نشست جنجالی فیلم «مالیخولیا» ساخته لارس فون تریر در کن


لارس فون تریه همیشه آدم عجیب غریبی است و با کارهایش بسیار سر و صدا در محافل مختلف ایجاد کرده است. خاطرات 2 سال پیش او در کن هنوز برای همه مخاطبین سینما باقی است. جنجالی که او با ضد مسیح ایجاد کرد سبب شد در نشست هم آشوبی بین خبرنگاران به پا شود. اما این بار با این‎که فون تریر به سراغ اپوکالیپستی دیگر رفته است ولی موضع گیری تندی از او نشد و تنها نظر مثبت و ازدحام برای رویارویی با فیلمساز همیشه پر سر و صدای کن در سالن ایجاد شد. فیلم‎سازی که برای نهمین بار است رقابت کن را تجربه می‎کند. او با شارلوت گینسبورگ و کریستین دانست دو بازیگر اصلی فیلمش در نشست حاضر شد تا پاسخ‎گوی خبرنگاران باشد و حال که فیلمش خبرساز نشد این بار خودش جنجال آفرید.

 لارس فون تریر کارگردان مالیخولیا و شارلوت گینسبورگ در نشست مطبوعاتی کن

فون‎تریه در ابتدای نشست در مورد طرح اصلی مالیخولیا Melancholia توضیح داد: «طرح اصلی فیلم واقعا در مورد پایان دنیا نیست بلکه در مورد مالیخولیای دنیای ذهنی است. سیاره رو به تخریب می‎باشد و در عین حال هر کسی تنها به این فکر است که چطور راهی برای زنده ماندن بیابد.»

 

فون تریه در ادامه افزود: «من در زندگی شخصی‎ام چندین فاز مالیخولیایی را تجربه کردم. من می‎خواهم مفهوم و حرکت به سمت مالیخولیا را نشان دهم. موجود مالیخولیایی در هنر از نظر من دوست داشتنی و کامل به شکل یک فرم هنری به نظر می‎رسد. حتی در زمانی که می‎خواهم یک کمدی بسازم لحن مالیخولیایی می‎گیرد.»

 

کریستین دانست و لارس فون تریر در نشست مالیخولیا در کن

 

پس از فون‎تریه، شارلوت گینسبورگ در مورد کار با او توضیح داد: «تا قبل از ضدمسیح من از کار او سر درنمی‎آوردم. ولی الآن همه چیز فرق کرده و تفاوت‎ها و همکاری‎ها همه در یک مسیر است. لارس به سؤالات ما همیشه پاسخ نمی‎دهد و من ماندن در این تاریکی ذهنی را دوست دارم چون به یک درجه مطمئن خواهد رسید.»

 

کریستین دانست در ادامه نشست در مورد افسردگی توضیح داد: «افسردگی همون چیزی است که در موردش شما می‎خواهید کشف کنید. کسی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‎کند یک نیروی قوی یک آن در او ظهور می‎کند. این چیزی است که در شخصیت من اتفاق افتاد. کسی که قدرتش رو به افزایش است.»


در پایان نشست فون تریه ابراز همدردی با آدولف هیتلر رهبر آلمان در جنگ جهانی کرد که به یکباره پس از چند ثانیه شوک به سالن خبرنگاران شروع به اعتراض به عقاید ضد یهودی او کردند. 

 

برای پیگیری مشروح کامل این نشست جنجالی به فایل صوتی که در زیر قرار داده شده است مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر