آبی گرمترین رنگ و به رنگ نخل طلای کن / بازیگر فرهادی بهترین بازیگر شد + لیست کامل برندگان کن 2013

 

 

 

 


برندگان کن 2013

فیلم فرانسوی آبی گرم‌ترین رنگ است Blue Is the Warmest Color به کارگردانی عبد‌اللطیف کشیش جایزه نخل طلای بهترین فیلم شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، جشنواره فیلم کن -ساعاتی پیش- یکشنبه شب پس از 11 روز به کار خود پایان داد و داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی جایزه اصلی این دوره جشنواره را به تازه‌ترین ساخته عبد‌اللطیف کشیش کارگردان و بازیگر متولد تونس اعطاء کردند.

این فیلم در دو روز اخیر موجی از تحسین ها را از آن خود کرد و اغلب حدس می زدند جایزه بهترین کارگردانی نیز به خود کشیش برسد؛ اما هیئت داوران منتقدان را شوکه کردند و جایزه بهترین کارگردانی را به آمات اسکالانته کارگردان مکزیکی فیلم هلی Heli اهدا کردند.  داستان فیلم هلی درباره خانواده‌ای است که در نتیجه خشونت مرتبط با مواد مخدر از هم می پاشد.

عبدالطیف کشیش



جایزه بزرگ جشنواره نیز به کمدی درون لیان دیویس Inside Llewyn Davis ساخته جوئل و ایتان کوئن رسید.


فیلم ژاپنی مثل پدر، مثل پسر SOSHITE CHICHI NI NARU ساخته هیروکازو کوره-ادا برنده جایزه هیئت داوران شد.  

بروس درن بازیگر پیشکسوت آمریکایی برای بازی در نقش یک همسر و پدر سالخورده در کمدی جاده‌ای و سیاه و سفید نبراسکا Nebraska به کارگردانی الکساندر پاین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. درن خود در مراسم حضور نداشت و پاین بجای او جایزه را دریافت کرد.


برا‌نیس بژو بازیگر فرانسوی برای بازی در فیلم گذشته The Past ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم نقش زنی پاریسی را بازی می‌کند که به دنبال طلاق از همسر ایرانی‌اش است. بژو دو سال پیش با فیلم صامت و سیاه و سفید هنرمند The Artist در بخش مسابقه اصلی کن حضور داشت و بعدها برای بازی در نقش یک ستاره نوظهور سینمای ناطق در این فیلم برنده جایزه سزار و نامزد جایزه اسکار شد.
 
جیا ژانکه کارگردان چینی برای فیلم نشانی از گناه جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. این درام چهار بخشی بر مبنای داستان‌های واقعی درباره خشونت در چین معاصر ساخته شده است.


داوران جایزه دوربین طلایی به ریاست آنیس واردا فیلمساز فرانسوی جایزه بهترین فیلم اول را به فیلم سنگاپوری «Ilo Ilo» به کارگردانی آنتونی چن دادند. این فیلم در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شد.


داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی، جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به فیلم کره‌ای «ایمن» (Safe) اعطاء کردند. در این بخش فیلم «37.4 S» ساخته آدریانو والیرو کارگردان ایتالیایی همین طور فیلم «Wild Valley» تقدیر شدند.

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر