اختصاصی

مطالب تحلیلی ادبیات

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (2 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
زمان و کتابت: بورخس و مفهوم معاصر بودن
  «معاصر چیست؟» پرسشی است درباره‌ی «زمان». در واقع مسئله‌ی زمان پیشاپیش جایی در موضوع پرسش نهفته است. در کلمه‌ی «عصر»، از طریق «دوره» و از خلال «زمانه». هر پرسشی در باب «معاصر»، پیش کشیدن مسئله‌ای است درباره‌ی چیستی و چگونگی کارکرد زمان. مسئله‌ای درباره‌ی حرکت، گذار، دگرگونی، کون و فساد، ویرانی و آفرینش، تاریخ و آینده و ... . چیزی در پیوند با کل هستی در این مسئله مستتر است. پاسخ به چنین مسئله‌ای
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (2 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
هایکو می‌توانست یک فیلم کوتاه باشد...
      چه اسفندها دود کردیمبرای تو ای روز اردیبهشتیکه گفتند این روزها می رسیاز همین راه... -    موجز بودن:هایکو در سه مصرع و 17هجا خود را میان سادگی و کودک وارگی مطرح کرد. رسالت هایکو به عنوان نوعی از شعر ژاپن، بیان جزییات در کوتاه‌ترین فرصت زمانی و با واژه هایی اندک است. تکرار جزئیات در هایکو مدنظر نیست؛ بلکه هایکو،دیدن است از نوعی دیگر، تنبه‌ای است در کوتاه‌ترین زمان،جرقه‌ای است برای داستان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
عیار نقد / سخنی کوتاه درباره شیوه‌ی ارزیابی و داوری آثار ادبی
  داوری یعنی نظر مثبت و منفی درباره‌ی پدیده‌ها. بهبود شیوه‌ی ارزیابی اهمیت فراوانی از جهت پیدایش شور انسانی دارد، لذا توجه بدان یک توجه مجرد نیست. نخستین شرط ضروری، داشتن قضاوت عینی است. اگر کسی بخواهد ذهنیات خود را بر قضاوت تحمیل کند، آن قضاوت فاقد جنبه‌ی علمی است. شرط دیگری که برای داوری ضروری است، بررسی همه جانبه موضوع و داشتن صلاحیت معرفتی است. هر انسانی حق اظهار نظر دارد، ولی اظهار نظر عادی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
امير ارسلان: ذره‌بيني بر فرهنگ عامه در عهد قجر
  امير ارسلان، داستاني است كه كمتر كسي را مي‌توان يافت كه نامي از آن نشنيده باشد. شهرت اين داستان عامه‌پسند موجب شده‌ است كه برخي گمان كنند كه قدمتي به درازاي قرن‌ها دارد و آن را در رديف رموز حمزه، فرامزنامه، بهمن‌نامه، سام‌نامه خواجو و ديگر حكاياتي كه در قهوه‌خانه‌ها نقل مي‌شده است، بپندارند.    ادامه مطلب: امير ارسلان: ذره‌بيني بر فرهنگ عامه در عهد قجر اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
تغییر روش؛ از اثر به متن داستان‎های برعکس
  داستان‎های برعکس نوشته لیلا صادقی از قصه‎هایی زبان محور تشکیل شده که در کنار عکس‎هایی از جاوید رمضانی و موسیقی داریوش تقی‎پور رنگ و بوی خاصی گرفته است. داستان در دو فصل کاملا متفاوت، یکی به صورت چندرسانه‌ای (مولتی‎مدیا) و دیگری در کتاب روایت می‎شود. خود نویسنده در مورد این ابتکار چنین آورده است: «وقتی از پشت یک پنجره به دنیا نگاه می‎کنیم، همه چیز آن‎قدر غیرواقعی است که دلمان می‎خواهد با یک خرده
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.58 (6 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
تحلیل پیر چنگی مولانا
در اولین برخورد با پیر چنگی مولانا، متوجه سادگی و بی‎پیرایگی لفظی، معانی ژرف ابیات،  آهنگین کردن سخن با استفاده از ادات عربی، به کارگیری تمثیل و قصه و جهان شمول بودن آن می‎شویم، که در لابلای اين نوشتار به اجمال  به آن ها اشاره خواهد شد.     ادامه مطلب: تحلیل پیر چنگی مولانا (5) دیدگاه‌ها

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما