ادای احترام شصت و هفتمین دورة جشنواره کن به آلن رنه

آلن رنه

 

جایزه کالسکه طلایی چهل و ششمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به فیلمساز فقید فرانسوی اعطاء می‌شود.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، انجمن کارگردانان فرانسه، بانی بخش دو هفته کارگردانانِ جشنواره کن در شب افتتاحیه این بخش از آلن رنه خالق فیلم‌های هیروشیما عشق من و سال گذشته در مارین‌باد تقدیر می‌کند که چندی پیش (ماه مارس سال جاری) در 91 سالگی از دنیا رفت.



انجمن کارگردانان فرانسه در بیانیه‌ای گفت: «اعضای انجمن ژانویه پیش به اتفاق آراء تصمیم گرفتند جایزه کالسکه طلایی دوره چهل و ششمین را به آلن رنه اعطاء کنند.»  

بخش دو هفته کارگردانان همچنین 15 مه (25 اردیبهشت) دو فیلم رنه را به نمایش می‌گذارد: مستند 13 دقیقه‌ای «La Chant du Styrène» تولید 1958 که فیلمی سفارشی در ستایش پلاستیک است و فیلم بلند داستانی پرووویدانس (1977) با بازی سر جان گیلگود، درک بوگارد و الن برستین.

مراسم تقدیر از رنه با حضور ژان-لویی لیوی تهیه‌کننده سه فیلم آخر او و کریستوف ژوفروا دستیار قدیمی رنه که در فیلم‌هایی چون «زندگی بی‌دردسر» و «هنوز هیچی ندیده‌ای» با او همکاری کرد، برگزار می‌شود.

رنه در 1980 برای فیلم عموی آمریکایی من برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد و سال 2009 هم جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد. او آخرین بار سال 2012 با هنوز هیچی ندیده‌ای که در بخش مسابقه روی پرده رفت، در کن حضور داشت.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر