نام کوچک: فرنسیس (بررسی مسألۀ "هویت اجتماعی" در فیلم «فرنسیس‌ها»)

 

 

خلاصۀ داستان

فرنسیس هالادی دختر بیست و هفت ساله‌ای است که مدتی است از خانوادۀ خود در ایالت ساکرامنتو جدا شده و در کنار دوست صمیمی‌اش سوفی در نیویورک زندگی می‌کند. او سودای این را دارد که روزی یک رقصنده و طراح رقص مدرن مشهور شود، اما شرایط زندگی بر وفق مرادش پیش نمی‌رود. از کار نیمه‌وقتش در باشگاه رقص بی‌کار می‌شود و مجبور می‌شود برای گذران زندگی، موقتاً دست به کار مشاغل گذری شود و از آن‌جا که پرداخت اجاره‌های سنگین خانه در نیویورک در توانش نیست، در یک خوابگاه دانشجویی اقامت می‌گزیند. با این حالاز زندگی عقب نمی‌نشیند و سعی می‌کند موقعیت و جایگاه خودش را در کلان‌شهر نیویورک پیدا کند. او در نهایت موفق می‌شود مسیر رسیدن به رؤیاهایش را باز کرده و نام خود را در بین ساکنین رسمی این شهر ثبت کند.


مقدمه

در مقالۀ پیش رو، سعی خواهد شد با تشخیص و تحلیل عناصر ساختاری روایت فیلم «فرنسیس‌ها »، به بررسی نحوۀ بازنمایی و تبیین مسألۀ "هویت اجتماعی" در این فیلم پرداخته شود. به منظور تعمق بیش‌تر و دقیق‌تر، این مسأله به دو مفهوم و نمود جزئی‌تر تقسیم شده که عبارتند از "تنهایی" و "تثبیت جایگاه اجتماعی".


در راستای رسیدن به تحلیل‌های دقیق‌تر و مستدل‌تر در ارتباط با ساختار و کارکردهای دراماتیک روایت، در طول مقاله چندین بار مقاطع مختلف روایت مرور شده‌ و هر بار صحنه‌ها و نماهایی شاهد مثال آورده شده‌اند. در ضمن در مباحث تئوریک از کتاب «سفرنویسنده: ساختار اسطوره‌ای در خدمت نویسندگان» نوشتۀ کریستفر ووگلر کمک گرفته شده است.


همچنین برای ایجاد یک صورت‌بندی منسجم در ذهن خواننده، مباحث اصلی ذیل سه عنوان «طرح مسأله، رویکرد دراماتیک و گسترش پیرنگ»، «شخصیت‌پردازی و کهن‌الگوهای روایی» و «فضاسازی و لحن روایت» دسته‌بندی شده‌اند. در هرکدام از این بخش‌ها، تلاش بر این است تا با عزیمت از یک نقطۀ ساختاری در بطن روایت فیلم، به سرمنزلی در راستای کارکردهای اجتماعی اثر برسیم.

 

برای خواندن مقاله کامل آن را از قسمت زیر دانلود کنید

درباره نویسنده :
فربد رهنما
نام نویسنده: فربد رهنما

سوابق تحصیلی: کارشناسی ارشد سینما
زمینۀ پژوهش: سینما / نشانه‌شناسی فیلم / ساختارگرایی / سینمای جشنواره‌ای / سینمای اروپا