‌سازان دخالت کنيم. هر فيلمسازي براي دعوت از مهمانان خود سهميه‌اي دارد و همين مساله هم مي‌تواند تمريني براي رسيدن به فضاي ايده‌آل نمايش فيلم باشد.

 

*شايد نسبت حضور هنرمندان و اهالي رسانه در برج ميلاد تغيير کند

دبير جشنواره بيست و نهم فيلم فجر در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار برنامه تلويزيوني هفت درباره افزايش ظرفيت حضور هنرمندان در برج ميلاد، اظهار داشت: سال گذشته نيز هنرمندان سينما در برج ميلاد حضور داشتند و امسال قرار است اين حضور بر اساس تخصص‌هاي سينمايي پررنگ‌تر شود که هنوز در مورد چگونگي آن تصميم‌گيري نشده اما شايد نسبت حضور هنرمندان و اهالي رسانه در جشنواره امسال دستخوش تغيير شود.

مسعودشاهي همچنين درباره علت اين که چرا سال گذشته هر فيلمي درخواست حضور در جشنواره داشت، توانست در بخش‌هاي مختلف به نمايش درآيد و لزوم وجود بخش خارج از مسابقه در جشنواره چيست، به‌اظهارنظر پرداخت و تاکيد کرد که بخش خارج از مسابقه در آئين نامه جشنواره تعريف دارد و درباره اين که فيلم‌ها در جشنواره انتخاب نمي‌شوند نيز بايد بگويم بر خلاف اين ديدگاه، انتخاب صورت مي‌گيرد و فيلم‌هاي هر دوره جشنواره محصول ارزيابي هيئت انتخاب بوده است.

 

*شروع به کار آژانس عکس موسسه امور جشنواره‌ها از جشنواره بيست  و نهم

مسعودشاهي در ادامه نشست خبري جشنواره ادامه داد: از ويژگي‌هاي رسانه‌اي جشنواره امسال تاسيس يک آژانس عکس است که قرار است از مقطع جشنواره بيست و نهم فعال شود.

يک آژانس عکس جشنواره فعال خواهد شد که عکاسان جشنواره و عکاسان رسانه‌ها در آن تعامل داشته باشند. هر عکاسي که تمايل دارد عکس خود را در اين سايت منتشر کند، بايد فرم درنظر گرفته شده را پر کنند.

 

*دوست‌داريم بزرگداشت‌ها تا افتتاحيه رسانه‌اي نشود تا اين بخش جذاب‌تر شود

وي در پايان با اشاره به برگزاري بزرگداشت هنرمندان در مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره، اظهار کرد: بهتر است خبر بزرگداشت‌ها در  مراسم منعکس شود تا جذابيت بيشتري هم براي شرکت‌کنندگان و هم براي هنرمندان داشته باشد.

مسعودشاهي در ادامه تنها به برگزاري بزرگداشت مهدي فقيه و بيژن محتشم در جشنواره فيلم فجر اشاره کرد.

در پايان نشست خبري دبير جشنواره که بيش از دو ساعت به طول انجاميد، خبرنگاران تلويزيوني و عده‌اي از خبرنگاران روزنامه‌ها و مجلات با دبير جشنواره، مدير روابط عمومي جشنواره و هاشم ميرزاخاني قائم‌مقام دبير جشنواره بيست‌ونهم فيلم فجر به گفت‌وگو پرداختند.

نشست رسانه‌اي بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر صبح امروز با حضور پرشور اهالي رسانه در سالن اجتماعات بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: علیرضا ملک‎نیا