همه‌ی آن چیزی که می‌خواهید در مورد بی‌ینال ونیز 2015 بدانید

غرفه‌ی مرکزی بی‌ینال ونیز

 

بی‌ینال ونیز چیست؟

 

بی‌ینال ونیز یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی هنر معاصر جهان است که در سال 1895 توسط شاه وقت ایتالیا؛ اومبرتوی اول و ملکه‌اش مارگریتا د ساوُیا افتتاح گشت. در سال‌های آغازین این جشنواره صرفاً در یک غرفه برگزار شد که البته مربوط به کشور ایتالیا بود. پس از بسیط‌تر شدن جشنواره به دلیل شهرت روزافزون رفته رفته بر تعداد غرفه‌های ملی آن نیز افزوده شد. کشورهایی که در محل برگزاری جشنواره غرفه می‌زدند تا آثار هنرمندان مطرح‌اشان را به عموم بازدیدکنندگان معرفی نمایند.

 

 

کدام هنرمند کشور خود را نشان خواهد داد؟

 

در این دوره از جشنواره 136 هنرمند به نمایندگی از 53 کشور حضور دارند که آثار تازه‌اشان را برای اولین بار در این جشنواره به معرض دید عموم خواهند گذاشت. از بین آثار پذیرفته شده 159 اثر مشخصاً برای این عرضه شدن در این جشنواره طراحی و ساخته شده است. بازدیدکنندگان برای اطمینان از حضور هنرمند محبوب‌شان در جشنواره می‌توانند همه ساله لیست هنرمندان حاضر در جشنواره را از سایت‌های خبری مطالعه کنند.

 

بازدید از کدام غرفه باید در لیست شما باشد؟

 

خوآن یوناس امسال نماینده‌ی کشور آمریکا در جشنواره است. آثار او امسال در 5 گالری از غرفه‌ی مخصوص به آثار هنرمندان آمریکایی به نمایش درخواهد آمد. آثار او ترکیبی است از مدیوم‌های متفاوت هنری از قبیل ویدئو، نقاشی و مجسمه. یوناس بالشخصه خود هنرش را توامان بازنمایی طبیعت با چاشنی الهیات می‌خواند.

 

فیلیپ ریزک، اُلاف نیکولای، هیتو اشتایرل و توبیاس زیلونی نمایندگان کشور آلمان در این دوره‌ی جشنواره هستند. آثار این چهار هنرمند ترکیبی از ویدئو، پرفورمنس و عکاسی است که همگی مشخصاً حول مضمون مهاجرت و انقلاب می‌چرخند.

 

 Danh Vo, We the People

 

 

دان وو نماینده‌ی کشور دانمارک در این دوره است. او همچنین امسال کیوریتور نمایشگاهی در پونتا دلای ونیز نیز هست که قرار است تا آثاری از هنرمندان معاصر دیگر دانمارکی را به نمایش بگذارد.

 

غرفه‌ی کشور بلژیک امسال میزبان آثار هنرمندی است که قصد کرده به جای فوکوس کردن بر روی ملیت و هویت قومی خود، بر روی مفهوم انترناسیونالیسم و همبستگی نژادی کار کند. این غرفه همچنین قرار است که تا چند اثر مرتبط با جهان کار وینست میسن را نیز نمایش دهد.

امسال همچنین کشورهای سوئیس و قبرس نیز در محل برگزاری جشنواره غرفه خواهند داشت.

 

چه خبر؟!

 

امسال جشنواره یک ماه زودتر از موعد مقرر برگزار خواهد شد. کشور استرالیا امسال با ساختن غرفه‌ی مخصوص به دستاورد هنرمندان ملی خود سی‌امین غرفه‌ی ملی تاریخ جشنواره را ساخت.

 

مدیر و کیوریتور؛ اُکوی انوزور، از افزوده شدن بخش جدیدی به این جشنواره خبر داده است. این بخش جدید که سالن ARENA خوانده می‌شود در واقع فضایی است برای تعاملات بیشتر مابین هنرمندان حاضر در بی‌ینال. قرار است که این فضای جدید محلی باشد برای اجرای برنامه‌های زنده و همچنین برگزاری بزرگداشت‌هایی برای برخی از هنرمندان قدیمی حاضر در بی‌ینال.

 

در آرسنال چه اتفاقی می‌افتد؟

 

آرسنال، مجتمع سابقاً نظامی مرتبط با نیروی دریایی ارتش ایتالیا، امسال میزبان آثار  200 هنرمند جوانی است که از حضور در بخش غرفه‌های ملی بازمانده‌اند. مسئولیت این بخش نیز امسال با اُکوی انوزور؛ کیوریتور اصلی بی‌ینال اممسال است.

 56امین دوره‌ی بی‌ینال ونیز از 9ام می سال 2015 تا 22ام نوامبر ادامه خواهد داشت. 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر