گزارش اختصاصی و زنده آکادمی هنر از مراسم گلدن گلوب 2011 +عکس های فرش قرمز + عکس های برندگان

 

قصد کردیم گزارش ویژه‎ای را به دومین رویداد مهم آمریکا یعنی مراسم شصات و هشتمین دوره جوایز گوی بلورین Golden Globe Awards 2011  که در سراسر جهان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ اختصاص دهیم. در کنار جوایز سینمایی برای فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌ها نیز اهمیت خاصی در کنار Emmy Awards دارد. نیت نیست در مورد تاریخچه و حواشی این جایزه توضیح داده شود، زیرا هر ساله روزنامه‎ها و سایت‎های مختلفی یکی دو روز قبل یا بعد مراسم این کار را انجام داده‎اند و می‎دهند. در این یادداشت قصد گزارش مراسم و تحلیل جوایز را دارم. زیرا در حال حاضر که این یادداشت را می‎نویسم –ساعت 4:30 بامداد- در حال تماشای مراسم به طور زنده هستم. در اضافه باید اشاره کنم به دلیل ندیدن یا کامل ندیدن سریال‎ها بنده را از تحلیل آن‎ها معاف کنید و تنها به بخش سینمایی خواهم پرداخت. در مورد مراسم اسکار هم می‎توانید منتظر چنین گزارشی باشید.

 

 golden globe

طبق رسم پس از سخنان مجری که مانند سال گذشته اجرای مراسم را ریکی جرویس بر عهده دارد. خیلی سریع به سراغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد می‎روند. اسکارلت یوهانسون اولین اهدا کننده جایزه خواهد بود و 5 نامزد را قرائت کرده است. از این پس با اهدای هر جایزه، اهداکننده در جلوی عنوان و تحلیل را در زیر اسم فرد برنده خواهم نوشت.

 

 

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: (اهدا کننده جایزه: اسکارلت یوهانسون)

 

کریستین بیل (مبارز)

 

جمعه شب بیل جایزه انجمن منتقدان را به خانه برد و امشب هم توانست برای اولین بار این جایزه مهم را برنده شود. بیل در نقشش به خوبی ظاهر شد و توانست آکادمی گلدن گلوب را راضی کند تا جایزه را به یک بازیگر اکشن بدهند که کمتر اتفاق می‎افتد. در این جایزه باید یادی از جرمی رنر بازیگر فیلم The Town کرد که ایفای نقش تحسین برانگیزی در این فیلم داشت.

 

 

 

 

- بهترین مینی سریال:(اهدا کننده جایزه: جولین مور و کوین اسپیسی)

 

کارلوس (الیور آسایاس)

 

کارلوس را به صورت فیلم سینمایی ورژن 165 دقیقه‎ای آن تماشا کردم. بسیار از تماشای آن لذت بردم و حیف که جایش در بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان خالی است. چندی پیش مجله «فیلم کامنت» آن را به عنوان بهترین فیلم سینمایی سال 2010 جهان انتخاب کرد. نقش‎آفرینی ادگار رامیرس هم در این فیلم بسیار درخور توجه بود، که آسایاس کارگردان فیلم هم‌اکنون از او یاد کرد.

 

 

 

 

 

بهترین ترانه:(اهدا کننده جایزه: جنیفر لوپز و الک بالدوین)

 

You Haven't Seen The Last of Me (بارلسک)

 

ترانه زیبای دایان وارن برای بارلسک –یک فیلم موزیکال- در بین دیگر ترانه‎ها برگزیده شد که می‎توان گفت انتخاب خوبی بود.

 

 

 

 

 

بهترین موسیقی متن:(اهدا کننده جایزه: جنیفر لوپز و الک بالدوین)

 

شبکه اجتماعی (ترنت رزنور و آتیکوس راس)

 

شاید بتوانم بگویم که فیلم‎های دیگری بودند که موسیقی متن‎های خوبی داشتند اما به دلیل اینکه برخی از موزیک‎های خود را اورجینال استفاده نکرده بودند از نامزدها کنار گذاشته شدند و در بین نامزدها 127 ساعت هم درکنار این فیلم موسیقی متن تحسین برانگیزی داشت.

 

 

 

 

بهترین انیمیشن: (اهدا کننده جایزه: هیلی استینفلد)

 

داستان اسباب بازی 3 (لی آنکریک)

 

انیمیشنی که به راحتی می‎تواند با بهترین فیلم‎های سال رقابت کند. داستان اسباب بازی 3 توانست رکورد فروش یک انیمیشن را بزند و به زعم بنده بهترین انیمیشن تاریخ سینما می‎باشد.

 

 

 

 

بهترین بازیگر زن (کمدی/درام) (اهدا کننده جایزه: رابرت داونی جونیور)

 

آنت بنینگ (بچه‎ها همیشه راست می‎گویند)

 

بنینگ یکی از اعضای هیئت مدیره آکادمی اسکار است و در این فیلم بازی خوب و روانی را ارئه داد. به لیست نامزدها که نگاهی بیاندازیم او برازنده‎ترین شخص برای این جایزه بود.

 

 

 

 

-          لحظه حساس دیگر در این جوایز بهترین بازیگر مرد مینی سریال بود که جایزه را تیلدا سوئینیتون به آل‎پاچینو برای تو جک را نمیشناسی اهدا کرد و تمام نفرات سالن به احترام او تمام قد ایستادند.

 

 

 

 

بهترین فیلمنامه: (اهدا کننده: تینا فی و استیو کارل)

 

شبکه اجتماعی (آرون سورکین)

 

زوج موفق فیلم وقت شام جایزه بهترین فیلمنامه را به یکی از فیلمنامه‎های موفق سال اهدا کردند. بی‎شک فیلمنامه شبکه اجتماعی یک درام به تمام معناست اما در بین همین نامزدها آغاز فیلمنامه بهتری داشت.

 

 

 

 

بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان: (اهدا کننده جایزه: کیرا نایتلی و رابرت پتینسون)

 

من عاشقم (لوکا گودانینو/ایتالیا)

 

متأسفانه فیلم را نتوانسته‎ام ببینم و اظهار نظر کردن درموردش خطاست اما در این بخش همانطور که اشاره کردم بهتر بود کارلوس را کاندید می‎کردند. قطعا جای عمو بونمی که میتونه زندگی گذشتهاش را به یاد بیاره، از خدایان و انسانها و دختری با خالکوبی اژدها بسیار خالی بود که هر کدام می‎توانست شانس اصلی جایزه باشد.

 

 

 

 

بهترین بازیگر مکمل زن: (اهدا کننده: جرمی آیرونز)

 

ملیسا لئو (مبارز)

 

کستینگ مبارز به عنوان بهترین از سوی آکادمی بازیگران آمریکا انتخاب شد و پس از بیل لئو هم به دلیل بازی خوبش دومین جایزه را از این فیلم به خانه برد.

 

 

 

 

جایزه سسیل ب دومیل /جایزه یک عمر دستاورد سینمایی (اهدا کننده جایزه: مت دیمون)

 

رابرت دنیرو

 

نوشتن در مورد یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما در یک گزارش و دو گزارش جای نمی‌گیرد چه برسد به اینکه بخواهم در موردش کوتاه بنویسم. برخی افراد هستند که اهدای جایزه‌ای به آن‌ها سبب شهرت این جایزه می‌شود.

 

 

 

 

بهترین کارگردانی: (اهدا کننده جایزه: مگان فاکس)

 

دیوید فینچر (شبکه اجتماعی)

 

در مورد این بخش چون به احتمال زیاد فیلم The Social Network جایزه بهترین فیلم را هم خواهد برد یک جا در انتها توضیح خواهم داد.

 

 

 

 

-          چند سالی بود که بهترین سریال Mad Men انتخاب می‎شد، اما بالاخره با تمام شدن آن سریال Glee توانست جایزه را به خود اختصاص دهد.

 

 

 

 

 

بهترین بازیگر مرد(کمدی/درام) (اهدا کننده جایزه: هالی بری)

 

پول جیاماتی (نسخه بارنی)

 

نسخه بارنی یکی از معدود فیلم‎هایی بوده که در سال 2011 اکران شده و کاندیدا در یک رشته دارد. فیلم چند روز گذشته اکران شد و هنوز موفق به تماشای آن نشده‎ام. لازم به اشاره است که فیلم چند اکران در نقاط مختلف جهان به صورت پراکنده خصوصا در جشنواره‌ها داشته که همین سبب لحاظ شدن آن در این سال از رقابت شده است.

 

 

 

 

بهترین بازیگر زن (درام) (اهدا کننده جایزه: جف بریجز)

 

ناتالی پورتمن (قوی سیاه)

 

بازی چندوجهی ناتالی پورتمن در نقش قوی سفید، قوی سیاه و نینا در فیلم قوی سیاه یکی از فراموش ناشندنی‎ترین نقش آفرینی‎های سینما است و بی‎شک شایسته‎ترین شخص برای این جایزه خود او بوده است.

 

 

 

 

بهترین فیلم (موزیکال/کمدی) (اهدا کننده جایزه: تام هنکس)

 

بچه‎ها همیشه راست می‎گویند (لیزا کلودنکو)

 

یکی از بهترین‎ فیلم‎های کمدی، فیلم فوق بود. معیار بیشتر خنداندن تماشاگر نیست وگرنه باید فیلم‎های دیگر انتخاب می‎شدند. فیلم فوق یکی از بهترین‎های سال بود که با مایه‎های کمدی یک فیلم خانوادگی با مضمونی درخور ارائه کرد.

 

 

 

 

بهترین بازیگر مرد (درام) (اهدا کننده جایزه: ساندرا بولاک)

 

کالین فرث (سخنرانی پادشاه)

 

کالین فرث بارها نقش‎ آفرینی‎های متفاوتی داشته است که بالاخره توانست این جایزه را تصاحب کند. این امر در صورتی حاصل شد که True Grit ساخته برادران کوئن در لیست کاندیدها –به دلیل اکران پس از تاریخ اعلام نامزدها- نبود وگرنه امکان داشت جف بریجز رغیب سرسختی برای او باشد. در بین کاندیدها شایسته‎ترین شخص برای این جایزه شخص انتخاب شده است.

 

 

 

 

بهترین فیلم (درام): (اهدا کننده جایزه: مایکل داگلاس)

 

شبکه اجتماعی (دیوید فینچر)

 

 

 

چنین رویدادهایی از قبل برندگانش مشخص است. در مورد شبکه اجتماعی پیش‎تر رخصت خواستم تا در اینجا توضیح دهم. منتقدان آمریکایی بیشتر از اینکه یک فیلم را به مثابه یک اثر هنری داوری کنند اغلب به صورت تأثیر اجتماعی فیلم داوری می‎شود. بارها اشاره کرده‎ام که برخلاف برخی تصورات اسکار یا چنین جوایزی نه به بهترین فیلم جایزه می‎دهد نه اصلا سیاسی است، این جوایز آکادمی آمریکایی تنها به جامعه نگاه می‎کند. اینکه دغدغه مردم چیست؟ اینکه جامعه در حال حاضر با کدام فیلم می‎تواند ارتباط برقرار کند یا اینکه کدام فیلم شور و هیجان خاصی را ایجاد کرده است. از همان زمانی که متوجه شدم فینجر فیلم در مورد شبکه اجتماعی Facebook خواهد ساخت نوید این روز را داده بودم که او قطعا جوایز اصلی گلدن گلوب یا اسکار را به خانه می‎برد. شبکه اجتماعی فیس بوک ظرف چند سال اخیر موج خاصی را نه تنها در آمریکا بلکه در جهان ایجاد کرده است. چهره سال شدن مارک زوکربرگ سازنده این سایت از سوی «نیویورک تایمز» هم مزید بر علت شد که دیگر شک به خود راه نداد و فینجر و فیلمش را فاتح اصلی جوایز دانست. جایزه‎ای که اگر قرار بود به بهترین سال داده شود قطع به یقین او شایسته این جایزه نبود. به راحتی می‎توان ده فیلم را بهتر از آن نام برد.

 

در آمریکا یک رسم شده است که کارگردانان خوب به خاطر بهترین کارهایشان جایزه نگیرند و دست آخر پس از سال‎ها جایزه را به خاطر یک کار خوب اما نه عالی خود به خانه ببرند. قطعا هفت، باشگاه مشتزنی و فیلم قبلی‎اش مورد عجیب بنجامین باتون بهتر از این کار بود. ولی همانطور که اسکورسیزی برای شاهکارهای خود اسکار نگرفت و برای جداماندهذ جایزه می‎گیرد پس سرنوشت دیگران هم همین است. دو کارگردان بزرگ دیگر یعنی دارن آرنوفسکی و کریستوفر نولان دو فیلم عالی را عرضه کردند ولی شاید سال‎های بعد آن‎ها هم مجبور شوند از دغدغه‎های خود دست برداشته و یک فیلم اجتماعی بسازند.

 

 

 

 

در همین رابطه مشاهده کنید:

 

گالری عکس های فرش قرمز شصت و هشتمین دوره مراسم گلدن گلوب

 

گالری عکس های برندگان 

 

لیست نامزدهای جوایز گلدن گلوب 2011

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر