گزارش نشست «تهران 1500» / شریفی نیا: براي هيأت انتخاب متاسفم كه چنين فيلمي را به بخش مسابقه دعوت نكردند

 

كارگردان «تهران 1500» در نشست پرسش و پاسخ اين فيلم گفت: من به شما قول مي‌دهم به عنوان يك كارگردان انيميشن بالاخره انيميشني براي كودكان بسازم. به خاطر فرزندان خودم هم كه شده اين كار را مي‌كنم چون به هيچ كدام از انيميشن‌هاي پدرشان علاقه ندارند.

نشست تهران 1500 بهرام عظیمی


به گزارش آکادمی هنر، نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «تهران 1500» با حضور بهرام عظيمي كارگردان، محمد ابوالحسني تهيه كننده، اميرمسعود علمداري فيلمنامه نويس، محمدرضا شريفي‌نيا و حسام نواب صفوي بازيگران، فردين خلعتبري آهنگساز و محمدتقي فهيم منتقد در سالن سعدي مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

 

در ابتداي اين نشست بهرام عظيمي كارگردان انيميشن «تهران 1500» ضمن ابراز خرسندي از حضور در جشنواره فيلم فجر گفت: ما با يك گروه 250 نفره در مدت چهار سال سعي خودمان را كرديم و هدف‌مان اين بود كه مخاطب عام را براي ديدن يك انيميشن به سينما بياوريم و از روز اول هدفمان خنداندن مردم بود.

وي در پاسخ به سوالي درباره استفاده از بازيگران مشهور در اين انيميشن سينمايي، مطرح كرد:‌ ما مي‌دانستيم در كشور ما انيميشن سينمايي را تحويل نمي‌گيرند بنابراين چهار سال قبل كه ايده‌اي «تهران 1500» شكل گرفت صحبت از حضور بازيگران بزرگ و مطرح سينماي ايران شد تا اين فيلم جدي گرفته شود،‌به قول آقاي شريفي‌نيا اگر تنها طرفداران بهرام رادان، مهران مديري و هديه تهراني براي ديدن فيلم به سينما بيايند هزينه آن جبران خواهد شد. در حال حاضر كه فيلم را روي پرده مي‌بينم احساس مي‌كنم كه اين ايده جواب داده است.
اين كارگردان ادامه داد: فيلم ما بسيار جوان بود و ميانگين سني‌مان تقريبا 30 سال بود. مسئولين بارها از ما خواستند كه يك انيميشين سينمايي بسازيم ما نيز سعي‌مان را كرديم و قطعا اگر اعتماد شود كارهاي بعدي بهتر خواهد بود.

كارگردان «تهران 1500» در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اين كه چرا انيميشين «تهران 1500» به كودكان نمي‌پردازد، گفت: اين انيميشن از ابتدا هم براي سن جوان و 30 سال بود. قبول دارم كه مخاطب كودك نمي‌تواند اين فيلم را ببيند اما ما از همان موقع ساخت هم چنين حرفي را مطرح كرديم. من به شما قول مي‌دهم به عنوان يك كارگردان انيميشن بالاخره انيميشني براي كودكان بسازم. به خاطر فرزندان خودم هم كه شده اين كار را مي‌كنم چون به هيچ كدام از انيميشن‌هاي پدرشان علاقه ندارند.

محمدرضا شریفی نیا و حسام نواب صفوی در نشست تهران 1500

در بخشي از اين نشست، كارگردان «تهران 1500» در خصوص استفاده از لهجه‌ها و سينك نبودن صداها عنوان كرد: نسخه اوليه صدا‌ها سه سال پيش آماده بود اما به دليل دوبله مجدد ما از بازيگران خواهش كرديم كه جاي شخصيت‌هاي‌شان صحبت كنند. البته بعضي از جملات فيلمنامه هم تغيير كرد و اگر مي‌بينيد كه صدا سينك نيست به خاطر همين جا به جايي‌هاست.
عظيمي در مورد لهجه‌ها نيز، گفت: من مشهدي‌هستم و همسرم آذري. قصد ما از گنجاندن لهجه‌هاي مختلف مسخره كردن نبود و اگر قرار باشد اين مساله به كسي بربخورد اول از همه به خود ما برمي‌خورد.
وي در خصوص فيلمنامه «تهران 1500» توضيح داد: ما از ابتدا نمي‌خواستيم كه فيلمي هنري بسازيم بلكه نظر ما ساخت فيلمي براي مخاطبين عام سينما بود. در هر صورت فيلم‌نامه «تهران 1500» را افراد مختلفي خوانده‌اند كه از جمله آنان مي‌توانم به پيمان معادي و محمد رحمانيان كه نظرات بسيار خوبي دادند، اشاره كنم.
عظيمي در پايان سخنانش به تغيير مديريت دوبلاژ فيلم اشاره و بيان كرد: روي صداگذاري، موسيقي و دوبله كار، زحمت بسياري كشيده شده كه ما مي‌خواستيم دو نسخه دوبله داشته باشيم تا بتوانيم از اين طريق دو دوبله را در اكران و نسخه شبكه نمايش خانگي استفاده كنيم.
در ادامه اين نشست محمدرضا شريفي‌نيا يكي از بازيگران اين انيميشن كه شخصيتش در اين فيلم بازسازي شده است از عملكرد هيئت انتخاب جشنواره فجر گلايه كرد و گفت: براي هيأت انتخاب متاسفم كه چنين فيلمي را به بخش مسابقه دعوت نكردند، گاهي پيشرفت سينما مرهون موفقيت‌هاي اوليه است كه انجام مي‌شود. 
وي ادامه داد: من بسيار عصباني هستم كه «تهران 1500» در بخش مسابقه سينماي ايران انتخاب نشد. بايد مسوولان علي‌رغم پارتي‌بازي‌هايي كه انجام مي‌شود به آثاري كه به پيشرفت سينما هم كمك مي‌كند، بها دهند.
شريفي‌نيا در پايان سخنانش برخي از فيلم‌هاي كنوني بخش مسابقه سينماي ايران را خجالت آور توصيف و بيان كرد:‌ نمي‌دانم راه ندادن «تهران 1500» به بخش مسابقه براي چه بود؟ اما واقعا كيفيت برخي آثار بخش مسابقه ‌سينماي ايران كه از بودجه‌هاي رسمي هزينه كرده‌اند خجالت‌آور است.من امسال را يكي از سال‌هاي خوب جشنواره فيلم فجر مي‌دانم چرا كه نگاه‌ها خوب و جواني در آن ديده مي‌شد اما متاسفانه در برخي قسمت‌هاي اعمال نظرها از سوي مسوولان ديده مي‌شود.
در ادامه محمدتقي فهيم ـ منتقد مهمان ـ نيز نسبت به راه‌نيافتن «تهران 1500» به بخش مسابقه سينماي ايران گلايه كرد و گفت: «تهران 1500» مي‌توانست به عنوان يك اثر راه‌گشا براي سينماي ايران در بخش انيميشن باشد و من از انتخاب نشدن آن بسيار متعجب شدم. بايد به ياد داشته باشيم كه اكنون انيميشين گيشه سينماي دنيا را تسخير كرده است.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر